Szabad-e a kecskeméti sajtó – II. rész: a “piac” szabadsága

0
Szabad olvasókhoz szabad sajtóra van szükség
Szabad olvasókhoz szabad sajtóra van szükség

Március 15-e kapcsán minisorozatot indítottunk, amelyben átnézzük, hogy mennyire szabad a kecskeméti sajtó.

Alapgondolatunkat az indító részben rögzítettük, ez lesz a mérce, amikor a helyi médiát járjuk körbe.

“1848. április 11-én kihirdették az áprilisi törvényeket, melynek XVIII. fejezete a Sajtótörvény volt. Az első paragrafus igen tömör és konkrét előírást tartalmaz:

1.§ Gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon terjesztheti.”

Az I. részben a közszolgálati szereplő Kecskeméti Médiacentrumot elemeztük, és talán nem okozunk meglepetést, ha eláruljuk, hogy szerintünk az általuk kiadott összes sajtótermék elbukna az 1848-as sajtótörvényen.

Piaci és piacinak tűnő szereplők a kecskeméti sajtópalettán

Most pedig azokat a szereplőket nézzük át, amelyek piaci alapon működnek, vagy legalábbis kívülről úgy tűnik, mintha piaci alapon működnének.

Gong Rádió

Mindig is hibrid szereplő volt a Gond Rádió, hiszen a rádió 1996-os alapítása óta tulajdonos benne Kecskemét önkormányzata, és így a város költségvetése évente rendelkezik is a működés támogatásáról, és külön bizonyos műsorok támogatásáról is. Tehát a rádiónak közszolgálati szerepe is van a piaci mellett. Ugyanakkor az is ismert tény, hogy Habony Árpád rokanain, Mészáros Lőrincen és Szíjj Lászlón keresztül egyenesen a KESMA-hoz vezetett a Gong útja, tehát lehetne olyan előítéletünk, hogy ez a rádió is a propaganda eszköze. De nézzük inkább a rádió működését, döntsünk az alapján.

Az biztos, hogy a rádió erős piaci szereplő is, a helyi hallgatottságban alapítása óta vezető szereplő, és épp a kecsup.hu írta meg pár napja, hogy értékesítési tevékenységük mintaként szolgál a KESMA többi rádiója számára. Tehát ne vitassuk el azt, hogy valós piaci bevételeik vannak, amit a beadott mérlegek is mutatnak: folyamatosan 150 millió forint feletti bevételeket produkál a cég, és a nyereség is 15-25% arány között mozgott egészen 2019-ig, amikor sikerült beleszaladni egy 27 milliós veszteségbe. Azt biztos megállapíthatjuk, hogy nem a városi támogatás volt a fő forrása a rádiónak, de a nyereség nagy részét bőven lefedte az a pár millió forint, amit az önkormányzat utalt nekik rendszeresen.

Tartalmilag már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Tőzsér Judit még a 2000-es években gondolkozott azon, hogy beszáll a helyi hírpiacba, de végül feladta ezt a gondolatát és inkább az MTI hírszolgáltatását választotta egy kis helyi programajánlóval megspékelve. Valódi helyi hírszolgáltatást sosem végzett a rádió, az utóbbi 35 évből nem tudunk olyan témát említeni amiben elsők lettek volna vagy tőlük indult volna el egy hír.

Nem feltétlenül baj ez egy kereskedelmi rádiónál, pont erre játszott rá a Fidesz kormány azzal, hogy ingyenessé tette az MTI híreit, és a rádiók számára még azt a szolgáltatást is megteszi az MTI, hogy saját bemondóval, kész konzerv híreket adnak át. Így az óránként jelentkező hírek is csak egy blokk a rádió adásvezérlőjében, nem kell külön erre stábot fenntartani. A helyi programokat pedig a műsorvezetők is be tudják mondani. Így elmondható az, hogy a rádióban csak olyan hírek jelennek meg, amelyeket az MTI megszűr. Az MTI-nél nemcsak a szöveges híreknél, hanem még a fényképeknél is érvényesül a cenzúra. Így aztán azok a helyi hírek, amelyek nem kerülnek az országos hírek közé vagy nem a kormány (és az MTI) ízlésének megfelelőek, azok biztos nem jutnak el a rádió hallgatóihoz. Miután az MTI hírek ingyenesek, a rádiók szerte az országban kaptak az alkalmon. Pláne azok, amelyek nem rendelkeznek vastag pénztárcával. Miután a legtöbbnek kötelessége a híradás, és ezért nem kell fizetni, pluszban még baj sem lesz a hírekből a hatalommal szemben, ezért könnyen mondtak rá igent, a megspórolt pénzt pedig másra fordítják.

