fbpx
15.7 C
Kecskemét
2024. március 3., vasárnap

FRISS HÍREK

Kell-e ez az intermodális izé Kecskemétnek?

- Advertisement -

Újabb fordulójához érkezett az intermodális pályudvar, csomópont vagy egyszerűen csak IZÉ tervezése, amikor április végén első alkalommal a lakosságot is bevonták és a kész terveket bemutatták nekik, nekünk kecskemétieknek. Akkor persze megígérték, hogy a kivetített rajzokat és látványterveket elérhetővé teszik a sajtó számára, de 2 hét erre nem volt elég, úgy tűnik.

Honnan indultunk és hová jutottunk?

2019. júliusában írt cikkünk első mondatát idézzük: „10 éves már az intermodális álom. Ami arról szól, hogy jó lenne egy helyre összegyúrni a buszos és vonatos közlekedést, ide autóknak parkolókat építeni, valamint megoldani a kerékpáros, gyalogos megközelítést.”

2009-ben egyszerre 3 pályázatot adott be a város, amikből nyertünk is 625 milliót megvalósíthatósági tanulmányra és 2 milliárdot tervezésre. Ez már szabad szemmel is akkor pénzhalom, hogy mindenképp gigászi terveknek kellett születni és így is lett: hatalmas bevásárlóközpont és parkolóház a volt KTE pálya területén, teljesen új állomásépület és peronok, új közlekedési területek az állomáspark helyén és a hunyadivárosi oldalon is. 2,7 milliárdból lehetett nagyot álmodni a papírra.

kecskemet.hu

Aztán teltek az évek és csönd honolt a projekt fölött. Bár 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projekt lett, de 2014-ben a Magyar Közlönyben már nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában a kecskeméti pályaudvar kivitelezésének támogatása. De azért 2015-ben a városháza kommunikációs vezetője még arról nyilatkozott, hogy mindjárt elkezdik: „A kivitelezés költségéhez uniós támogatásra pályázik a város és ha elnyeri, akkor 2020-ra tízmilliárd forintból felépülhet az intermodális csomópont.”

2016-ban Orbán Viktor már csupán a főpályaudvar rendbetételéről beszélt a polgármesterrel közösen, az intermodális szót egyikük sem ejtette ki még véletlenül sem. Hogy miket ígért meg az intermodális helyett, azt Szemereyné alkalmatlanságáról szóló sorozatunk 5. részében vettük végig.

Orbán Viktor miniszterelnök és Szemereyné Pataki Klaudia kecsekméti polgármester. / (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

Aztán 2019-ben új közbeszerzést írtak ki, most már nem állomás, hanem intermodális csomópont tervezésére. És ennek az elkészült terveit mutatták be 2022. április 27-én. Most tartunk 3,2 milliárd forint elköltésénél és az első lakossági egyeztetésnél.

Mit tartalmaznak a tervek?

Ami a tervekben nincs benne de az elmondottakból kiderült: továbbra is cél, hogy a városközponti buszpályaudvar megszűnjön és ennek első lépései, hogy más városrészekben buszfordulók és pihenőépületek már megépültek, tehát a tömegközlekedés átszervezése megkezdődött. Öveges főépítész ezt „generális áttervezésnek” nevezte, de ettől láthatóan nagyon messze vagyunk: nem változik a bejárt útvonal, nem változik a használt eszközök száma és minősége, nem változik a menetred, csupán pár funkció más épületekbe kerül át egyelőre. Tehát emiatt valójában feleslegesnek tűnik az IZÉ építése.

Ami szintén kiderült a tervekből, hogy nem lesz egy központi állomásépület a buszos és vonatos utazóknak, hanem a vasút marad ott és úgy, ahogy eddig is. A távolsági buszpályaudvar kicsit hátrébb csúszik, a MÁV kultúr és szociális épületei helyére. De a Posta épülete marad, így a két utazási mód nem igazán közelíti egymást, ezért szintén felesleges ennek az IZÉ-nek a megépítése.

Öveges főépítész a kezével húzza feljebb 10 méterrel a buszpályaudvart.

