Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Kik a legnagyobb légszennyezők Kecskeméten?

Az ipar a második legnagyobb levegőterheléssel járó tevékenység Kecskeméten, a lakossági fűtés után és a közúti közlekedés mellett / Fotó: kecsup.hu

Az ipar a második legnagyobb levegőterheléssel járó tevékenység Kecskeméten, a lakossági fűtés után és az elmúlt 10 évben rohamosan növekvő közúti közlekedés mellett. A legnagyobb ipari kibocsátók fémszerkezet, gépjármű és gépjármű alkatrész (KÉSZ Ipari Gyártó Kft., MAG Hungary Kft., ACPS Automotive Kft., Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.), parketta, bútor (Graboplast Zrt., DELTA Építő- és Szakipari Szerelő Kft. Kft.), valamint élelmiszer (Univer Product Zrt.) gyártásával foglalkoznak.

Az ipari légszennyezés költségei nehezen számszerűsíthető, mert több tényezőt is figyelembe kell venni az összegzésük során. Például a légszennyezéssel összefüggő korai halálozások miatt kiesett jövedelmet, és az olyan ökológiai veszteségeket, mint a természetes élőhelyek pusztulása. Gazdasági kár a savas esők miatt az épületek vagy a műemlékek károsodása, és a rossz levegőminőség is negatívan befolyásolja a lakóterületek vonzerejét. Ilyen számítások Kecskemétre vonatkozóan nem állnak rendelkezésünkre, csak egy korábbi országos felmérés, amely szerint 2021-ben több mint 3,4 milliárd euróba került az ipari légszennyezés Magyarországnak mindezeket a károkat figyelembe véve.

CORRECTIVE.Europe németországi oknyomozó újságíró szervezet európai hálózatával együttműködve vizsgálta a KecsUP a magyarországi kibocsátásról szóló, strukturált és hivatalos megyei adatokat, amelyet Kecskemétre vonatkozóan az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) legfrissebb adataival egészítettünk ki. Első írásunkban a helyi ipar levegőterheléssel járó tevékenységével foglalkozunk, a másodikban a megye agrárszektor okozta légszennyezést vizsgáljuk.

Fűtés, ipar, közlekedés – mind hozzájárulunk a légszennyezéshez 

A mezővárosi múlttal rendelkező Kecskemét a 21. századra a dél-alföldi régió ipari és szolgáltató gazdasági központjává emelkedett annak minden előnyével és hátrányával együtt.

A szennyezettséget alapvetően meghatározzák egyfelől a földrajzi adottságok: nemcsak a laza szerkezetű homoktalaj és lösz, hanem a Duna-Tisza közi félsivatagos Homokhátság vidéke, amely kedvezőtlenül hat a szálló por koncentrációra, mert itt jobban koncentrálódik a szálló por. Másfelől az emberi tevékenységből származó emissziós (kibocsátás) források közül a szilárd tüzelőanyaggal történő fűtés, a különböző ipari tevékenységek, a közúti közlekedés és a mezőgazdasági munkálatok döntően hozzájárulnak a levegő szennyezettségéhez, és Kecskeméten minden elem erőteljesen jelen van.

Kecskeméten 1997-ben kezdte el a Graboplast a fából készült parketta gyártását / Fotó: kecsup.hu

A város állandó népességének száma 108 ezer fő, korcsoportok szerint a 60 éves és annál idősebb emberek száma a település lakosságának mintegy egynegyede, amelyet a fiatalok (a 0-19 éves) csoportja követ. A gyermekek és az idős korosztály a legveszélyeztetett csoport a légszennyezés szempontjából, ezért a levegőminőség javítására irányuló intézkedések során az érdekeik nem hagyhatók figyelmen kívül – figyelmezteti a döntéshozókat a Kecskemét levegőminőségi tervének felülvizsgálata 2020-2025 című dokumentum, amelyet a megyei kormányhivatal környezetvédelmi főosztálya készített.

Kecskeméten a főbb légszennyező anyagok (nitrogén-oxidok, szén-monoxid, szilárd anyag, szén-dioxid) figyelése mindössze egyetlen darab automata mérőállomáson, valamint egy manuális hálózat (RIV) két darab mintavételi pontján (Katona József tér és Nyíri út) zajlik – a harmadik még 2015-ben megszűnt. Ezzel szemben például Pécsen – az országos mérőhálózat részeként – három automata mérőállomás is működik, de az egész ország területén jelenleg csupán 61 mérőállomás, ezek drágasága, valamint a szakemberek hiánya miatt – hívta fel a figyelmet a mecsekimuzli.com.

Így pedig aligha kapunk lokálisan reprezentatív képet, amely némi ellentmondásra hívja fel figyelmünket Kecskemét levegőminőségének állapotával kapcsolatban.

