fbpx

FRISS HÍREK

Sokadik nekifutásra talán jövőre elkezdődhet a kecskeméti vasútállomás fejlesztése 

- Advertisement -

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, Nyul Zoltán a kecskeméti vasútállomás fejlesztéséről tartott hunyadivárosi lakossági fórumon elmondta, hogy a nyár végén kerülhet sor a kivitelezési közbeszerzési eljárás kiírására és a beérkező ajánlatok után dönt majd a kormány a projekt finanszírozásáról. A kivitelezés ezután 2023-ban kezdődhet el, amiben azonban jelentős bizonytalansági faktort jelent az ingatag világgazdasági és nem különben a világpolitikai helyzet – tette hozzá nem mellékesen a NIF vezérigazgató-helyettese.

Kapavágás nélkül elfolyt eddig 3,2 milliárd forint

Sokadik nekifutása ez már annak a nagyszabású tervnek, amiről 13 éve folyik az ötletelés Kecskeméten, aminek a keretében jelenleg a kecskeméti vasútállomást és a buszpályaudvart összevont formában fejlesztenék.

2009-ben döntött arról a közgyűlés, hogy az önkormányzat nyújtson be pályázatot egy intermodális pályaudvar létesítésére. Ehhez több körben összesen több mint 2,7 milliárd forintot ítéltek oda, amiről a tervezés tizedik évfordulóján részletesen itt írtunk a kecsUP-on. 2020-ban újabb ötlettel álltak elő. Új buszpályaudvart építettek volna a vasút mellett (ezzel kiváltva a Széchenyi téri buszmegállót), aminek a tervezési díját 488 millió forintban szabták meg. A tervekből csak tervek maradtak, kapavágás nélkül viszont elment 3,2 milliárd forint közpénz.

Jövőre ismét indulhat, de most már összevontan a vasút- és a buszpályaudvar fejlesztése

A Hunyadi János Általános Iskolába hirdetett lakossági fórumot a városrész önkormányzati képviselője, Pászti András vezette fel, ahol a NIF beruházási vezérigazgató-helyettese , Nyul Zoltán, Huszti Csaba projektvezető, Öveges László főépítész és Falu György alpolgármester is részt vett. A fórumnak helyet adó iskola projektora ugyan pixelhibás volt, a hibát okozó lámpa cseréje körülbelül 20 ezer forint lenne, az érdeklődők ennek ellenére sok tervet megismerhettek a kecskeméti vasútállomás és a buszpályaudvar, valamint környékének megújításáról.

Fő szempontként elhangzott az új utazási csomópont építése során, hogy cél:

  • az utasok közvetlen igényeinek kiszolgálásán túl
  • a környezetbarát, a műemléki épületeket megőrző építkezés, illetve
  • a parkolókapacitás növelése.

Öveges főépítész összefoglalta, hogy 2008-ban kezdődött el a területről szóló fejlesztés tervezése. 2015-ben került sor a csomóponti tervek kidolgozására és a kiegészítő intézkedések meghozatalára, például a tömegközlekedés generális áttervezésére. A külső városrészekben a koncepció részeként buszfordulók kiépítésére is sor került. A tervvel kapcsolatban viszont a MÁV részéről probléma merült fel. Új koncepcióterv készült, amit 2018-ban a posta, a MÁV és a Volán jóváhagytak, de a bizottsági meghallgatások után újabb szempontok érkeztek. A lakossági fórumon most már engedélyezési terv szintű terveket mutattak be.

Öveges a beruházás előnyei közé sorolta, hogy a Széchenyi téri buszpályaudvar a belvárosban megszűnhet és közvetlenebb kapcsolat létesülhet a belváros és a Hunyadiváros között.

Öveges László főépítész ismerteti a pályaudvarról szóló terveket – 2022. április 27.

A beruházás kormányzati beruházás lesz, tehát állami forrásból épülne. A kivitelés során a vasút épületét helyi védett épületként újítanák fel. Megtartják a posta épületét is. A buszpályaudvart a vasútpark pozíciójához igazítanák, illetve a Rákóczi út felől a zöld falat is folyamatossá tennék. Szempont az is, hogy a csapadékvíz maradjon helyben a zöldfelület gondozása érdekében.

A NIF vezérigazgató-helyettese, Nyul azzal támasztotta alá a beruházás fontosságát, hogy nem csak közlekedési létesítményről van szó, hanem városfejlesztésről, értékmegőrzésről, városrészek kapcsolatáról és a szolgáltatási színvonal emeléséről. Az előadó Kaposvár példáján keresztül azzal érvelt, (ahol már elkészült) az intermodális csomópont, hogy az több évtizedes városrehabilitációs problémákat oldott meg.

A NIF előadója ismertette, hogy nyár végére lesz lehetőség a kivitelezési közbeszerzés kiírására és, amint forintra pontos áraik lesznek azzal az összeggel tudnak fordulni a kormányhoz. Ha lesz elegendő forrás, akkor 2023-ban indulhat a beruházás.