Ami viszont új dolog, hogy közös utastájékoztató rendszer lesz, így a buszplyaudvarról is lehet látni a vonatok érkezését/indulását és az állomásról is a buszokét. Lesz (?) új híd a Hunyadiváros felé, amin keresztül kerékpárosok és gyalogosok tudnak közlekedni egymástól elválasztva. Lesznek új parkolók a buszpályaudvar jelenleg körút felöli végén. És lesznek elektromos töltőeszközök autóknak, motoroknak és buszoknak is. Na, ez már valami, ezek miatt talán van értelme az IZÉ-nek.

Hasonló cikkünk:  Összegyűlt már negyedmillió üres konzultációs ív, január végéig az egymillió a cél

Összességében pár apróság valósul meg, és ezt próbálják most csomopontként, generális változásként és városfejlesztésként eladni

A jelenlegi buszpályaudvart elbontják és pár 10 méterrel arrébb megépítik újra a kiszolgáló épületeket. A buszok területe fölé nagyon designos tetőket raknak, de napelem már nem fér bele a projektbe. Az egész buszpályaudvar legfeljebb 30 méterrel kerül közelebb a vasúthoz és erre a tervek alapján el fogunk költeni 8-10 milliárdot.

A vasút épülete is marad a helyén, plusz funkciót nem kap itt is gyakorlatilag csak esztétikai változások fognak történni: lesz félig nyitott kávézó a resti büfé helyén, lesz csodás szökőkút az állomás előtt, lesz forgalomtól elzárt terület, de valódi és előremutató, a közlekedést „generálisan” érintő változás nem várható. Erre is el fog menni 4-5 milliárd biztosan. Miközben az állomás túlsó oldalán, a peronon semmi nem fog történni, egy fűszálat sem fog senki arrébb rakni, mert az olyan jelentős költségekbe verné a MÁV-ot, hogy csődbe mennének.

A tervek szerint épül egy nagyon esztétikus kerékpáros- és gyaloghíd, amire igazából semmi szükség. Az állomásépülettől mindkét irányba 200 és 300 méterre van egy-egy aluljáró, amik ezeket a funkciókat tökéletesen ellátják, csak ugye a biztonság nincs rendben. De erre talán nem az a megoldás, hogy építünk egy semmibe vezető hidat másfél milliárdért?! Ezt az összeget Falu György mondta, utalva arra, hogy sokkal könnyebb valamit nem megépíteni másfél milliárdért, mint a lakókkal vitatkozni. Ez lenne az érintettek bevonása – ahogy azt a vársoházán ma értelmezik.

Lesznek új és ingyenes parkolók, ami jó. Az állomástól ugyan messze lesznek, és azt sem fogja senki ellenőrizni, hogy tényleg az utazóközönség hazsnálja-e, úgyhogy várhatóan folyamatos telt házzal fog ez üzemelni, de legalább ennyivel kevesebb autó parkol a nagykörúton belül. Aki pedig az állomásra megy, az majd parkol a Hunyadiban, a híd túloldalán, hisz arra se lesz kapacitás az elmondottak alapján, hogy ott ellenőrizzék, esetleg kezeljék a már most is meglévő problémát, miszerint az autósok egy része a Barnevál mögött és a kis utcákban hagyja az autót a vonatozás idejére. Az meg aztán már végképp nem a tevezők problémája, hogy a híd egy kertvárosi övezetbe érkezik, a házak ablakaitól 5-10 méterre, teljes belátást nyújtva a közlekedőknek és a forgalom növekedését az ott élőknek.

Újra kéne ezt gondolni

A fent leírtak megvalósítása 4-500 millióból, legfeljebb 1 milliárdból megvalósítható lenne:  ennyi pénz elég arra, hogy a
– buszpályaudvar helyét új helyre fessük fel, 30 méterrel arrébb
– utastájékoztató rendszert építsünk ki, amin busz és vonat indulás és érkezés is látszik
– biztonságossá tegyük a kisaluljárókat
– szebbé tegyük az egész környéket
– és akkor ebből az összegből fel lehet még újítani a MÁV kultúr épületét tekepályával együtt is.

A kérdés, hogy van-e annyi bölcsesség a városvezetésben, hogy a 2008-as grandiózus terveket elengedve, a 2022-es grandiózus költségeket is elengedjék, és helyette egy élhető, a valódi változást hozó módosításokat megvalósító beruházás irányába lépjenek?! A maradék 10 milliárdot meg valami értelmes dologta költsék.

 

 

 

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...