A háborús veszélyhelyzetre hivatkozva a kormány csütörtök este egy rendelettel lezárta a Modern Városok Programot. Egy másik intézkedéssel pedig 53 nagyvárosi programot állítottak le. Kecskeméti beruházásokat is érint a bejelentés.
„2022 óta gyökeresen megváltozott a gazdasági és politikai környezet, minderre tekintettel most nemcsak lehetséges, de szükséges is mérleget vonni, illetve jelen formájában lezárni a Programot.” – ezzel indokolja a kormány a program lezárását.
Az önkormányzatoknak az eddig fel nem használt állami támogatásokat legkésőbb a jogviszony megszűnését követő nyolcadik napon vissza kell fizetnie az államnak. E kötelezettség alól az állami beruházásokért felelős miniszter -pillanatnyilag Lázár János- adhat felmentést. Ebben az esetben az adott projektet állami építési beruházásként kell előkészíteni és megvalósítani.
Ígéretekből felülvizsgálatok lettek
Vagyis most az a helyzet, hogy a beígért beruházásokból felülvizsgálatok lesznek, és egyáltalán nem biztos, hogy ezek meg fognak valósulni. Ami Kecskeméten kérdésessé vált (linkre kattinta a 9. pontban), tehát megfontolás tárgyává lettek, azok a következő beruházások.
- a város, illetve a városi iparterületek biztonságos és folyamatos villamosenergia-ellátását célzó fejlesztések
- az 52. számú főút M5 autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz teljes hosszán a négysávossá történő kapacitásbővítés
- Kecskemét vasútállomás intermodális csomópont átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkoló tervezése
- az állami repülések céljára szolgáló repülőtér közös felhasználású fejlesztési céljának megvalósulása
Álom marad az intermodális pályaudvar?
Valamint megvizsgálják, hogy a Kodály Zoltán Nemzetközi Képzési és Módszertani Központ befejezéséhez milyen intézkedések szükségesek. A felsoroltak között (feketével kiemelve a KecsUP által) tehát három olyan fejlesztés, amely régen dédelgetett lehetőség Kecskeméten. Az intermodális pályaudvar esetében egy 14 éves álomról beszélünk, ahol tehát lassan másfél évtizede csak az ígérgetés és tervezgetés történik, és persze milliárdok elköltése. A négysávosítás pedig jelenleg is zajlik, mégis a program leállításával most vizsgálni fogják a teljes megvalósíthatóságát. A repülőtéri fejlesztésről szintén évek óta szó van, most tehát ennek a megvalósíthatóságát is megfontolják.
Egyetemi kutatóközpont: Amit egy az egyben visszavontak
A Modern Városok Programban a kecskeméti önkormányzattal megkötött megállapodásból a mostani döntéssel egy az egyben kihúzták azt a pontot, amely szerint a kormány támogatja, hogy a kecskeméti egyetemmel együttműködve, annak tudásbázisára és diákjaira alapozva egy ipari egyetemi kutatóközpont jöjjön létre. Ezt a pontot tehát (3. pont) törölték a korábbi határozatból. Ugyanakkor azt írják most erről, hogy amennyiben mégis van erre szakminiszteri szándék, akkor szerepeltessék a beruházási koncepcióban.