Ugyanakkor vannak beszélős műsorai is a rádiónak, így ezekre is vessünk egy pillantást. A Téma című műsor, ami a fent említett önkormányzati támogatásból valósul meg részben vagy egészében, jó mutatója lehet, hogy milyen témák jelenhetnek meg a rádióban. És azt kell megállapítanunk, hogy a támogató városi önkormányzat és a megyei önkormányzat fideszes képviselői rendszeresen mikrofonhoz jutnak, addig az utóbbi három hónap adásait átnézve egyetlen olyan képviselőt vagy közszereplőt sem találtunk, aki az ellenzékhez tartozna.

Így itt is kimondható az, ami a Kecskeméti Médiacentrum esetében: az önkormányzatban 11 kormánypárti képviselő mellett ott ül 9 ellenzéki is, hogy az embereket a választásuk alapján képviselje, az ő mondandójuk mégse juthat el a rádióhallgatókhoz, tehát az 1848-as törvény mondata, a “gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon terjesztheti” nem teljesül.

KEOL

Nem is tudom, mit írjunk erről az újságról. Noszlopy Nagy Miklós és felesége lapja eleinte Kecskeméti Hírhatár néven jelent meg és főleg rendőrségi hírekkel szolgálta a lakosságot. Aztán elengedték a Hírhatár franchise-t és saját lapra váltottak, KEOL néven.

Piaci szereplőnek tűnnek, oldalukon nagyon sok hirdetés látható, de ha jobban megnézzük akkor azt látjuk, hogy ezek a hirdetések szinte mind valamilyen módon közpénzt érintenek: önkormányzati tulajdonú cégek hirdetik magukat. Közben közérdekű adatigénylésekkel a kecsup.hu azt derítette ki, hogy 6 év alatt legalább 52 millió forint bevétel folyt be a KEOL kiadójához az önkormányzattól és cégeitől. A mérlegekből pedig az látszik, hogy 2015-től 2019-ig a cég teljes árbevétele 75 millió forint volt. Tehát a KEOL bevételeinek 70%-át önkormányzati forrásból biztosítják. Elvárná az ember, hogy ebben az esetben jó közszolgálati médiaként működve az összes önkormányzati képviselő ugyanakkora felülethez jusson a KEOL felületein, hiszen az előbb említett pénzek nem egy párt kifizetései, hanem közérdekből elköltött közpénzek. Ehhez képest a KEOL a Fidesz saját újságjaként ír minden témáról, ami a politikát érinti, legyen az helyi vagy országos hír. Érdemes újra elolvasni ezt a beszámolót a KEOL működéséről: Így működünk mi, és így a Keol. Vagy érdemes feleleveníteni azt a pillanatot amikor a 2019-es kampányban a KEOL a Fidesz jelöltjeinek képét tette ki Facebook borítóképnek. Nincs olyan megjelenésük, ami a kormánypárt véleményétől eltérne, ha pedig a kormánypárt megjelenik egy országos propaganda témával, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a KEOL is le fogja hozni azt 1-2 napon belül.

Hasonló cikkünk  Nevetséges választ adott a jegyző a Keollal kapcsolatban, amely a kecskemet.hu azonosítót használta a Facebookon

„A valós tényeket elfedik, a dátumokat megváltoztatják, az idézeteket kiragadják a szövegkörnyezetből, és úgy fércelik össze, hogy mást jelentsenek” – foglalja össze Orwell kora propagandatevékenységét, hozzátéve: a modern propagandistát az öncsalás különbözteti meg elődeitől, hiszen a tömegek megtévesztésére kreált hazugságokat fanatikus meggyőződésében ő maga is elhiszi.

Talán kár is ideírni, de muszáj: a KEOL szellemisége teljes ellentéte az 1848-as szabad sajtó gondolatának, rájuk sokszorosan nem igaz, hogy “gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon terjesztheti”.

Hírösvény

Rajnai Attila híres újságíró Magyarországon, van egy általa leírt és Orbán Viktor által elmondott mondat, amit minden közélet iránt érdeklődő ember ismer: “Ne nyerjünk annyit, amennyit kértünk, ne mi kapjuk a legtöbbet” Épp 16 éve jelent meg az a cikk ami hírnevet szerzett az írójának. Igen, azóta eltelt 16 év és oda jutottunk, hogy Rajnai Attila egyszemélyes újságja egy fideszes polgármester Facebook posztjait osztja meg rendszeresen saját felületén. Talán nincs más mondanivalója vagy nem akar hozzáfűzni ehhez semmit. Nem akar már nyerni, se többet, se kevesebbet. Ezért lehet az, hogy a önkormányzat által kiírt kommunikációs pályázatokon néha hagyja nyerni a város sajtósát, Takács Valentinát és cégét, de annak is örül ha néha ő nyer.

