fbpx

FRISS HÍREK

Belvárosi közlekedés: névlegesen zéró emissziós zóna, a valóságban zsákuta – 1. rész

- Advertisement -

A kiskörúti autós „versenyről” szóló vitában, ami azután bontakozott ki, hogy egy csapat továbbra is versenypályának képzeli a Kiskörutat, olyan vélemények is hallhatók voltak, amiben ezt összefüggésbe hozták a korszerűtlen belvárosi közlekedéssel. A Kiskörút azzal, hogy két sávban egy irányba vezet nemcsak a gyorsulási versenyeknek kedvez, hanem a túlzott autóforgalomnak is. A közúti közlekedés pedig egyszerre felelős a városi levegő- és zajterheléséért, valamint az ezekből következő közegészségügyi és épület állagromlási problémákért is.

Évtizedes probléma a Belváros tehermentesítése, amit a döntéshozók többsége ugyan elismer és a városi stratégiai dokumentumok is beszélnek róla, de átfogó, szisztematikus cselekvés még sem történt a gyalogos, a kerékpáros és a buszos közlekedés előnybe hozásáért az elmúlt 10 évben. Ami viszont változott az a Kecskeméten regisztrált gépjárművek száma, amely 2010 óta folyamatosan emelkedik és 2018-ban már 61 ezer volt a számuk.

Hogy a politikai akarat, vagy a forrás hiányzik-e, vagy mindkettő, netalántán a tudatos várostervezés, arról megoszlanak a vélemények. Egy-egy képviselő által tett szándéknyilatkozattól és civil javaslattól eltekintve a Belváros közlekedésének egésze komolyan nem került még a kecskemétiek elé. Mert, azt azért lássuk be, hogy az itt-ott elhelyezett közlekedési lámpa, amivel a kiskörúti forgalmat az utóbbi időben igyekeztek valamennyire biztonságosabbá tenni, az csupán a felszín. A jelzőlámpás szabályozás egyértelmű hátránya pedig a „lüktető” forgalom, a megállások és elindulások miatt. Ettől még nem lesz kevesebb autó a Belvárosban, sem nem lesz kerékpárral járhatóbb, ahogy sétálhatóbb sem. Márpedig a

sétálható városok koncepciója – érvelnek mellette egyre többen, olyan közösségi cél, amivel növelhető az ingatlanok értéke, közegészségügyi előnyökkel jár, csökkenthető a káros anyagok kibocsátása, jótékony hatással van az idősekre és a családokra egyaránt.

Az autófüggő városok pedig úgy teszik szegényebbé a lakóikat, de magukat is, hogy az autózás igényeit kielégítve, hatalmas mértékű rejtett társadalmi költségekbe verik magukat.

Mit írnak a városi stratégiai dokumentumok?

Kecskemét levegőminőségi tervének felülvizsgálata 2020-2025 dokumentum többek között így fogalmaz:

„Kecskemét közlekedését gyűrűs-sugaras úthálózat jellemzi, melynek jellegzetessége, hogy a csatlakozó főutak forgalma megterheli a Nagykörutat és kedvezőtlenül befolyásolja a megyeszékhely levegőminőségét.”

A Kiskörút vonatkozásában ez olvasható:

nem áll rendelkezésünkre naprakész forgalomszámlálási adat.

A nagyobb fejlesztések közül kiemeli a dokumentum, hogy elkészült a város körül a tranzitgyűrű, továbbá például a Károly Róbert I. üteme és a déli iparterület infrastruktúrája, amik kedvező hatással vannak a szálló por koncentrációjára. Kifejezetten pozitív az is, hogy a kecskeméti buszpark átlagéletkora alacsony.

A Nagykörúton belüli területekre bevezető utakon – a célforgalom kivételével – évekkel ezelőtt csökkentették a megengedhető össztömeget. A Nagykörút által határolt belső területen az önkormányzat

„(névlegesen) létrehozta a zéró emissziós zónát”.

