Kecskeméti olvasónk jelezte, a napokban arról is kérdezték telefonon, mit szólna ahhoz, ha Kecskemét belvárosában új parkolóház épülne és hogy mit kedvel legjobban és a legkevésbé Szemereyné Pataki Klaudia polgármesterben.
A pártpreferenciák mellett több vitás helyi ügyről is kérdezik a kecskemétieket egy telefonos közvélemény-kutatás során. Egy olvasónkat a napokban szintén felhívták, és ő fel is jegyezte a kérdéseket, melyeket elküldött a KecsUp szerkesztőségének. Megtudtuk tőle azt is, hogy vonalas telefonon keresték a Kód Kft. (piac-, vélemény- és médiakutató intézet – a szerző) megbízásából, és tájékoztatták, hogy nyilvános adatokból dolgoznak, például az ő számukat a telefonkönyvből vették (hogy a Kód Kft.-nek ki adta a megrendelést, az egyelőre nem ismert, de megkerestük őket).
Olvasónk leveléből kiderül, a közvélemény-kutatók bevezetésként arról érdeklődtek, milyen gyakran szokott szavazni, és hová sorolja magát politikailag (baloldali, inkább baloldali, liberális, jobboldali). Majd rákérdeztek, szerinte ma Magyarországon inkább jó vagy inkább rossz irányba mennek a dolgok, és ugyanerre voltak kíváncsiak konkrétan Kecskemét vonatkozásában is. Kifejthette, mit tart a legnagyobb problémának a városban, mi volt szerinte az elmúlt években a legnagyobb siker, előrelépés, és hogy összességében Kecskemét az utóbbi években hanyatlott, ugyanolyan maradt vagy fejlődött-e.
Olvasónk egytől ötig osztályozhatta, mennyire elégedett Szemereyné Pataki Klaudia munkájával és szintén több fokozatú skálán értékelhette, hogy milyen mértékben igaz a polgármesterre néhány jelző (érdekesség, hogy egy kivételével csak pozitív tulajdonságokat soroltak fel): fiatalos, lendületes, barátságos, emberközeli, intelligens, sokat tesz a városért, közülünk való, betartja, amit ígért, őszinte, erős vezető és korrupt. Mi az, amit a polgármesterben a legjobban kedvel a válaszadó, és mit a legkevésbé? – ezt is tudakolták a közvélemény-kutatók.
Kérdezték a véleményét néhány országos és helyi politikai szereplőről is (Orbán Viktor, Karácsony Gergely, Gyurcsány Ferenc, Király József, Kopping Rita), azt, hogy kire voksolt 2019-ben a polgármesteri választáson és ha most lennének a parlamenti választások, melyik pártra-pártszövetségre szavazna.
A júniusi önkormányzati választáson való részvételi hajlandóságot is méri a közvélemény-kutatás, és hogy a válaszadó melyik polgármester-jelöltre szavazna: Szemereyné Pataki Klaudiára, Király Józsefre, Kopping Ritára vagy más jelöltre? Sőt, ezt úgy variálták még, hogy hova tenné a megkeresett személy az ikszet, ha csak Szemereyné és Király vagy csak Szemereyné és Kopping közül választhatna? És abból a megközelítésből érintették a témát, hogy a megkérdezett támogatja-e vagy inkább nem, hogy Szemereyné a hivatalában maradjon.
(Ez a kérdéskör olyan szempontból már aktualitását vesztette, hogy a Szövetség a Hírös Városért Egyesület, a DK, az LMP és Magyar Szocialista Párt március 13-án közölte, Király József lesz a közös polgármester-jelöltjük, nem Kopping Rita – azaz a kérdéslista vélhetően még a híradás előtt készült; Szemereyné Pataki Klaudia pedig hétfőn jelentette be Facebook-oldalán, hogy újraindul a székért a Fidesz-KDNP színeiben).
Ugyancsak az önkormányzat választáshoz kapcsolódó kérdés volt még, hogy az illető a jelölt személyére szavaz, vagy inkább a pártra, és a helyi vagy országos ügyek befolyásolják-e jobban a döntését.
Megint akkumulátor összeszerelő üzem?
Több mint érdekes az a kérdéscsoport, amely olyan beruházásokra, építkezésekre kérdez rá, amelyek már korábban is megjelentek a közéletben és hullámokat gerjesztettek.
Az ide kapcsolódó első kérdés talán még nem annyira izgalmas: arról érdeklődnek, a megkérdezett támogatná, vagy nem annyira, hogy újabb ipari beruházások érkezzenek Kecskemétre munkahelyteremtés céljából.