A szálló porral (PM10) kedvezőbb a helyzet: a 2022-es adatok értelmében a légszennyezettségi index minősítése a „jó”-nak felelt meg. A szálló por emberi forrásai rendkívül sokrétűek: a fosszilis tüzelőanyagok és biomassza égetése, a mezőgazdasági munkálatok, az ipar, a közúti közlekedés mind-mind hozzájárul a levegőterheltség növekedéséhez, amely légzőszervi megbetegedések mellett szív- és érrendszeri betegségeket egyaránt okozhat.

Jó hír a kecskemétieknek, hogy az elmúlt három évben javulás figyelhető meg, hiszen a levegő minőségének 24 órás egészségügyi határértékét (PM10 szállópor) meghaladó napok száma csökkenő tendenciát mutat – 2020-ban, a koronavírus járvány idején 11, 2021-ben 17, 2022-ben viszont már csak 9, 2023-ban pedig mindösszesen 5 nap volt.  Az azt megelőző periódusban (2016-2018) minden évben túllépte a 35-ös esetszámot, 2019-ben pedig megközelítette ezt – válaszolta kérdésünkre a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal.

140 százalékos növekedés

Számos jelentős ipari üzem, termelő, vagy szolgáltató tevékenységet végző létesítmény található Kecskeméten, amelyek azonban jelentősen hozzájárulnak a levegő minőségének romlásához. Ezek részben a városon kívül lévő ipar területeken fekszenek, de vannak olyan, évtizedekkel korábban alapított nagyipari vállalatok, amelyek a lakott területek szélén fekszenek – vagy közel a lakott területekhez, amelyeket sem park, sem egyéb zöld terület nem véd a szennyező anyagoktól. Így például a konzervgyár központi telepe és a Szent István városi lakóépületek, a Matkói út, Szent László körút, Halasi út bizonyos szakaszai lakóterületeket és iparterületeket választanak el és igy az ott lakók illetve az épületek kapják a legtöbb szennyező anyagot

A jelentősebb levegőterhelést okozó üzemek közé tartozik az Univer Product Zrt., a Kecskeméti Konzerv Kft. élelmiszeripari üzemei, a parkettagyártó Graboplast Kft., az acélszerkezet gyártó KÉSZ Ipari Gyártó Kft., a Mercedes-gyár, a MAG Hungary Kft., az ACPS Automotive Kft. A jelentős környezetet terhelő  vállalkozások között szerepel még az önkormányzati tulajdonú Termostar Hőszolgáltató Kft., amely két darab fűtőművel üzemel és a hulladékkezeléssel is foglalkozó BÁCSVÍZ Zrt.

Az üvegházhatás ember által okozott növekedésének mintegy 55 százalékáért egyetlen üvegházhatású gáz a szén-dioxid (CO2) felelős. Az OKIR 2022-es összesítése szerint kiemelkedik a legnagyobb szén-dioxid kibocsátó fűtőműveket üzemeltető

A kecskeméti székhelyű Univer Cégcsoport a hazai élelmiszeripar kiemelkedő szereplője / Fotó: kecsup.hu

A város területén – a főként közlekedésből és háztartási és ipari tüzelésből – kibocsátott nitrogén-oxidok (NO) éves összesített mennyisége 118-160 tonna között változott 2014 és 2022 között, jelentős növekedés nem volt jellemző. Az ipari szereplők között csaknem ugyanazok a szereplők – a KÉSZ Kft., a Mercedes-gyár és az Univer Zrt. – voltak a legnagyobb szennyezők mint akik a legnagyobb CO2 kibocsátók.

Ugyanebben az időszakban azonban a szén-monoxid (CO) kibocsátás növekedése 75 százalékos emelkedést mutatott: miközben tizenkét évvel ezelőtt a CO mértéke összesen 119 tonna volt és 2022-ben már meghaladta a 210 tonnát. Az öt legnagyobb szennyező kötött itt is megtaláljuk a KÉSZ Ipari Gyártó Kft.-t (48 tonna), a Mercedes-gyárat (47 tonna) és az Univer-Product Zrt.-t (29 tonna), rajtuk kívül még az Akadémia körúton a Termostar széchenyivárosi fűtőműve (21 tonna) és a Halasi úton a Graboplast Zrt. (18 tonna) fért bele az első ötbe  – ez összesen 163 tonna.

