Ha minden a tervek szerint alakul, a nyári hónapokban végre teljesen birtokba veheti városunk a Könyves Kálmán körút és a Petőfi Sándor utca közötti szakaszon 2×2 sávosra átalakított Izsáki utat. Talán az eredetileg kijelölt márciusi átadáshoz képest néhány hónap csúszás már kevésbé, de a beruházás két éve alatti számtalan nehézség igencsak próbára tette a kecskeméti közlekedők türelmét, és fejezték ki elégedetlenségüket többször is a kivitelezés gördülékenységével kapcsolatban.
A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság héten megtartott ülése ezért is kapott a szokásosnál nagyobb figyelmet, hiszen a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium képviseletében Povázsai Pál osztályvezetőt, és Bíró Judit projektvezetőt személyesen kérdezhették a bizottság tagjai az első ütem célegyenesbe érkezéséről és a még várható munkálatokról.
„A beruházás közel fele a földfelszín alatt zajlik” – világította meg a menet közben jelentkező bonyodalmak hátterét az osztályvezető. Ezen tennivalók döntő hányada a közműhálózattal kapcsolatos átépítéseket, közműkiváltásokat jelenti, amely közben több meglepetés is érte őket, legutóbb például a Petőfi Sándor utcai csomópontnál bukkantak egy közműnyilvántartásban nem szereplő 11 kV feszültségű vezetékre. Az átadás június-júliusra tolódásának is ez a legfőbb oka.
Ilyen esetekben – ha továbbra is szükséges a közmű megléte – meg kell tervezni a közművekkel egyébként is terhelt helyszínen a kiváltás nyomvonalát, majd a hatóságoktól meg kell kérni a szükséges engedélyeket. Az áramtalanítás előtt értesíteni kell az érintett ingatlantulajdonosokat a bekövetkező áramkimaradásokról, majd az új vezetékszakaszok ún. „élőre kötésének” időpontjáról is.
Povázsai Pál osztályvezető elmondása szerint a Petőfi Sándor utcai csomópont aszfaltozási munkáit a kivitelező hétvégékre fogja időzíteni, így az ezzel járó terelések, korlátozások remélhetőleg kevesebb fennakadást okoznak majd.
Korábban is felmerült, és most is szóba hozta Király József, a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke, hogy ki fogja helyrehozni a beruházás miatt károsodott környékbeli utakat, amelyek a terelések következtében komoly forgalomnak, igen nagy terhelésnek voltak kitéve. Bíró Judit projektvezető a válaszában elmondta, hogy amennyiben bebizonyíthatók a beruházás ilyen káros hatásai, a kivitelező köteles a környező utak állapotát helyreállítani.
A bizottsági elnök a fapótlásra is rákérdezett. Falu György alpolgármester szerint arra törekedtek, hogy a kötelező fapótlások a beruházás környezetében valósuljanak meg, viszont az előírt mennyiségben a rendelkezésre álló terület korlátossága miatt ez nem volt teljes mértékben lehetséges, így a további helyszínek Győri András főkertész javaslata alapján kerültek kijelölésre.
Az alpolgármester ugyanakkor „facirkusznak” minősítette például a Katona József Gimnázium közelében lévő tölgy megmentésére indított korábbi civil akciót, és kihangsúlyozta, hogy nem arborétum létesítése a cél, hanem az utat szélesítik. Állítása szerint mintegy három hétnyi leállást jelentett, hogy a tölgyfa védelmét kellően biztosítani lehessen.
Az átadás megcsúszásával kapcsolatban pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy nem zöldmezős beruházás zajlik, így előre nem látható események bekövetkezhetnek, amelyek az eredeti tervek módosulását okozzák.
Koskár István bizottsági tag a kereszteződések lámpahangolásának felülvizsgálatát szorgalmazta, Király József elnök pedig jelezte, hogy egy külön bejárást is szeretne kezdeményezni a bizottság tagjainak és a minisztérium, illetve a kivitelező képviselőinek részvételével. Falu György alpolgármester egyetértett a felülvizsgálat szükségességével, de felhívta a figyelmet arra, hogy néhány hónapot érdemes várni a következtetések levonásával, amíg a közlekedők is megszokják az új körülményeket, illetve a város utóbbi években végzett útfejlesztései (például a Nyíri út külső szakaszának szélesítése és a kórházi körforgalom, Hetényegyháza bekötése az elkerülőbe) is mind befolyásolják az Izsáki út forgalmi helyzetét.
Az elképzelések szerint érdemben javulni fog a beruházás előtti állapotokhoz képest a közlekedés színvonala, és megnő a csomópontok áteresztő képessége az új kanyarodó sávoknak és a turbó körforgalmaknak köszönhetően.
Ugyanakkor kérdéses, hogy mikor kerülhet sor a felfüggesztésre került második ütem keretében a további négysávosításra, ahol a jelenlegi beruházásnál remélhetőleg körültekintőbb munkavégzéssel elkerülhetők lehetnének ezek a „facirkuszok”. Illetve az egész fejlesztéssel kapcsolatban – különösen a P+R parkoló létesítése után – hiányolják sokan a buszsávokat, amely beavatkozás talán utólag is megtörténhet, ha a város vezetése komolyan gondolja a fenntartható fejlődés célkitűzését, és ténylegesen tenni is mer érte.