Ez viszont már több mint elgondolkodtató:
„Ha a kecskeméti akkumulátor-összeszerelő üzem a legszigorúbb európai uniós biztonsági szabályok szerint jön létre, Ön inkább egyetért vagy inkább nem ért egyet a gyár megépítésével?”
A Mercedes-gyár akkumulátor-üzemének kérdéséről, így többek között a közgyűlésben kirobbant vitáról többször írtunk.
- A gyár 2023 májusában azt közölte, hogy a kecskeméti gyár területén egy új beszerelőüzem is létesül, a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára.
- Utána, 2023 nyarán a magyarepitok.hu oldalon jelent meg egy cikk, amely szerint a Market építi fel a Mercedes új gyártócsarnokát Kecskeméten, és az „az új csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelését végzik majd”. Ennek kapcsán a KecsUp az egyértelműség kedvéért megkereste a céget. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. egyrészt közölte: a magyarepitok.hu-n megjelent cikk tőlük függetlenül született. Másrészt hangsúlyozták, a kecskeméti telephelyen nem tervezik akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását és megismételték, hogy nagyfeszültségű akkumulátor-rendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoznak létre, amelynek vízfogyasztása előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta, ami csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztását. Az MBMH kiemelte azt is, az akkumulátor szerelése tisztán mechanikus munkafolyamatokból áll, akkumulátorgyártásból ismert nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel a folyamatok során.
- Ehhez képest a közvélemény-kutatásban ismét akkumulátor-összeszerelő üzemmel kapcsolatban mérik fel a lakosság hozzáállását – ennek a pontos okát egyelőre nem tudni, de igyekszünk majd utánajárni, megfogalmazásbeli pontatlanságról vagy ennél sokkal nagyobb súlyú dologról van szó.
Legyen-e parkolóház a belvárosban?
Egy másik, sok vitát gerjesztő téma volt Kecskeméten a Dobó körútra tervezett parkolóház és bevásárlóközpont ügye, amely ellen 2022 tavaszán a közelben lakók és civil szervezetek is demonstráltak és kifejezték az aggodalmukat. Nos, a közvélemény-kutatás erre a témára is kiterjedt (konkrét helyszín említése nélkül), olvasónk szerint legalábbis azt kérdezték tőle, egyetért-e vagy sem azzal, hogy a belvárosban új parkolóház létesüljön (a Dobó körúti projektről mostanában keveset hallani, jelenlegi információink szerint áll a dolog, az biztos, hogy társadalmi véleményeztetés fázisában beérkezett anyagok nem kerültek be a közgyűlés elé).
Hevesen reagált az ellenzék
A közvélemény-kutatásban feltett kérdésekről a Szövetség a Hírös Városért Egyesület is értesült, és március 18-án, hétfőn közleményben nyilvánították véleményt a megfogalmazásuk szerint „két aggasztó témáról”. Azt írták, Király József polgármesterjelölt, egyetértve az egyesülettel és a többi együttműködő ellenzéki párttal, „határozottan kiáll amellett, hogy ezeket a terveket nem lehet támogatni”.
„Kecskemét városfejlesztési stratégiáját nem lehet rövid távú gazdasági célokra építeni, amelyek károsíthatják a környezetet és veszélyeztethetik gyermekeink jövőjét! Az akkumulátorgyár felépítése a környezetet és az egészséget veszélyezteti, Kecskemét nem kér a vízzabáló beruházásokból! Nem engedjük, hogy a Fidesz kiszolgáltassa városunkat környezetszennyező cégeknek, legyen szó német autóiparról, orosz gázról vagy a kínai hitelekről! A többemeletes belvárosi parkolóház terve pedig a város közgyűlése által elfogadott klíma- és környezetvédelmi célokat figyelmen kívül hagyja, és osztjuk a városvédő civilek álláspontját, miszerint a Dobó körútra tervezett parkoló-monstrum nem az élhető várost szolgálja! A közösségi terek fejlesztését kell előtérbe helyezni!” – szólt a Szövetség és a vele együttműködő három ellenzéki párt, a DK, az LMP és az MSZP közös közleménye.
Mennyire jellemzi Kecskemét politikai életét a korrupció?
Vissza a közvélemény-kutatásra: ebben még szóba kerül, hogy a válaszadó mennyire elégedett a kecskeméti helyzettel a közlekedés, a dugók, a parkolás, az utak, járdák állapota terén. Megkérdezik azt is, összességében a kecskeméti politikai életben mennyire van jelen a korrupció és végül azt is: ha Magyarországra és az ország helyzetére gondol, mit érez leginkább: hűséget, hazaszeretetet, félelmet, aggodalmat vagy elégedetlenséget, csalódást?