fbpx

FRISS HÍREK

A költségvetés szinte romokban, mégis ezermilliárdok mennek el állami cégek támogatására

- Advertisement -

2000 milliárd forint támogatást csoportosított át a kormány állami vállalatoknak, aminek a jelentős részét már kis is fizették. Ugyanakkor az elmúlt napokban 675 milliárd forintnyi beruházás elhalasztásról döntöttek, hogy a megemelt 2024-es költségvetési hiánycélt teljesíteni tudják.

A költségvetés terhére megítélt tíz legnagyobb támogatás kedvezményezettjéből nyolc állami cég. A másik kettő az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely 224,8 milliárd forintot kap zömmel vasúti felújításokra, valamint Nyíregyháza önkormányzata, amely 132 milliárd forint extra pénzt kap a Nyíregyházi Ipari Park víziközmű hálózatának fejlesztésre. Ez gyakorlatilag bújtatott beruházástámogatás, mert a közpénz a szabolcsi megyeszékhelyen tervezett kínai akkumulátorgyár beruházáshoz köthető.

2023-ra gyakorlatilag normalizálódtak az európai energiaárak, az MVM CEEnergy (korábban Magyar Villamos Művek) mégis kapott egyedi kormánydöntés alapján csak idén, 348,6 milliárd forintot a rezsicsökkentés támogatására. Az MVM miközben tavaly több mint ezer milliárd forintnyi támogatást nyelt el, amikor 2023 novemberében szükség volt rá, 309 milliárd forint rendkívüli osztalékelőleget fizetett vissza az államnak.

710 milliárd forintot kap a MÁV-csoport különböző címeken, ami a teljes magyar GDP közel egy százalékának felel meg. A pénz nagyobb része működésre, kisebb része fejlesztésekre megy el: csak 206 milliárdot költenek a kieső menetdíjkedvezmények állami ellentételezésére, a pályahálózat fenntartására további 207 milliárdot számolnak el, de a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításra is be van tervezve 111,2 milliárd forint kifizetés.

Hasonló cikkünk:  A román bérek beelőzték a magyarokét

110 milliárd forintot kap a Hungaroring Zrt., ugyanis a mogyoródi Forma-1-es pályát üzemeltető cég nagyszabású pályafelújításba kezdett, közpénzből. Egyébként a Forma-1 futamok rendezése évi közel 20 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek. Arra nem létezik nyilvános hatástanulmány, hogy valaha is megtérül-e a mogyoródi pálya százmilliárdos felújítása.

Az országos nagyfeszültség hálózat üzemeltetést ellátó állami Mavir Zrt. támogatására 101 milliárd forint megy el. Ezt a pénzt nem hálózatfejlesztésére, hanem a távhőcégek támogatására kapta – a MÁK Közpénzügyi Portáljának adata szerint.

A támogatások egy része nem csak egy normális költségvetési időszakban kérdőjelezhető meg, hanem egy olyan évben még inkább, amikor a büdzsé már a második hónap végére összeomlott, és az év első három hónapjában az államháztartás hiánya meghaladta 2321 milliárd forintot, ami az egész évre engedélyezett összeg 93 százaléka. A hiány egyik oka volt az állami cégek hatalmas támogatási igénye.

via Népszava

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...