Ennél is drasztikusabban nőtt az elmúlt 10 évben a szilárd anyag kibocsátás mértéke, összesen 140 százalékkal, míg 2014-ben 17 tonna szilárd szennyező anyag került a légkörbe, addig 2022-ben 41 tonna. A szilárdanyag-kibocsátás fő forrásai a városokban k a közlekedésből, az ipari, a mezőgazdasági, a háztartási és vagy egyéb tökéletlen égési termékekből származhatnak. A 2019. évben megközelítőleg 28 tonna szilárd anyagot bocsátottak ki a kecskeméti telephellyel rendelkező vállalatok, azonban ebből több mint 22 tonna mindössze három vállalathoz – a Graboplast Zrt., az Univer Product Zrt. és az ACPS Automotive Kft. – köthető. 2022-ben sem változtak nagyon ezek az arányok, a 41 tonnából 34 tonnáért az Univer Zrt. (15 tonna), a Graboplast Zrt (11 tonna) és a MAG Hungary Kft. telephelye (7 tonna) felelt.

Felkerestük a 11 legnagyobb Kecskeméten működő vállalatot, akiktől arról érdeklődtünk, hogy milyen fontosabb környezetvédelmi beruházásokat hajtottak végre az elmúlt 6-8 évben, alkalmaznak-e a fosszilis tüzelőanyagok kiváltására alternatív energiaforrásokat, milyen stratégiai célokat tűztek ki 2030-ig, illetve szerepel-e a céljaik között, hogy teljesen karbonsemlegessé váljanak, és csatlakoztak-e a kecskeméti Városi Környezetvédelmi Kartához, amelyet a közgyűlés még 2023 tavaszán fogadott el?

Közülük csak a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. válaszolt. (Ha a Graboplast, az ACPS Automotive, az Autoflex-Knott, a DELTA Építő- és Szakipari Szerelő Kft., a Duvenbeck IMMO, a Phoenix Mecano, az STI Petőfi Nyomda, az Univer, is reagál, akkor cikkünket frissítjük.)

Megjegyzés: A Graboplast nincs benne a Kartában, a cég egy évvel ezelőtt azt nyilatkozta a KecsUP-nak, csökkentik a szén-dioxid kibocsátását, és parkettagyáruk az előírt jogszabályokban szereplő szén-dioxid és minden más emissziós határértéknek megfelelnek, jelenleg a hőenergia szükségletet biomassza kazánnal állítják elő, ami szén-dioxid kibocsátás mentes.

A Kész Ipari Gyártó Kft. segít, hogy környezettudatosabban döntsenek a kivitelezők

Az energetikai megtakarítást eredményező beruházásait a környezetvédelmi beruházásai közé sorolja a KÉSZ Ipari Gyártó Kft., hiszen ezekkel a hosszú távú károsanyag-, illetve CO2 kibocsátást csökkentik. Gyártó területükön elszívó-berendezésekkel szűrik meg levegőt a portól, amely dolgozóik munkakörülményeinek javulását eredményezte. A határértékhez képest a belélegzhető porból 80 százalékkal, az összes porból 67 százalékkal csökkent a fejlesztéseknek köszönhetően. Energia-megtakarítást hozott továbbá a fűtéstechnika korszerűsítése, amelynek köszönhetően a fajlagos fogyasztás körülbelül 35 százalékkal csökkent. A hagyományos 400W-os világítótesteket már 7 évvel ezelőtt LED-es világításra cserélték – az elektromos-energia fogyasztásuk ezáltal több, mint 60 százalékkal lett kevesebb. Telephelyükön a korábbi központosított gázkazán (és szabadban futó melegvíz-vezetékek) helyett épületeikben központi fűtést alakítottak ki, ebből következett, hogy a hő továbbításából származó veszteség nagyrészt megszüntetették.

A fosszilis tüzelőanyagok kiváltására a befektetett elektromos energia mintegy 75 százalékát nyerik vissza hőenergia formájában, amely esetükben fűtési energiaként hasznosul. A legnagyobb vizesblokk melegvíz-előállítását napkollektorok használatával segítik, a raktárhelységük tetején már nyolc éve működik napelem rendszer, valamint a tavalyi évben saját fejlesztésű napelemes parkolót is kialakítottak a telephelyen. Az irodaházuk teljes egészében hőszivattyús rendszerrel állítja elő a melegvizet és ezzel is fűtenek, illetve hűtenek. Ezek a megoldások – napelem, hőszivattyús rendszer – pedig nem szennyezik a levegőt sem.

Ami pedig a jövőt illeti, a cég 2030-ig szóló fenntarthatósági stratégiája értelmében a működéséből származó közvetlen és közvetett kibocsátást 50 százalékkal tervezik csökkenteni, amelynek teljesülését folyamatosan mérik – és honlapjukon beszámolnak róla. ugyanakkor a teljes karbonsemlegességet még nem tűzték ki célul.

