fbpx

FRISS HÍREK

Még drágák a hidrogénhajtású buszok, pályázatok révén csökkentenék a költségeket

- Advertisement -

Becslés szerint 2025-ben közel félmilliárd forint pluszköltséget jelent a beszerzendő hét új – öt dízel és két hidrogénhajtású – helyi autóbusz Kecskemétnek. Az összes, azaz mind a 25 hibridhajtású Mercedes kiváltása pedig 2028-tól évente 1,9 milliárd forint többletkiadással járhat, de a város keres pályázati forrásokat a buszok beszerzésére, és vannak tervek a hidrogén helyi előállítására is.

Mint arról nyáron többször írtunk, 2025-től lecserélik Kecskeméten a 2013-ban érkezett 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt (amelyek elektromos üzemmódban gyakorlatilag alig közlekednek). A júniusi testületi ülésen a Fidesz-KDNP frakció megszavazta – az ellenzék tartózkodása mellett -, hogy dízel és hidrogénhajtású buszokat szerez be a város. Hogy miért nem az elektromos buszokra esett a választás (noha egyet teszteltek is a városban), arról is részletesen beszámoltunk.

Néhány szempont:

  • Az elektromos buszok telephelyi tárolásának helyigénye 30 százalékkal több, mint a hagyományos dízel buszoké.
  • Jelentős hátrány, hogy az elektromos buszokat naponta 4-6 órát szükséges tölteni.
  • Beszerzési áruk több mint kétszerese egy dízeléhez képest.

Megszavazták, hogy a hibridhajtású Mercedesek helyett állítsanak forgalomba 17 dízel csuklós buszt (2025 elejétől ötöt, 2026 elejétől hatot, 2027 elejétől szintén hatot). Emellett beszereznek 2025 elejére 2 darab hidrogénhajtású szóló buszt is, ezekkel igyekeznek tapasztalatot szerezni az üzemeltetés, műszaki kiszolgálás terén, és kiépülhet egy energetikai lánc (hidrogén mint üzemanyag előállítása, szállítása, tárolása, kiszolgálása, a nagynyomású tartályok üzemeltetése, karbantartása). Ezen kérdések tisztázása után 2028 elejétől újabb 8 hidrogénhajtású szóló busz érkezhet.

Lassan kimennek a forgalomból

Az októberi testületi ülésen ismét szóba került a téma, egy napirendi pont a helyi személyszállítási közszolgáltatási szerződés módosításáról szólt. Az előterjesztésben pedig szerepelt, hogy ajánlatok alapján milyen kiadással jár majd az elkövetkező években az említett új buszok beszerzése és üzemeltetése.

  • 2025-ben (5 dízel csuklós, 2 hidrogénhajtású szóló busz): 489 millió forint
  • 2026 (6 dízel csuklós): további 349 millió forint, összesen: 838 millió forint
  • 2027 (újabb 6 dízel csuklós): további 350 millió forint, összesen: 1 milliárd 188 millió forint
  • 2028 (újabb 8 hidrogénhajtású szóló): további 727 millió forint, összesen 1 milliárd 915 millió forint

Magyarán 2028-tól a mostanihoz képest közel 2 milliárddal többet kellene szánnia Kecskemétnek a helyi buszközlekedés működtetésére. Ez óriási összeg.

Forrás: kecskemet.hu, 2023. október 19-ei képviselő-testületi ülés előterjesztése

Az előterjesztésben ugyanakkor megjegyzik, és a testületi ülésen Homoki Tamás alpolgármester is felhívta a figyelmet arra, hogy ezeket a számításokat pályázati források igénybevétele nélkül, a jelenlegi gazdasági előrejelzések alapján végezték, a járművek árait hazai és külföldi összehasonlító adatok alapján kalkulálták. A fenti pluszköltségeknek a járművek beszerzési ára 30-32 százalékát teszi majd ki, „így különösen fontos feladat lesz az előttünk álló időszakban”, hogy a megrendelő, az önkormányzati cég, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. (KeKo) vagy a szolgáltató, az Inter Tan-Ker Zrt. „közösen vagy külön-külön, de mindenképpen eredményes pályázatot” tudjon benyújtani.

