A busztelephelyen kaptuk lencsevégre a hidrogénhajtású Solaris buszt, amelyet elvileg egy hónapig fognak tesztelni Kecskeméten, majd az év második felében még egyszer visszatér négy hétre. Az előzetes hírek szerint díjmentesen lehet majd rajta utazni.
Olvasónktól kaptunk tippet a héten: mint elmondta, a héten egy új, színes buszt látott a déli iparterületen lévő busztelephelyen, amelyet sokan érdeklődve nézegettek. Mivel olvasta a hírt, hogy Kecskeméten is fognak tesztelni hidrogénhajtású buszt, eszébe jutott, hogy nem arról van-e szó.
Kimentünk mi is megnézni, és le is fotóztuk a buszt. Igaza volt olvasónknak: ez valóban a beharangozott jármű, minden ezt bizonyítja: ugyanaz a rendszáma, mint a Debrecenben tesztelt busznak, a dizájn is stimmel, oldalán a „Zöld energiában utazunk” és a H2 felirat, elején a HUMDA logója. Mellette egy nyerges tréleren a hidrogént tartalmazó tartályok.
A HUMDA (Hungarian Mobility Development Agency, Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.) még tavaly júniusban írt ki közbeszerzést két darab hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű szóló autóbusz, valamint a szükséges kiszolgáló infrastruktúra egy éven át tartó bérlésére, kifejezetten tesztelés céljából – derül ki a magyarbusz.info cikkéből.
A tender eredményeként egy Toyota CaetanoBus és egy Solaris gyártmányú hidrogénbusz érkezett hazánkba – előbbivel Budapesten és környékén, utóbbival pedig egy országos turné keretében a programban résztvevő vidéki városokban találkozhatnak az utasok 2024 folyamán. A tavalyi első félév statisztikái szerint mindkét típus Európa legkelendőbb hidrogénbuszai közé tartozott, és már korábban is megfordultak Magyarországon: előbbit a Paksi Közlekedési Kft., utóbbit pedig a paksiak mellett a Volánbusz próbálta ki az elmúlt két évben.
A Solaris 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú hidrogénbusz januárban állt be a közösségi közlekedésbe Debrecenben, a DKV menetrend szerinti járatai közé.
A hivatalos ütemterv szerint ezután februárban Miskolc következett, a harmadik állomás Kecskemét, majd következik még Kaposvár, Zalaegerszeg és Győr. A hidrogénbusz ezután az év második felében újra bejárja a felsorolt helyszíneket, hogy eltérő időjárási körülmények között lehessen működési tapasztalatokat gyűjteni a járművel. Az előzetes hírek szerint mindenhol díjmentesen lehet utazni rajta.
A busz 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciójának eredményeként villamosenergia, melléktermékként pedig vízgőz keletkezik. A tetején elhelyezett, összesen 1560 literes hidrogéntartályokban összesen 36,8 kilogrammnyi hidrogéngáz tárolható; egyszeri feltöltésükkel 350, de legfeljebb 400 kilométer tehető meg.
Kíváncsiak voltunk, vajon mikor állítják be a buszközlekedésbe Kecskeméten a Solarist, mely vonalakon találkozhatnak vele az utasok, ezért megkérdeztük erről a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.-t (KeKo). Ha válaszol az önkormányzati cég, visszatérünk a témára. A hivatalos bemutató – vélhetően sajtótájékoztatóval egybekötve – valószínűleg jövő héten várható, ha erre kapunk meghívást, arról is beszámolunk.
Mint azt megírtuk, a képviselő-testület tavaly nyáron a KeKo javaslatára elfogadta, hogy a 25 hibridhajtású Mercedes helyett állítsanak forgalomba 17 dízel csuklós buszt a következő ütemezéssel:
– 2025 elejétől ötöt
– 2026 elejétől hatot
– 2027 elejétől hatot.
Emellett beszereznek 2025 elejére 2 darab hidrogénhajtású szóló buszt, ezekkel kívánnak tapasztalatot szerezni az üzemeltetés, műszaki kiszolgálás terén. A most érkezett hidrogénbusz nem ennek a beszerzésnek a része.