Frissítés: cikkünket a karonkénti adatokkal bővítettük.
A nemrég magánkézbe adott kecskeméti Neumann János Egyetem (NJE) felett a szétdarabolás és a politikai komisszárok uralma után újabb sötét felhő jelent meg: az érdektelenség.
Idén országosan közel 20 százalékkal kevesebben adták be a jelentkezésüket az egyetemekre, holott februárban a koronavírus-járvány a láthatáron sem volt.

A visszaesés a kecskeméti egyetemen azonban igazán jelentős, 47%-os. Míg 2019 szeptemberében 3927-en, addig 2020-ban már csak 2090-en adtak be jelentkezési lapot a Felvi.hu adatai szerint. A jelentkezők közül 1883-an (90%) szeretnének állami ösztöndíjas képzésben tanulni.
A nagymértékű csökkenést csak részben magyarázza a szolnoki Gazdálkodási Kar Debreceni Egyetemnek való tavalyi átadása. A szolnoki karra tavaly 696-an jelentkeztek, tehát ezt figyelembe véve már „csupán” 35%-os az NJE-re való jelentkezés visszaesése, ami azért még így is az országos csökkenés majdnem kétszerese.
Karonkénti bontásban a számok a következők:
- a GAMF Műszaki és Informatikai Karra 1165-en (tavaly 2039-en),
- a GTK Gazdaságtudományi Karra 507-en (tavaly 572-en),
- a KVK Kertészeti és Vidékfejlesztési Kar 174-en (tavaly 269-en),
- a PK Pedagógusképző Karra 326-an (tavaly 699-en) jelentkeztek.
(Megjegyzés: voltak, akik két vagy több karra is jelentkeztek, ezért az fenti számok összege nagyobb, mint az egyetemre jelentkezők összlétszáma.)
A GAMF-os műszaki képzésekre tehát 43%-kal, a gazdálkodástudományira 11%-kal, a kertészetire 35%-kal, a pedagógusképzésre 53%-kal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly.
A felvettek száma 33–38% között alakult az elmúlt években, bár folyamatosan nőtt, a legjobb, 38%-os felvételi aránnyal számolva is csak kb. 800 új hallgatója lesz az NJE-nek a tavalyi 1508-cal szemben. Kevesebb hallgatónak kevesebb tanár kell, és ez az oktatói gárda csökkentését vetíti előre.
Persze az is lehet, hogy a meglévő oktatási kapacitások – és a tetemes állami támogatás – kihasználása érdekében engednek a követelményekből, és olyan alacsonyan húzzák meg a ponthatárt, hogy boldog-boldogtalant felvesznek. A hallgatók felhígulásával azonban a kitűzött minőségi cél, a világszínvonalú tudásátadás ismét messzire, Matolcsy György ábrándos világába röppenne.