Szijjártó Péter külügyminiszter egy Facebook-videóban sorolt fel néhány megállapodást azok közül, amit Kína és Magyarország kötött egymással. A bejelentés Hszi Csin-ping és Orbán Viktor sajtótájékoztatója után nem sokkal történt.
„Közösen Szerbiával és kínai partnereinkkel megkezdjük Európa legmodernebb, legnagyobb, legbiztonságosabb és leggyorsabb forgalmi irányítását és átengedését biztosító nagy határátkelőhely megépítését Magyarország és Szerbia között. A röszkei határátkelő rendkívüli mértékben leterhelt, sajnos mindannyiunk számára ismerősek a képek a hosszú kamion- vagy autósorokról.”
Már március 4-én megjelent a közlönyben egy magyar-szerb határszakaszon megvalósítandó határátkelőhely-fejlesztésről szóló kormányrendelet. A kormány megbízta a minisztereit, hogy készítsék elő a Röszke 3. gyorsforgalmi úti határátkelőhely megvalósításához szükséges megvalósíthatósági tanulmányt, valamint végezzenek el egy Tompánál létesítendő új gyorsforgalmi úti határátkelőhely létesítéséhez szükséges előkészítési munkákat.
A két beruházásnak az ad jelentőséget, hogy ezekkel közvetlen összeköttetés jön majd létre a szerbiai nagy forgalmú A1-es autópálya és a legkihasználatlanabb magyar autópályának tekinthető M6-os között, részben tehermentesítve az M5-ös autópályát, amin jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti nagy mennyiségű tranzitforgalom nagy része halad.
„A déli lekötés meghosszabbításaként az új határátkelőhelyhez vezető szakasz új közlekedési folyosót fog létrehozni az M6 autópálya irányából Kelebia, Szabadka (és ezen keresztül Újvidék és Belgrád) irányába, míg a kelet-nyugati irányú ág távlatban folytatódhat az M5 autópálya és Szeged irányába, amivel később majd tovább alakulhat a gyűrűs-sugaras útszerkezet az ország déli területein. Az új közlekedési folyosó és átkelőhely egyrészt a meglévő forgalmi viszonyok kezelésével, optimálisabb levezetésével tehermentesítené a térség közútjait, másrészt pedig az új közlekedési hálózatok megteremtése a térség gazdasági potenciálját is erősítheti” – írta az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly augusztusban.
A jelentősebb autópályák mind Budapestet kötik össze az ország határaihoz közelebbi vidéki városokkal. Viszont nagy szükség lenne az ezeket az autópályákat még az M0-s előtt összekötő gyűrűs hálózatokra is, hogy ne kelljen mindig Budapest felé kerülniük azoknak, akik egyébként nem arra mennének. Ezek a fejlesztések azonban, köztük az M9-es további szakaszainak építése, egyelőre nem részei a rövid távú terveknek.
via Telex