Hasonló cikkünk:  Japán teaceremónia is volt a kecskeméti Sakura ünnepen

Tóth Ambrus tervező vette át a szót, aki a meglévő problémákat sorolta:

  • a nem biztonságos aluljárók ügye
  • a csomópontok rendezetlensége, például az autó- és buszforgalom keveredése
  • vasút és buszpályaudvar között nincs vizuális kapcsolat.
  • A parkolási nehézségeken túl az utastájékoztatás korszerűtlen, a Volánnál nem lehet látni a vonatokat, a MÁV-nál a buszokat stb.

A lehetséges megoldások között szerepel egy gyaloghíd, ahová lépcsővel és lifttel is fel lehet menni mindkét irányból. Kerékpáros rámpa is lesz mindkét oldalon. A hídra a Rákóczi úti kerékpáros tengely is rá lesz kötve. A parkoló kapacitás emelése: 200 autónak parkoló, további 100 a buszok részére, 200 kerékpárhely a vasút épülete előtt és a híd mindkét oldalán. Az elektromos autók részére lesz lehetőség a töltésre.

A meglévő épített értékek hasznosítására kerül sor, tehát megmarad az állomásépület, a posta, a továbbiak felújításra vagy elbontásra kerülnek.

Közlekedési csomópontok kérdése. Penny felé csak autóval lehet bemenni, a Nagykőrösi utca felől csak buszok. Rákóczi úti csomópontban próbálják a forgalmat csillapítani, csak helyi buszok, minden más nehézforgalom ki lenne tiltva. Figyelnek a klímavédelemre is: az esővizet begyűjtik tárolásra és öntözésre. Esőkertek is lesznek. A Bethlen körút összefüggő zöld sávvá alakulna. A Katona József szobrot kiemelt helyre költöztetnék. Szökőkutat is terveznek.

Pászti András hunyadivárosi képviselő az intermodális pályaudvar újabb terveiről bemutatott fórumon – 2022. április 27.

A látványterveket Széll Péter ismertette. A mostani pályaudvarok új szemléletű közlekedési csomópontokat hoznak létre, olyan utasbarát és városfejlesztési infrastrukturális beruházások ezek, amik az utasok és az ott élők érdekeit részesítik előnyben. A jelenlegi állomásépület helyi védettség alatt áll, de új funkciókat kap. Az északi oldalt megnyitnák, amivel a vendéglátást ismét visszahoznák. 40-es évekbeli arculati megfogalmazást részesítik előnyben. A felüljáró és a buszpályaudvar térlefedése modernebb és jövőbe mutató. 30-as zóna lesz. A lift körül teret hoznak létre.

És mi lesz a tekepályával?

Lakossági kérdések és az arra adott válaszok:

  • parkolás: ingyenes marad
  • felüljáró: külön gyalogos és kerékpáros, így kétirányú biciklis forgalom lesz
  • belátás a magántelkekre: speciális üvegfal akadályozza
  • zöld: új fákat is ültetnek
  • bontás: elbontják a MÁV kultúr és szociális épületet, ahogy a Volán épületeit is.
  • És mi lesz a kultúr alatti tekepályával? Öveges főépítész: az intermodális csomópont nem tartalmaz tekepályát, de írjanak a városrész képviselőjének. (A közönség nevet).
  • Lesz új peronrendszer?: A vágányképet nem érinti ez a projekt, mert a biztonsági berendezést is ki kellene cserélni, de a vasútfejlesztés látható közelségben van, majd akkor.
  • Lesz híd vagy sem? Falu György alpolgármester szerint a felüljáró nem megépítése 1,5 milliárd forintnyi megtakarítás jelenthet. (Taps a közönségből.) Pászti András képviselő: 7000 ember lakik a városrészben, a felüljáró megépítése a sínek felett 5 perccel közelebb hozná a Hunyadivárost a belvároshoz.
  • Mennyire lesz tartós a híd? 100 év.
  • Ha 2023-ban elindulna az építkezés, akkor mikor lehet kész? 2-2,5 év.
  • Hány milliárdot költöttek el eddig és mennyi lesz a vége? Azt majd az ajánlatokból fogják látni. Ez egy komplex városi beruházás, ami nagy szórást jelent az árazásban. A cél az, hogy megvalósítható és a városhoz méltó épületegyüttes jöjjön létre. (A kérdésre nem válaszoltak, körülbelüli számot az előadók nem mondtak.)

Várostervezéssel kapcsolatos korábbi írásunk:

Nem akarnak monstrumot a Dobó körútra, lakossági fórum volt az Univer beruházásról

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Ajánlásgyűjtés közben támadták meg a Kutyapárt kecskeméti jelöltjét a Petőfivárosban (videóval)

A Kutyapárt kecskeméti jelöltje, Kordik Szabolcs és tagtársa április 24-én támogató aláírásokat gyűjtött a Petőfivárosban, az Énekes utcában, amikor...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...