Tegnapi cikkünkben jeleztük, hogy amint megérkeznek a válaszok az ITK Holdingtól arra a kérdésre, hogy miért csupán 7 buszt tudtak leszállítani a szerződés szerinti határidőre Kecskemétre a 45 darabból, megírjuk. Nem gondoltuk volna, hogy ez ma lesz. Hétfőre számítottunk a válaszokra. Meglepő módon azonban ma, munkaszüneti napon megjöttek a válaszok, amiért el kell küldenünk Debrecenbe egy piros pontot a cégnek és Hajdu Márton kommunkikációs vezetőnek.
Emlékeztetőül: Azért kérdeztük meg, hogy miért csak ennyi busz jött, mert bár tudjuk, hogy egy ideje a járvány felforgatta a világot és a gyár is leállt két hétre, de ez több hónappal ezelőtt még nem feltétlenül volt így. Tavaly decemberben egy kecskeméti delegációnak megmutatták a már készülő kecskeméti buszokat a gyárban, és akkor azt nyilatkozták, hogy heti 1-3 buszt tudnak elkészíteni, de akár napi egy darabra is fel tudnak gyorsulni. Ekkor még nem állt le a világ, és még több hétig így volt ez. Ezért a szerkesztőségben úgy számoltunk, hogy ha csupán heti egy darab készül, akkor is több, mint hét busznak kellett volna érkeznie tegnap Kecskemétre.
Kérdéseinkre a következő levelet küldte az ITK Holding Zrt.:
„Természetesen minden korábban tett nyilatkozatunk megfelelt az adott időszakban tervezhető beszerzési és gyártási terveinknek. A márciusi kéthetes leállást megelőző hetekben sajnos már jelentkeztek olyan akadályok a nemzetközi logisztikai ellátásban, amelyek következtében a napi gyártási kapacitás lecsökkent. Ezekről az akadályokról és a várható hatásaikról folyamatosan egyeztettünk partnereinkkel, megrendelőinkkel. Az április 9-i újraindítás alkalmával – ahol a Szerkesztőségük munkatársa is jelen volt – bemutattuk a gyártásban sorakozó, különböző készültségi fokon álló autóbuszokat, amelyek Kecskemétre érkeznek majd. Ezek között nagy számban Mercedes-Benz Reform 500 LE-k is voltak. Jelenleg is komoly kihívást jelent a gyártás tekintetében a folyamatosan akadozó logisztikai ellátás, amely a teljes nemzetközi és hazai járműipart érinti. Mindemellett a gyártási folyamatokba bevezetett egészségügyi óvintézkedések a kapacitást ugyan nem csökkentették, de az egyes munkafolyamatok időigénye megnövekedett. Az összes hátráltató tényező ellenére azonban április 30-án, összesen 7 autóbusszal meg tudtuk kezdeni a kecskeméti közösségi közlekedés autóbuszparkjának teljes megújítását. Büszkék vagyunk arra, hogy még ilyen körülmények és akadályok ellenére is időben meg tudtuk kezdeni a vállalásunk teljesítését. Ezt követően hétről hétre több lépcsőben fognak érkezni a vadonatúj gépjárművek a kecskeméti telephelyünkre és folyamatosan kiváltjuk velük a január óta futó átmeneti flottát. Bízunk abban, hogy a kecskeméti utazóközönség elégedett lesz az új autóbuszokkal, amelyek már május első hetétől a szolgálatukba állnak.”
Ünnepnapon is csetelhettünk a szóvivővel
Ért minket az ünnepnapi levélen túl egy újabb meglepetés is. Egészen pontosan az, hogy Hajdu Márton kommunikációs vezetővel csetelni is tudtunk, és újabb kérdéseknek nézett utána. Volt már dolgunk pár szóvivővel (pl. minap írtuk meg, hogy a városháza sajtósa lassan három hete nem küld semmit, nem válaszol kérdéseinkre és nem vette fel a telefont), de őszintén leírjuk, hogy ünnepnapon nem igen szoktak foglalkozni úgy általában a sajtóval a sajtósok, esetleg csak akkor, ha rendkívüli helyzet van. Bár az ITK Holding esetében talán fontos, hogy minél előbb tisztázva legyenek a feltett kérdések és ezért nem késlekedtek. Cikkünk nem egy tipikus PR cikk volt, mert úgy éreztük, hogy a kérdéseket fel kell tennünk, mert talán sok olvasó is feltette volna ezeket magában. Mi pedig tájékoztatni szeretnénk olvasóinkat. Úgy véljük, hogy az értelmes párbszéd sokkal inkább célravezető, mint a nyilvánvalóan nyitottan maradt kérdések. Örülünk, hogy ezt az ITK Holding is így gondolta, és annak ellenére, hogy feszegettük azokat a kérdéseket, amelyeket a többi sajtóban nem olvastunk, hajlandóak voltak a párbeszédre. Még ünnepnapon is.
Jövő héten 9 újabb busz lehet kész
Amit megtudtunk még cseten keresztül, az az, hogy a jövő hétre 9 új busz elkészítését tervezték be Debrecenben, ha pedig ez így lesz, akkor hamarosan megduplázódhat a Kecskemétre érkezett buszok száma és így tovább. Hajdu Márton jelezte, hogy a vállalt darabszám nem változik, csupán a teljesítés ideje. Itt kérdeztünk rá, hogy esetleg módosították-e közben a közgyűlés által jóváhagyott szerződést, amely úgy szól, hogy május 1-jével 45 darab új buszt állít hadrenbe az Inter Tan-Ker Zrt. Erre most nem tudott felelni, mert a jogi osztályon ünnepkor korlátozottan lehet információk begyűjteni, de kapni fogunk válasz, ígérte a kommunikációs vezető.
A tegnapi buszok zöme Törökországban készült
Egyébként a tegnap leszállított 7 darab buszból csak 1 darabot gyártottak Debrecenben, a többi Törökországban készült. A kommunikációs vezető leírta, hogy ezek a buszok járóképesen érkeztek Debrecenbe. Ott pedig a megrendelő számára végzik el azokat a módosításokat, hogy megfeleljenek a buszok a szerződésnek. Magyarországon kerül bele ezekbe a buszokba (tehát a Conecto típusokba) az utastájékoztató rendszer, a kommunikációs eszközök, a pénztároló és a rádió is. Még azt is megírgérte a szóvivő, hogy hétfőre alaposabban megválaszolja, mit értenek ők készre szerelésen.
A végére talán megengednek az olvasók egy szerkesztőségi véleményt. Szerintünk körülbelül így kell működnie egy céges kommunikációnak. A kritikus hangvételű, az igazságot kereső, a korábbi vállalásokat számonkérő kérdésekre nem megsértődni kell, hanem megválaszolni azokat. Ez sokkal célravezetőbb, mint a sunnyogás és a problémák szőnyeg alá söprése. Nekünk is jobban tetszik, és bizonyára az utasoknak is.