JAVÍTÁSTakács Valentina megkeresésére pontosítjuk a fenti utolsó mondatot. A városháza kommunikációs vezetőjeként nem az önkormányzattal kötött kommunikációs szerződéseket, hanem az önkormányzati Kecskeméti Városfejlesztő kft-vel.

A mérlegekben azt látjuk, hogy a 2016-os mélypont után, amikor 3 millió forint volt a teljes éves árbevétele, 2019-re már majdnem négyszer annyit, 11 milliót keresett a Hírösvényt kiadó Kreatív Press Kft.

2013-ban még úgy nézett ki, hogy Rajnai lehet az, aki egy helyi ügyben, a KSE körüli gyanús számlázásban, olyan dolgokat találhat, ami akár polgármestert is buktathat. Ekkoriban még rendszeres szereplője volt a Hírösvénynek Király József, és az is megjelenhetett a Hírösvényben, hogy “hibázott … a céget felügyelő alpolgármester (Szemereyné) mert a NAV végrehajtás elindítását nem jelezte a pénzügyi bizottság, valamint a közgyűlés felé.” Vagy akár az is, hogy „Ha nem tudott arról (Szemereyné), hogy mi folyik a KSE Kft.-nél, az a baj, ha tudott róla, az még nagyobb baj.”

Azóta azonban elcsendesedtek az ellenzéki képviselők az újság hasábjain, csak Dobos József kap évente egy-két megszólalási lehetőséget. Ne felejtsük, hogy Rajnai rendszeres szereplője volt a Bán János által kitalált KTV-s Sajtóklubnak, ahol nagy elvi vitákba sosem bonyolódtak bele, egyszerűen csak szidták az ellenzéket a fideszes propaganda által biztosított aktuális témáknak megfelelően. És a 2019-es kampány is érdekesen zajlott, ahol Rajnai mindkét induló csapatnál megjelent, hogy segítse a kampányt kommunikációs képességeivel. Az ellenzéki egyesület végül nem kért a szolgáltatásaiból, bár voltak akik külön úton igénybe vették, ugyanakkor a Fidesz, a kampány idején megjelent cikkek alapján előszeretettel használta Rajnait. A kecsup.hu kikérte a Hírösvényt kiadó cég szerződéseit is, ami alapján megállapítható, hogy a KEOL-hoz hasonlóan a Kreatív Press Kft. is bevételei nagy részét az önkormányzattól és annak cégeitől szerzi.

És amíg Kecskeméten Rajnai Attila 2013-as oknyomozó újságírói szerepéből átült a polgármester kezét nyalogató pincsi szerepébe, addig az országos sajtóban jól rejtegeti pálfordulását. Az Élet és Irodalom (ÉS) után sokáig volt a 168 Óra munkatársa, itt robbantotta a Mengyi ügyet is, amivel ismét országos fideszölő hírnévre tett szert. Majd a szerkesztőség szétesésekor, amikor a NER oda is betette lábát, Rajnai is lelépett, mintha félne a NER-től. 2020. októbere óta a 24.hu portálon jelennek meg írásai, ezek azonban már ritkábban politikai természetűek, bár Mondok József felmentését is itt írta meg a szerző.

Összességében elmondhatjuk, hogy Rajnai Attila és egyszemélyes újságja, a Hírösvény az utóbbi 5 évben már alig biztosít teret minden hangnak, a 2019-es kampány óta pedig szinte teljesen egyoldalúvá váltak az újság cikkei, és azokban rendre megjelennek a Fidesz központi propaganda gépezete által nyújtott témák is. Rá is igaz, hogy hiába kérte a kecskeméti lakosság majdnem fele, hogy az önkormányzatban az ő hangjukat az ellenzék képviselje, ez a hang a Hírösvény felületein nem juthat el olvasókhoz, így nála sem teljesül az 1848-as szabad sajtó gondolata, hogy “gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon terjesztheti”.