Kiemelendő még, hogy a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. a Kecskeméten gyártott acélszerkezeteinek környezetre gyakorolt hatását a teljes életciklusukon keresztül mutatja be a nyersanyagkitermeléstől egészen az ártalmatlanításig. Ez az információ azért fontos, mert ennek segítségével  a tervezők és beruházók – könnyebben kiválaszthatják azokat az anyagokat és termékeket, amelyeknek minimális a környezetre gyakorolt káros hatása, így könnyebb zöld és klímabarát épületeket tervezni.

A légszennyezés ára

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség elemzése szerint Európa legnagyobb ipari üzemei ​​által okozott levegőszennyezés költségei átlagosan évi 268-428 milliárd euróba kerül. Magyarországon a legnagyobb terhet jelentő ipari létesítmény a visontai MVM Mátra erőmű, károsanyag kibocsátása 2021-ben összesen körülbelül 792 millió euróba került (kb. 300 milliárd forint). A második helyen az ISD Dunaferr dunaújvárosi vasműve található 300 millió euróval (kb. 120 milliárd forint), a harmadik helyen a MOL Csoport százhalombattai finomítója áll 209 millió euróval (kb. 80 milliárd forint).

 

Mercedes-Benz: cél a megújuló energiákra való hosszú távú átállással a CO2-mentes termelés megvalósítása

Kecskeméten a Mercedes-Benz 2012 óta gyárt személygépkocsikat, amely a város a legnagyobb adófizető cége. Az elmúlt 6-8 évben az alábbi környezetvédelmi beruházásokat hajtottak végre: 2019 óta 50 százalékkal csökkentették a présüzem olajfelhasználását. A 2022 óta működő új présüzemben a gyártási folyamat során keletkező alumíniumhulladékot csaknem 100 százalékban újrahasznosítják. A hűtőtornyok vízigényének fedezésére szolgáló rétegvíz felhasználásával évente közel 40 000m³ ivóvizet váltanak ki. Felületkezelő üzemben a legújabb, a BAT (Elérhető legjobb technika) elveinek megfelelő technológiákat alkalmazzák, amely minimalizálja a szilárdanyag-kibocsátást. A festési folyamat után visszamaradó telített mészkőpor jelentős százalékát egyik partnercégükön keresztül segédanyagként használják újra.

Az autóipari konszern vállalta, hogy 2039-re a Mercedes-Benz új járműparkja a teljes értéklánc mentén mérleg szerinti CO2-semlegessé válik – [kiegészítés, 2024.08.12.]: a gyártás esetében ezt a kecskeméti gyárban már 2022-ben elérték. Ez azt jelenti, hogy az energiafelhasználással járó járulékos CO2 kibocsátásukat zöld energiabeszerzések révén, származási garanciákkal ellensúlyozza a cég.

Kecskeméti Mercedes-Benz gyár / Fotó: Hraskó István

Következő vállalt lépés a megújuló energiákra való hosszú távú átállással a CO2-mentes termelés megvalósítása. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja majd, napelemes rendszert telepítenek az új üzemekre, és hőszivattyúk telepítését tervezik – kiváltva a földgáztüzelést. Továbbá kutatják a geotermikus energia alkalmazásának lehetőségeit.

A kecskeméti Mercedes-gyár csatlakozott Városi Környezetvédelmi Kartához, vállalva a következőket: tevékenységünk során, a dolgozóik munkába járásával, a termékeik előállításával és a telephelyük fenntartásával kapcsolatosan kibocsátott üvegházhatású gázok fajlagos értékét csökkentik azzal a céllal, hogy a város CO2-kibocsátása 40 százalékkal csökkenjen a 2017-es bázisévhez képest. Növelik a megújuló energiaforrások alkalmazását és a szelektíven gyűjtött hulladék arányát. Környezett tudatosságnövelő kampányokat szerveznek munkatársaik számára

Amire még büszke az MBMH: rendszeresen szerveznek önkéntes hulladékgyűjtési akciókat Kecskeméten és környékén, mesterséges fészkelőhelyeket építettek a gyár területén a partifecskék és más védett madárfajok számára 2020-ban elnyerték a Madárbarát munkahely címet.2022-ben kísérleti projektként méhlegelőt hoztak létre a gyár területén.

 

Felhasznált dokumentumok:

Kecskemét Megyei Jogú Város Klímastratégia 2/1. kötet: Helyzetelemzés – 2021.; Kecskemét Megyei jogú Város Környezetvédelmi Programja (2020-2025); Kecskemét levegőminőségi tervének felülvizsgálata 2020-2025, továbbá a CORRECTIV.Europe által a KecsUP rendelkezésére bocsátott nyersadatok.

Exit mobile version