Hasonló cikkünk:  Bács-Kiskunban egyre többen adnak vért

Jelen pillanatban azt, hogy milyen típusú, milyen márkájú buszokról lenne szó, valóban még nem tudjuk. Az a beárazás, ami ebben az előterjesztésben szerepel, az az általunk jelenleg ismert, körülbelüli hidrogénbusz beszerzési adatokból jön. Természetesen figyelünk minden olyan pályázati lehetőséget, amely akár az önkormányzatnak, akár a szolgáltató partnerünknek, az ITK-nak lehetőséget teremt arra, hogy pályázati forrásból próbáljuk meg a buszokat beszerezni.

Egy hidrogénbusznak jelenleg a piaci beszerzési ára a márkától függetlenül körülbelül 650-700 ezer euróba kerül. Látni kell, hogy a zéró emissziós, modern technológiával rendelkező közlekedés nem egy olcsó dolog, ugyanis ez az ár egy ugyanilyen futásteljesítményre képes modern dízelbusz árának a háromszorosa. De elköteleztük magunkat a modernizálás, a zéró emisszió irányába, és ennek jelen pillanatban ennyi az ára. Mi ebben az előterjesztésben azokat a számokat szerepeltetjük, amelyek véleményünk szerint magasabbak nem lehetnek. Tehát egy maximális összeget próbáltunk belerakni (…)

Mi azt reméljük, hogy ennél magasabb számok biztosan nem fognak előfordulni, és a rátermettségünktől, a szerencsénktől, a pályázati lehetőségektől függően igyekszünk ezeket a költségeket minimalizálni, hogy minél kisebb összeggel terhelje ez meg a KEKO, illetve az ITK költségvetését” – fogalmazott az alpolgármester.

Homoki Tamás alpolgármester / kecsup.hu

Hozzátette, hogy majd a konkrét és elfogadott beszerzési értékek kerülnek bele a közszolgáltatási szerződés mellékletébe.

Az, hogy a város vagy az Inter Tan-Ker szerzi be a buszokat, olyan szempontból lényegtelen, hogy megvásárlásuk költsége végső soron a várost fogja terhelni. Viszont ennek az elkövetkező hónapokban el kell dőlnie, mert ugye az új buszok közül hetet 2025 januárjában üzembe állítanak és információink szerint a rendelés realizálására körülbelül egy évet lehet számolni.

Maga termelné a város a hidrogént

A hidrogén üzemanyagcellás rendszer is elektromos motorhajtást jelent, de itt az elektromos energia nem akkumulátortöltés eredményeként jelenik meg, hanem hidrogéncellákban tárolt ellentétes töltésű részecskék ütköztetése során keletkezik. A technológiáról a kecskeméti önkormányzat/KeKo egy paksi tesztelés tapasztalataiba kapott betekintést, idén márciusban pedig a németországi Wuppertal városában jártak, ahol 20 hidrogénhajtású buszt állítottak üzembe kísérleti jelleggel, mindez 2020-ban 11 millió euróba került.

A hidrogénhajtású buszokhoz jelentős átalakításra-fejlesztésre lenne szükség a telephelyen. A racionális üzembehelyezéshez pedig szükséges egy komplett energetikai lánc, amely magában foglalja a hidrogén előállítását is, lehetőleg megújuló energiaforrás alkalmazásával.

Homoki Tamás elmondta: a 2025-től beállított két hidrogénhajtású busz üzemeltetése úgynevezett „szürke hidrogénnel” van kalkulálva, ami azt jelenti, hogy a szolgáltató megveszi a piacon a földgázból készült hidrogént. De úgy értesültünk, a város szeretné megteremteni a feltételeit annak, hogy itt helyben saját maguk elő tudják állítani a hidrogént egy „mini erőművel” az ivásra már nem alkalmas szürkevízből – így pedig a piaci ár körülbelül ötödéért lehetne hidrogénhez jutni. Nyilván ennek a rendszernek a kiépítése sem lenne olcsó, de azt remélik, hogy ez a kiadás hosszabb távon megtérülne.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...