Jelenleg leginkább mobilvécéket, omladozó vasúti épületeket, meghatározó helyi alakok tiszteletére állított, elhanyagolt szobrokat, hajléktalanokat és kéregetőket, valamint egy szépen felújított (fél)Vasútparkot lát az, aki tömegközlekedéssel érkezik Kecskemétre. Amit biztosan nem, az a tizenéve húzódó és több választási kampányban is felhasznált intermodális pályaudvar. A cikkben feltérképezzük, hogy milyen látvány és környezet fogadja azt, aki vonattal vagy autóbusszal érkezik Kecskemétre.
„WC a peronon 1. vágány mellett” – közli tömören a felirat, amelyet a vasútpályudvar épületében felállított építési kerítésre függesztettek ki június végén. A paraván a mosdó előterét veszi körbe, mivel az illemhely most egy időre nem használható felújítás miatt.
Átmenetileg csak mobilvécék vehetőek igénybe, de ezekben nincs kézmosási lehetőség és vízöblítés sem.
Mobilvécék a kecskeméti vasútállomáson / olvasói fotó
Lázár János miniszter bejelentése szerint 2026. január 1-jére felújítják a MÁV-csoport összes pályaudvarán – tehát nemcsak a vasút-, hanem a buszállomásokon is – az összes arra szoruló utasmosdót, vécét. Kecskeméten június végén érkezett el az idő. Azt egyelőre nem tudni, meddig tart ez az ideiglenes, mobilvécés állapot.
A kecskeméti vasútállomás mosdója – jelen állapot szerint – díjmentesen vehető igénybe, az autóbusz-pályaudvaré pedig 200 forint ellenében.
Kecskeméten volt olyan időszak – például két éve -, amikor egy piszoár sem volt használható. Akkor a MÁV azt írta szerkesztőségünknek, sok esetben rongálás miatt nem tud üzemelni a mosdó. A kritikus időszakokon kívül is elmondható volt, hogy a vasúti mosdó általában – némi eufemizmussal élve – nem ragyog a tisztaságtól. Ha nem kellett leülnie az embernek, akkor a célnak megfelelt, de ebből a rétegből az utasok fele, a nők azonnal kiestek, ritkábban előforduló testi szükségletek elvégzésének alkalmával pedig férfiak is kipotyogtak az „inkább elégedett-halmazból”.
Sokadik alkalommal rugaszkodik neki 2025-ben Kecskemét az intermodális pályaudvar/csomópont fejlesztési terveinek, a vasútállomás és környéke áldatlan, megyeszékhelyhez méltatlan állapotú környezete rendbetételének. A több mint másfél évtizedes huzavona végére az EU finanszírozásával, a Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap segítségével tehetünk pontot – amint a megszületett kormányhatározat értelmében benyújtandó 15 milliárd forintos támogatási kérelem pozitív elbírálásban részesül.
Eddig nagyjából 3 milliárd forint ment el a különféle tervezési folyamatokra,
miközben a megvalósuláshoz nem kerültünk közelebb. Így tehát egyetlen kapavágás nélkül, csak a papírmunkára költötte el a város ezt a nem kevés pénzt – a pályaudvar eközben nem lett szebb, továbbra is azt a lepusztult arcát mutatja, mint tizenöt évvel ezelőtt. Pedig a kormány már 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projektté minősítette a fejlesztési elképzelést, amit először 2014-ben fékezett be, amikor már nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában.
A kecskeméti intermodális pályaudvar egyik látványterve. Forrás: Kecskeméti Városfejlesztő
A vasútállomás és a buszállomás környéke minden városban kiemelt jelentőségű, ezért is nagyon szomorú, hogy tizenéve húzódik az intermodális pályaudvar megvalósítása. Ez ugyanis az a környezet, ahova először megérkeznek a tömegközlekedő turisták, diákok és lakosok – ráadásul Kecskeméten a két állomást (busz és vasút) körülbelül 100 méter választja el egymástól. Fogalmazhatunk úgy is, hogy túlnyomó részben ezt látják először az emberek a városból.
A kecskeméti vasútállomás. Fotó: kecsup.hu
Kecskemét esetében ez a Noszlopy Gáspár park és a Vasútkert: utóbbiban több meghatározó helyi alak tiszteletére állítottak szobrokat: például Katona Józsefnek, Kada Eleknek, Kocsis Pálnak és Kelemen Lászlónak is. Ezek a szobrok azonban – magával a parkkal egyetemben – elhanyagoltak, állapotuk évről-évre romlik.
Fotó: KecsUP Hírek/Balla Szilárd
Kiemelendő, hogy a Vasútpark felét már felújították, a másik fele – ahol a szobrok is találhatók – azonban ütött-kopott.
Klisé, de igaz: a kecskeméti állomás környéke sem a közbiztonság kiteljesedéséről ismert. Gyakran itt csoportosulnak a kéregetők, a hajléktalanok és a droghasználók – naplemente után aligha életbiztosítás a terület. Persze ez nem kecskeméti kuriózum, a szegedi Mars tér vagy a budapesti Nyugati pályaudvar is hasonló hírnévnek „örvend”. Természetesen a külföldi nagy állomásoknál is rendre szorgosabban őrzik a pénztárcájukat az emberek.
A kecskeméti buszpályaudvar. Fotó: kecsup.hu
Ha kinyitjuk azt a kérdéskört, hogy mit lát a városból először egy Kecskemétre látogató, akkor nem mehetünk el egy hírhedt reklámtábla mellett sem – mert az ide érkezők el fognak mellette haladni, s alighanem szemügyre is veszik azt. Ez a „zsidós táblaként” elhíresült hirdetési felület, amin ez a szöveg áll: „Antiszemiták, zsidó gyűlölők támogatói: Martin Schulz Európai Parlament Elnök, Jean Claude Junckert, Európai Bizottság Elnök.”
Tóth Szilárd önkormányzati képviselő több ízben is megpróbált már megoldást találni arra, hogy ne ez fogadja a Kecskemétre érkezőket: egy korábbi ötlete szerint ponyvával kellene letakarni, 2025-ben pedig az alapvető jogok biztosához fordult és jogértelmezést kért, hogy van-e bármilyen lehetőség a szerinte „erősen uszító tartalmakat hirdető” tábla eltávolítására.
Fotó: KecsUP Hírek/Hraskó István
Ami az állomások környezetének pozitív oldalát illeti, ha valaki gyalogszerrel „ront neki” a kecskeméti központnak, és már kiverekedte magát az állomás közvetlen közeléből, akkor előbb a Vasútkert már felújított, szökőkutakkal és sportpályával díszített részében gyönyörködhet, a zebrán áthaladva pedig tucatnyi vendéglátó egység ölelésében a város legszebb utcájában, a Rákóczi úton andaloghat tovább. Séta közben megcsodálható a Kelemen László Kamaraszínház, majd a város szívének kapujához érve a Cifrapalota is – igaz, utóbbi is évek óta felújítás alatt áll.
2025. december 31-ével Magyarországon tíz Paramount-csatorna távozik a kábel‐ és műholdas kínálatból. A szolgáltatók már lépéseket tettek a pótlásukra. A döntés...