Gondoltak a kerékpárosokra, mégsem fogják szeretni a bringások a megyei kórház mellett kialakított új körforgalmat.
Minden irányból minden irányba el lehet jutni, külön választották a kerékpáros és gyalogos forgalmat, kellően szélesek is a létrejött közlekedési felületek, még középszigetek is növelik a biztonságot, mégis mi baj lehet itt? Elsősorban az előzetes egyeztetés hiánya, tudtuk meg a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének képviselőjétől, Marticsek Dénestől, aki az érdekvédelmi szervezeten belül évek óta foglalkozik a város kerékpáros fejlesztéseinek véleményezésével.
– Jogszabály sajnos nem minden esetben írja elő a szakmai civil szervezetekkel egyeztetést egy-egy beruházás megvalósításakor, pedig sok bosszúságot, rossz megoldást, vagy akár balesetveszélyes kialakítást megelőzhetnénk vele. Amikor mi már előrehaladott állapotában látjuk a problémát, próbáljuk ugyan jelezni az illetékesek felé, de ilyenkor már csak plusz költséggel lehet változtatni, amire most hiányzik a szándék.
A kerékpáros átvezetések csatlakozásai mind az úttest széleinél, mind a középszigeteknél néhány centivel kimagasodnak, és ez leginkább az úttest elhagyásakor okozhat gondokat a kerékpárosnak. Akikből sok és sokféle van, idősebb és bizonytalanabb mozgású is, de még egy gyakorlott bringás számára sem szerencsés, hogyha egy kereszteződésen áthaladáskor nem a körülötte zajló forgalomra figyel, hanem arra, hogy az első kerekét fel tudja emelni a kerékpárútra.
Mind a Városháza illetékes osztálya, mind a kivitelező válaszolt a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének megkeresésére, amelyben felhívták a figyelmet az átvezetéseknél tapasztalható problémára, de vízelvezetési indokra hivatkozva nem hajlandók változtatni azon. Pedig innen csak néhány száz métert kell sétálnunk a Nyíri úton, hogy a Szabadidőközpontnál, illetve az Arborétumnál a néhány éve átadott körforgalomban olyan kerékpáros átvezetéseket találjunk, amelyek a kerékpárosok számára komfortos, biztonságos átkelést tesznek lehetővé, és az ott használt ún. lejtős kialakítást alkalmazva szegélyek nélkül lehetne csapadékot elvezetni a megyei kórház körforgalmánál is.
Miközben már jó ideje a kerékpározás és a közösségi közlekedés előnyben részesítése lenne a fő szempont, egy-egy ilyen beruházásnál senkinek sem jut eszébe az autózás útjába akár két centiméteres akadályokat is építeni. Ezzel szemben teljesen természetesnek veszik azt, hogy a kerékpározás csupán egy körforgalomban húsz ilyen akadályt kapjon.
Talán megelőzhetők lennének az ilyen szerencsétlen kialakítások, hogyha a legközvetlenebb érintettekkel, a leendő fejlesztést használókkal, az őket képviselő civil szervezetekkel nem döccenne a kapcsolattartás, és még időben kikérnék a véleményüket. Hiszen az is szakmai tudás, és egyáltalán nem haszontalan.
Hogy néz ki egy normálisan megtervezett körforgalom máshol?
Ne menjünk egyből nyugatra, előbb nézzünk szét a Balkánon. Ljubjanában, egy forgalmas kereszteződésben így oldották meg, hogy a gyalogos, a kerékpáros és a bicajos is biztonságosan tudjon közlekedni:
Aki nem hiszi, az megnézheti google térképen is:
A liberális Hollandia persze már nem lehet példaképünk, de azért vessünk egy pillantást rá, hogy ott hogyan oldják meg azt, hogy a buszok egyszerűen és gyorsan áthaladjanak a körforgalmon, miközben a kerékpárosok és gyalogosok is biztonságban vannak és az autósoknak sem kell sokat gondolkozni, hogy kinek van elsőbbsége:
Ha nem is, de egy nagyon hasonló körforgalomról videó is készült, hogy hogyan működik, tényleg nem olyan bonyolult: