Bács-Kiskun vármegye székhelye közel 108.000 bejelentett lakost számlál, és az emberek a környező településekről is Kecskemétre járnak dolgozni, tanulni. Ezeket az igényeket csak egy fejlett tömegközlekedési rendszer tudná kiszolgálni, amin a városvezetés és a 2020-ban kijelölt Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft. dolgozik. A buszjáratok korszerűsítése, a környezetbarát technológiák bevezetése látszólag lassan zajlik, az utasok azonban áprilistól még több kedvezményre számíthatnak. Mit várhatunk a kecskeméti tömegközlekedéstől?
Ingyenessé tehetik a diákok és a nyugdíjasok közlekedését
Tavaly márciusban vezette be a KeKo Kft. az új díjszabást, ami szerint 1000 forint lett a havi tanulóbérlet, 2700 forint a 90 napos bérlet, és ugyancsak 1000 forintba kerül azóta a napijegy. (Az új tarifarendszerrel növekvő utaslétszámról, a kedvező hírekről örömmel beszámoltunk volna, de a KeKo Kft. tavaly óta nem válaszol a megkereséseinkre.) Szemereyné Pataki Klaudia polgármester februári közgyűlésre írt előterjesztése szerint a 2023-as évben 240.000 utassal többen vették igénybe a közösségi közlekedést.
Az önkormányzat a februári közgyűlésen dönthet arról, hogy a 6 és 25 év közötti diákok havi bérlete ingyenes legyen, valamint a nyugdíjasok ingyen utazhassanak. A kecskeméti bérletek ezen felül érvényesek lehetnek majd a MÁV és Volán járatain is a közigazgatási határokon belül. Ha elfogadják, a polgármester javaslata április 1-től lép életbe.
Technikai nehézségek
A mobil applikációk és online buszmenetrendek megkönnyítik a dolgunkat – feltéve, ha jól működnek. A menetrend.kecskemet.hu már 2020 nyara óta megbízható, valós idejű hivatalos menetrendet mutat. Ha ennek ellenére tapasztalunk is pontatlanságot, a probléma legalább ismerős. Arra azonban a buszsofőrök nincsenek felkészítve, mi a hivatalos eljárás, ha nem működik a bérletes applikáció QR-kódos leolvasása. Tavaly nyáron egy diákot szállítottak le a kora reggeli buszról, mert az online vásárolt érvényes bérletét nem tudta hitelesíteni. Leállt az applikáció, amit a fejlesztő később meg is erősített. A fiatalt azonban érvényes jegy hiányában a sofőr két település között, az út szélén akarta leszállítani.
Valószínűleg elektronikus hiba léphetett fel, amikor február 7-én az egyik belvárosi buszjáraton nem tudtak leszállni az utasok. Nemcsak ők szorultak be a buszba, hanem a buszvezető is a fülkébe, végül a mechanikus vésznyitót kellett alkalmazniuk. A hír Facebook posztja alatti hozzászólásokból később kiderült, hogy nem ez volt az egyetlen eset.
Idén kipróbálhatjuk, de lassan kerül forgalomba hidrogénbusz
Több, mint 10 éve használja a város a 2013-ban szerzett 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt, amik gyakran javításra szorultak, és sokszor még a zéró emissziós zónán, azaz a nagykörúton belül sem mindig elektromos meghajtással közlekednek. Ezeket 2025-től cserélik le, fokozatosan. A tervezet szerint elvetették az elektromos buszokat a kiépített infrastruktúra hiányára hivatkozva. Ehelyett 17 dízel csuklós buszt, tesztelésre pedig 2 hidrogénhajtású szólóbuszt fognak vásárolni, és pályázatokkal csökkentenék a költségeket.
Idén néhány magyarországi nagyvárossal együtt nálunk is megfordul tesztelésre a Solaris hidrogénbusza. Egy éven át gyűjtik a tapasztalatokat az alternatív hajtású buszról, ezért ingyen utazhatunk majd a tesztjáraton. 2025-ben pedig a város 5 dízelbuszt és 2 hidrogénbuszt helyez forgalomba. Amíg a következő években további dízel csuklósbuszok váltják le a Citaro hibridhajtásúakat, a 2028-ig nyert tapasztalatok és pályázatok feltétele lesz, hogy Kecskemét valóban forgalomba állít-e több hidrogénbuszt.