Hasonló cikkünk  2 éves lett a KecsUP - Okunk van, lehetőségünk nincs ünnepelni

Kesport

A sportújság, ami hamarosan bezár 🙁 Belső információink alapján 2021. március 31-én befejezi működését a város legprofibb sajtóterméke. A sporthoz nem értünk, a sport szereplőit nem ismerjük, így róluk most nem mondunk ítéletet, csak sajnáljuk, hogy így alakult. Igyekszünk az alapítókkal és a későbbi üzemeltetőkkel is felvenni a kapcsolatot, hogy áttekintést tudjunk adni a Kesport életéről. Amennyit a Kesportból és a sport közéletből látunk, azt mondhatjuk, hogy ők igyekeztek megvalósítani az 1848-as szabad sajtó gondolatát, mindenki szóhoz juthatott itt, politikai és csapat rajongásától függetlenül is, rájuk így igaznak tűnik, hogy “gondolatait sajtó utján mindenki szabadon közölheti, és szabadon terjesztheti”.

KecsUP

És végül, de nagyon nem utolsó a sorban, a KecsUP. Rólunk mondjanak ítéletet azok, akiket mi az első és második részben ízekre szedtünk. Jól ismerjük egymást, összefutottunk a közéletben, a kocsmákban, a Facebook kommentekben, és egy dolgot elmondhatunk: mindent megteszünk, hogy minden érintett szóhoz jusson nálunk. A levelezőrendszerünk tele van elküldött és meg nem válaszolt levelekkel, de nem adjuk fel. Például a polgármesteri hivatal és a havi több százezer forintos fizetésért dolgozó kommunikációs munkatárs egy éve nem válaszol nekünk, mi mégis minden őket érintő témában küldjük nekik a kérdéseinket és várjuk a válaszaikat. Ugyanígy járunk el a Fidesz és a Szövetség frakciójával is. Rendszeresen kérdezünk, mert ez a dolgunk. A válaszokat megírjuk, mert ez a dolgunk. Arról nem tehetünk, hogy a kormányoldaltól szinte semmi nem jön visza, így hiába akarjuk őket is belevenni az újságba, ők nehezítik munkánkat. Persze, szűrünk, mindannyian, ilyen formában nem vagyunk objektívek és függetlenek se. Nem is állítjuk ezt magunkról, mi magunkat kritikus sajtónak tituláljuk, ezért jókat mosolygunk a függetlenobjektívező támadásokon. Úgy tűnik nagyon ránk akarják ezt aggasztani. De cikkeinket nem befolyásolhatják kívülről, csak az adott újságíró. És ez nagyon fontos. Tartalmainkat utólag nem módosíthatja senki. Ha kell, egy-egy írásunk megvédéseben elmegyünk a falig. Hisszük, hogy újságot írni, sajtót csinálni csak így lehet.

Futottak még

Van még pár sajtótermék Kecskeméten, amelyekkel egyelőre nem foglalkoztunk, így csak egy rövid indoklást adunk:

BAON: sok jó újságíró dolgozik itt, akik nem tehetnek róla, hogy a megyei lapok a kormány egyik legbénább szócsöve és propagandacsatornája lettek. Sajnos fel sem merül, hogy szabad sajtó lennének, annyira kötött a tartalom, amit a központ diktál a pártházból.

Bácsmegye: az ifjú kommunista, aki ki- vagy megkeresztelkedett, összeveszett mindenkivel és kibékült a Fidesszel, a KDNP megyei elnökségének tagja lett vagy valami ilyesmi. Itt már nem is a pártirodából írják a lapot, hanem a párt költözött be a főszerkesztő lelkébe.

Kimaradt valaki vagy kimaradt valami?

Hosszas elemzésünk talán nem hiba nélküli, az abban megfogalmazottak csak egy véleményt mutatnak be. Sok mindent nem tudunk részleteiben kifejteni, mivel a KEOL, a Hírösvény egy ideje nem áll szóba velünk, a többiek pedig elég zártan működnek ahhoz, hog kevés infó jusson ki tőlük, így maradnak a belső információk, a pletykák és a látható tényekből levont következtetések.

Biztos, hogy nem nyújtottunk teljes képet. Lehet, hogy kihagytunk egy-két lapot, amit Kecskeméten írnak. Lehet, hogy tévedtünk vagy nem ért egyet a véleményünkkel az olvasó. Írjon nekünk, ha úgy érzi, hogy javításra szorul, amit írtunk. Írjon nekünk, ha más a véleménye. Két dolgot garantálhatunk:
– elolvassuk, és meg is beszéljük házon belül az információkat
– ha véleménycikket küld, és az megfelel a törvényeknek, akkor megjelentetjük, még akkor is ha erős kritikával illet akár minket is.

Egy dologban biztosak lehetünk: csak akkor szabadok az olvasók, ha szabad a sajtó. Éppen ezért:

„Kívánjuk a sajtó szabadságát!”