Növekszik a menetidő vasúton Kecskemétről Budapestre, és ritkítják a lajosmizsei vonatjáratokat

- Advertisement -

A hazai vasút nem gyorsul és nem bővül, helyette tovább lassul és ritkul. A következő időszakban ezt tapasztalják a rendszeresen vonattal közlekedő kecskemétiek.

Ismét nő a vasúti menetidő decembertől a Szeged–Kecskemét–Budapest InterCity-járatain: a szegedi InterCityk menetideje 7 perccel 2 óra 33 percre nő – olvasható a Közlekedő Tömeg Egyesület közösségi oldalán. 2022-től összesen már 11 perccel hosszabb az utazás hivatalos ideje, és erre jönnek a rendszeres késések.

Ráadásul heteken belül szinte üressé válhat a lajosmizsei vasútvonal. A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Budapest–Lajosmizse közötti vonatok közül megszünteti minden másodikat. Helyettük a Volánbusz Zrt. 2024. augusztus 17-től a Dabas–Kecskemét szakaszon expresszbuszokat indít a vonatokkal párhuzamosan, de az új menetrend a most vasúton utazók jelentős részét teljesen elszívhatja – írja a változások előszelét jelző mav142.blogspot.com. Ha az ÉKM jóváhagyja a tervezetet, új, 625-ös számú (gyors)autóbuszvonalat hoznának létre Budapest–M5–Hernád–Lajosmizse–Kecskemét viszonylaton. A járatok munkanapokon a reggeli csúcsidőben Budapest felé 15, 30 percenként, délután Budapestről 30 percenként közlekednének. Az üzemidő hajnaltól késő estig tartana, ezzel teljesen lefedve a vasúti üzemidőt. A jelenlegi (lassú) 1080-as autóbuszok (Budapest–Lajosmizse–Kecskemét) megszűnnének, emiatt Alsónémedire csak átszállással lehetne eljutni Dabastól lefelé.

A mav142.blog hozzátette: az új menetrenddel a lajosmizsei vasútvonal alsó és középső szakaszán közlekedők szinte 100 százalékát el tudják szívni, így tulajdonképpen Ócsa–Kecskemét között nemigen lesz utas. A vonal ellehetetlenítésére nem kerülne sor, ha egy vonat 7 óra körül érkezne Kecskemétre, hiszen a legtöbb oktatási intézményben 7:30-kor vagy 7:45-kor kezdődik a tanítás. Ezt most figyelembe vették azonban a buszmenetrend készítésekor, míg korábban, amikor a vasúti menetrendet tervezték, figyelmen kívül hagyták. Új buszjárat indul majd Hernádról Kecskemétre, és 7 órakor fog a Noszlopyba érkezni.

Nem árt felkészülniük a hosszabb útra azoknak sem, akik Szegedre vagy Budapestre ingáznak vonattal, mert az InterCityk menetideje is emelkedik – hivatalosan – 7 perccel. Nem ez az első eset, hogy nem rövidebb, hanem hosszabb a menetidő: csak az elmúlt 2 év alatt összesen 11 perccel kellett többet utaznunk. Ez még akár elviselhető is lenne, csakhogy az IC-k rendszeresen és gyakran kiszámíthatatlanul késnek időjárástól függetlenül.

Egy kommentelő ezt írta: „Nem egyszer a Napfény IC-ről Cegléden akartam átszállni a Tokaj vagy a Nyírség IC-re, de a 15 perces késés már elég volt ahhoz, hogy a debreceni IC otthagyjon. Pótjegy, helyjegy mehet a kukába! A következő IC-n meg szabad hely nem volt. (A visszatérítés a beküldendő adatokkal, jegyképpel, levonásokkal egy rossz álom.)”

E cikk írója is rendszeresen vonaton utazik a fővárosba. Néhány hete a repülőtérre indultam volna a kecskeméti pályaudvarról. A 8:48-as vonattal terveztem az utazást. Úgy számoltam, a szokásos 5-10 perces késéssel is könnyedén odaérek. A vonatjegyet már előző este a MÁV appon megvásároltam. Másnap reggel az állomáson a kijelző 45 perces késést jelzett – érdeklődésemre elmondták, ez csak tájékoztató jellegű információ, ennél több is lehet a késés. Riasztottam egyik családtagomat, aki végül – miután megvettem a napi autópálya-matricát – az autójával vitt a repülőtérre. Ezek nem egyszeri esetek, számtalan ehhez hasonló történetet hallunk.

Egy éve tíz vasútvonalat zártak be, köztük a Lakitelek–Kunszentmárton vonalat

2023. augusztus 1-jén tíz vasútvonalon álltak le a személyvonatok, a döntést mindössze tíz nappal a hatályba lépése előtt hozták nyilvánosságra újságírók és civilek. Bezárt a Lakitelek–Kunszentmárton szakasz is, amiről a KecsUP-on képes riportunkban számoltunk be egy évvel ezelőtt. Állomásról állomásra megmutattuk a 83 év után hivatalosan „közlekedésimód-váltáson” átesett Lakitelek–Kunszentmárton vonalat, amely Magyarország közepén egy tervezett vasúti körgyűrű részeként épült még az ötvenes években Dunaföldvár, Kecskemét, Szarvas érintésével.

Ez is érdekelheti:

Az utolsó vonat is elment – képes riport a bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalról

 

 

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version