Kecskemét 2020-2025 időszakra szóló Környezetvédelmi Program kimondja:

Hasonló cikkünk:  A klímaváltozás sérti a magánélethez és a családi élethez való jogot - történelmi döntés Strasbourgban

alig nyolc év alatt újonnan regisztrált több mint 13.000 gépjármű mennyiségi alapon teszi lehetetlenné a város levegőminőségének javulását.  

Amit tovább ront a városba autóval ingázók nagy száma, miközben a városon belüli autóbuszt használók száma évről évre csökken. Az önkormányzat ezt azzal próbálja enyhíteni, hogy az állami céget, a Volánt lecserélte és saját busztársaságot hozott létre, a KeKo-t, hogy a helyi igényeket jobban kiszolgálhassa.

„Gondot jelent a hiányos közúthálózati struktúra és az utak kapacitás problémái. Mindezek jelentős hatással vannak a közlekedésből eredő légszennyezőanyag kibocsátásra és a zajterhelés növekedésére is” – olvasható tovább a stratégiai dokumentumban.

Némi javulást – a program szerint – a gépjárműpark folyamatos korszerűsödése, a városi útfejlesztések (új körúthálózati, keresztmetszeti és csomóponti fejlesztések), a forgalomtechnikai intézkedések (pl. forgalomirányítási és szabályozási beavatkozások), továbbá a kötöttpályás elővárosi közlekedés fejlesztése, illetve az utak menti védő zöldsávok, fasorok telepítése hozhat.

Az autók köré szervezett városfejlesztés zsákutca, paradigmaváltásra van szükség / Fotó: kecsup.hu

A stratégiai dokumentum a célok érdekében gyökeres szemléletváltást is sürget. Közlekedési és várostervezési szakemberek és szervezetek ugyanis azt hangoztatják az elmúlt évtizedek városfejlesztési, városüzemeltetési tapasztalatai alapján, hogy:

az autók köré szervezett városfejlesztés „zsákutca”, paradigmaváltásra van szükség!

Az, hogy az autó helyett vonzóbb legyen a kecskemétiek körében a gyaloglás, a kerékpározás és a buszos utazás jelentős ösztönzőkre van szükség az egyéni belátás mellett. Mert ki fogja választani a buszt, ha az ugyanúgy a reggeli dugóban döcög, mint az autó, mert nincs külön buszsáv? Hová tegyék le azok az autósok az autóikat, akiknek a Belvárosban van dolguk, de nincsenek annak peremén nagyobb parkolók, ahol parkolás után busszal, kerékpárral lehetne tovább haladni? Ha változna a Kiskörút mostani két sáv egy irányú menetrendje akár úgy, hogy megmarad a két sáv, de két irányúvá tennék, vajon csökkenthető lenne a túlzott autóforgalom? Radikálisabb nézőpont szerint pedig a Kiskörutat egy sávossá kellene tenni és a második sávot a buszok és a kerékpáros közlekedés számára kialakítani, mint sok nagyobb városban ezt teszik.

További alternatívák még léteznek természetesen, ami egyelőre viszont hiányzik az a nyílt és érthető társadalmi párbeszéd (divatos politikai szóval konzultáció). Igény minden bizonnyal lenne erre, hiszen a kecskemétiek körében a közlekedés, a kátyús utak, a parkolási mizéria vagy a kerékpározás legalább olyan gyakori téma, mint az angoloknál az időjárás.

A kecsup.hu-n még 2020. május első hetében tettünk fel arra vonatkozóan egy kérdést, hogy „Ön egysávosítaná-e a kecskeméti Kiskörutat?”. A nem reprezentatív felmérésre összesen 739-en válaszoltak, akik közül igennel válaszoltak 294-en (40%), nemmel 350-en (47%) és 95-en (13%) megfontolnák, ha lenne róla több tájékoztatás.

(Folytatjuk)

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...