Februárban ismét intenzív teherautó-forgalomra, nagy zajra és az úttest rongálódására panaszkodtak több katonatelepi utca lakói. Aztán egyik hétről a másikra eltűntek a nehéz járművek, viszont nem felhőtlen a helyiek efölött érzett öröme, mert a homokszállítók bőven hagytak maguk után nyomokat: mivel gyakran le kellett húzódniuk az útról, tördelték a burkolatot, összejárták és letaposták az út szélét.
Tavaly ősszel már foglalkoztunk a témával, ugyancsak lakossági és olvasói panaszok nyomán. Mint megírtuk, a Hosszúnyelű utca végén lévő homokbányából nagy számban hordták a homokot a teherautók a Mercedes-gyár új üzemének építéséhez. Viszont a Katona Zsigmond utcáról az iskolánál nem fordulhatnak ki a 441-esre, ezért a főúttal párhuzamosan beljebb, a Kocsis Pál vagy a Zsigmond Ferenc utcán utcán kell menniük, a családi házak között, és végül a Szőlőskert utcáról tudnak kihajtani a főútra.
Egy olvasónk akkor elmondta: a teherautók miatt tört rommá a Katona Zsigmond és Kocsis Pál utcák találkozásánál a sarkon az aszfalt. A platósok gyakran lementek az úttest szélére is, hogy elférjenek egymás mellett, és így tovább morzsolták, rongálták a burkolatot.
Ősszel mi is rengeteg teherautót láttunk, nem volt túlzás, amit olvasónk állított, azaz hogy naponta 60-70 is elmehetett az utcájukban.
Február végén ismét megkeresték lakók a KecsUp szerkesztőségét. A probléma a régi volt, csak elmondásuk szerint még rosszabbá vált a helyzet, még több – állításuk szerint napi akár 100 – teherautó használta az említett útvonalat, főként a Kocsis Pál és a Szőlőskert utcákat. Vannak olyan kocsibeállók, amelyek a teherautók nagy súlya miatt igencsak megsüllyedtek, a burkolat széle morzsolódik, és repedések láthatók rajta, több helyen kátyú is.
A városrész egyik Facebook-csoportjában Fekete Gábor kormánypárti önkormányzati képviselőn – egyben a közgyűlés Fidesz-KDNP frakciójának vezetőjén – számonkérték, hogy még tavaly nyáron arról volt szó, hogy megtisztítanak a növényzettől egy, a közelben lévő, jelenleg nem használt földutat, és azon – ha kerülővel is – a teherautók ki tudnak majd jutni a 441-esre, és így nem zavarják ezentúl a lakókat.
„Az alternatív útvonal elkészítésén folyamatosan dolgozom, viszont azért nem adok erről folyamatos tájékoztatást, mert a város műszaki kollégái még nem tudták megmondani, hogy ez meg tud valósulni vagy nem” – nyilatkozta 2023 októberében a KecsUp-nak a képviselő.
Mint arról a helyszínen is meggyőződtünk, az alternatív útvonal azóta sem készült el. Elvileg itt kellene mennie:
Most megkérdeztük emailben Fekete Gábort, mi az oka, hogy végül nem lett alternatív útvonal a teherautóknak, de nem válaszolt megkeresésünkre, így arra sem, milyen lehetőséget lát a problémák enyhítésére, megoldására és milyen intézkedéseket tett ennek érdekében.
A panaszok valószínűleg eljutottak a Magyar Kétfarkú Kutya Párthoz is, akik készítettek egy „ku..a nagy kátyús” videót az úthibákról. A minket értesítő olvasó pedig úgy tudja, más lakók írtak emailt a képviselőnek és a városrészi Facebook-csoportban is jelezték neki a gondokat.
Hogy ezek közrejátszottak-e vagy sem, ha igen, milyen mértékben, nem tudjuk, mindenesetre tény: február végén gyakorlatilag egyik napról a másikra eltűntek az utcákból a teherautók. Március 1-jén fotóztunk a helyszínen, reggel 7-től 8 óráig, és csupán egyetlenegy kamiont láttunk (a Hosszúnyelű utcában). A Kocsis Pál és Szőlőskert utcák most békések voltak.
A korábbi nagy forgalom nyomai azért jól kivehetők: tényleg vannak repedések a burkolaton, az út széle, az előkertek külső része sok helyen kitaposva.
Több ház előtt nagyobb köveket helyeztek ki, hogy védjék a portájukat.
A Kocsis Pál-Katona Zsigmond utcák sarkán a széttört burkolatot zúzott aszfalttal töltötték fel.
Úgyhogy történtek pozitív változások, kérdés, ezek mennyire tartósak, meddig nem járnak majd a teherautók. A lakók egyelőre visszafogottan örülnek. „Így azért más lett a helyzet, csak beszéltük az utcabeliekkel, hogy vajon az út mikor lesz kijavítva, mert arról nagyon hallgatnak” – mondta olvasónk.