Nem lehet azt mondani, hogy ne lett volna politikailag erős hete Kecskemét polgármesterének és alpolgármestereinek. A politikával együtt a városvezetés is látványosan áthelyeződött a virtuális térbe, és a világ egyik legnagyobb techóriásának csatornáján napról napra látjuk, ahogy Szemereyné Pataki Klaudia egymás után fogadta az Orbán-kormány erős embereit.
A polgármester a találkozókat szeptember 14-én Bányai Gábor, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosával kezdte, amelyen részt vettek a térség polgármesterei és Kecskemét két fideszes parlamenti képviselője is. Szemereyné posztjából kiderül:
megbeszélték hogyan lehet megvédeni az itt élőket és az eredményeiket a közelgő válságtól. És arra jutottak, hogy „csakis a fejlesztések felpörgetésével.” Hiszen „nincs jobb, nincs hatékonyabb megoldás, mint az építkezés folytatása. Nincs megállás, Kecskemét megy tovább, előre!”
Másnap a Fidesz nagy visszatérője, Lázár János beruházási miniszter látogatott Kecskemétre. A polgármester bejegyzéséből megtudtuk a beszélgetésük a következőről szólt:
„Amit elkezdtünk, azt be is fejezzük – ebben állapodtunk meg dr. Lázár János beruházási miniszterrel. Miniszter úr is egyetértett azzal, hogy Kecskeméten egyetlen beruházás sem maradhat félbe. Az a jövőnkbe kerülne. Ezt senki nem akarja. Főleg a kormány nem, amelyik nem fogja hagyni, hogy Kecskemét fejlődése akár csak egy pillanatra is megtorpanjon.”
A politika, mondhatjuk azt, el is végezte a feladatát. A hogyanról, illetve a konkrét fejlesztéseket és a beruházásokat nem kell részletezni, ahogy az önkormányzatokat érintő energiaválságot sem. Sorra jelentik be ellenzéki és kormánypárti polgármesterek, Bács-Kiskun megyében például Érsekcsanádon és Bácsalmáson, mit kell bezárniuk és hol kell spórolniuk, hogy a telet átvészeljék az égbe szökött rezsiárak miatt.
Néhány napja Szemereyné Pataki Klaudia adott interjút az önkormányzati sajtónak, amelyben elmondta, „a működésben semmilyen drasztikus lépést nem tervezünk.” Megemlítve azt, hogy „a városnak van érvényben lévő keretszerződése, amely a villamosenergiára 2023. július végéig, a gázra pedig 2023. szeptember végéig szól.” A polgármester szerint „nem lesznek működési problémák”, szükség esetén inkább a fejlesztéseket ütemeznék át egy későbbi időszakra – fejtette ki a város első embere.
Ez mindenesetre biztatónak hangzik. Városházi információink szerint viszont az önkormányzati fenntartású intézményeknek azt adták utasításba, hogy 25 százalék költségmegtakarítást kell megoldaniuk. Míg más városok polgármesterei nyíltan beszélnek arról, előállhat olyan helyzet is, hogy korlátozniuk kell a nyitvatartást néhány intézményükben, például könyvtárban, kultúrházban, uszodában, addig ilyet még nem hallani Kecskeméten.
Ami a fejlesztéseket illeti, miszerint egyetlen egy sem maradhat félbe, szintén fontos cél a város szempontjából. Ennek ellentmond azonban az, hogy július végén jelent meg a közlönyben Orbán Viktor aláírásával egy fejezet, ahol a Lázár János menedzselte “Szeged-Hódmezővásárhely tram-train rendszer” emelkedő költségei miatt lefújták a kecskeméti vasútállomást és buszpályaudvart érintő intermodális pályaudvar építését. A tram-train ugyan az elmúlt évek egyik legfontosabb közlekedési beruházása volt a dél-alföldi régióban, azonban az sajnálatosabb, hogy annak növekvő költségei miatt egy másik várost hoznak hátrányba. A kedvezőtlen hír után néhány nappal ugyan Bányai és Szemereyné közös sajtótájékoztatón elmondták, hogy lesz intermodális, de annak financiális oldalát nem említették meg. Forrásban ennél jóval kisebb volumenű, de a hetényiek életét hosszú évek óta megkeserítő probléma viszont az, hogy továbbra nincs második kivezető útjuk. Idén augusztus 29-e volt a hetényi bekötőút projektjének a záródátuma, de mindenki tudja, hogy az építés még el sem kezdődött, noha a lakosság évek óta várja az utat.
Kecskeméten járt a napokban a kormány másik erős embere Palkovics László technológiai és ipari miniszter is, akit a kecskeméti alpolgármesterek fogadtak. A miniszter a hulladékos cég, a Saubermacher-Magyarország Kft. új kecskeméti telephelyének az átadására érkezett, ami másfél milliárd forintból valósult meg, ehhez pedig a magyar állam 256 millió forint támogatást biztosított. Palkovics elmondta: az EU 2035-ig a települési hulladék 65 százalékos újrahasznosítását írja elő. A három hektárnyi nagyságú telephelyen 29 teherautó segítségével évente 30 ezer tonna hulladékot kezelnek majd, számolt be az eseményről az önkormányzati sajtó egyik társutasa.
A politikában nincs már olyan, hogy uborkaszezon, és a politika hiába helyeződött át a virtuális szférába, attól még szükség van valós tartalmak közlésére. A miniszteri látogatásokról az ellenzéki közgyűlési frakció nem nyilatkozott, ahogy egyelőre az sem ismert, milyen javaslatokkal állnak elő a városra váró energiaválságban – lesz viszont kakasfőző nap a 3+2 zenekarral. A hét politikailag mindenesetre erős volt, miniszterek jöttek mentek Kecskeméten és világosan látni azt is, hogy a felszín alatt jelentős mozgások vannak. A kecskeméti Fidesz úgy kezdte a kecskeméti őszt mintha önkormányzati választások lennének, a Szövetség viszont még a sarkon sem fordult be.