Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter büszkén szokta állítani, hogy Magyarország a világ negyedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, a világ tíz legnagyobb gyártója közül három már itt van. A szinte kizárólag távol-keleti beruházások révén 2021 elejére 2800 milliárd forint érkezett az erősen vitatott iparágba, és a kormányzat azóta még nagyobb fokozatra kapcsolt.
A világ legnagyobb gyártója, a kínai CATL 3000 milliárd forintos beruházásról és (annak 350 milliárd forint értékű állami támogatásáról) egyezett meg a kabinettel, és hiába a debreceni, mikepércsi lakosság ellenkezése, a sornak nincs vége, Debrecen kap egy másik kínai akkugyárat is.
Nemrég Szijjártó bejelentette a világ kilencedik legnagyobb gyártója, az Eve Energy 400 milliárdos invesztícióját. Győrszentivánon a helyiek meggyőződése, hogy a kiszemelt 400 hektáron az Audit kiszolgáló veszélyes gigaüzemnek készítik elő a terepet, és hasonló félelmekről számoltak be nemrég a vízkészletet féltő civilek a Tatai-medence környékről is.
Három koreai cég – a gödi Samsung SDI Magyarország Zrt., valamint a komáromi SK On Hungary Kft. és SK Battery Manufacturing Kft. – ugyanakkor már javában termel és egyre fejleszt Magyarországon. A 24.hu utánajárt, hogyan teljesítettek tavaly a már működő akkugyárak.
4 milliárd 75 millió euró árbevételt jelentett a gödi Samsung, ami az év végi 400 forintos árfolyammal számolva 1630 milliárd forint. A bevétel zömmel az EU-n kívülről származott, 3,4 milliárd euró Koreából érkezett, a közvetlen uniós értékesítés 630 millió euró volt. Magyarországi értékesítést is említ a mérlegbeszámoló, ez a csaknem 14 millió euró hulladékértékesítésből származott.
2667 volt az átlagos dolgozói létszám, ami kétszázzal több az előző évinél. Az adatok szerint durván fele-fele a fizikai és a szellemi dolgozók aránya, előbbiek havi bő 2000, utóbbiak 2795 euró kiadást jelentenek a Samsungnak. A munkabér jellegű ráfordítások összességében 110 millió eurót tettek ki.
Az SK Battery Hungary Gyártó Kft.-t 2017 októberében alapították, 2019-ben létre hozták a 430 ezer négyzetméteres gyártóbázist Komáromban, hogy 7,5 GWh-nyi akkumulátorkapacitást állítson elő, amellyel 25 ezer autót képes kiszolgálni. A beruházáshoz 8,2 milliárd forint vissza nem térítendő állami támogatást kaptak, egyedi kormánydöntéssel 2018-ban.
Iváncsa mellett egy újabb, 30 GWh kapacitású gyárat létesítenek 700 ezer négyzetméteren, 2,3 milliárd dolláros beruházással, amihez a kormány 76 milliárd forintos egyedi támogatást hagyott jóvá. 2022-ben több, mint húszszorosára növelték nyereségüket az előző évhez képest, 29,5 millió dollár adózott eredményre tettek szert, ami az év végi 375 forintos dollárárfolyammal számolva 11 milliárd forint nyereséget jelent.
Átlagos statisztikai létszámuk 1278 fő volt 2022-ben, az ehhez tartozó bérköltség 43,48 millió dollár (nagyjából 15 milliárd forint). Ha ebből visszaszámolunk, akkor az jön ki, hogy
Az SK Battery Manufacturing Kft. 2020 szeptemberében kezdte meg a tesztüzemet, a kereskedelmi tevékenység pedig 2022 első negyedévében indult. A Külgazdasági és Külügyminisztérium 28,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra szerződött a céggel.
Az értékesítést 2022 első negyedévében kezdték meg, az árbevételük 342,9 millió dollár volt. A társaság legjelentősebb vevője a Volkswagen volt. Nyereséget még nem termeltek, a veszteség 247,2 millió dollár (92,7 milliárd forint) lett.
Az átlagos statisztikai létszámuk 1033 fő volt – majdnem 90 százalékban fizikai dolgozók. A bérük kis híján 27 millió dollárt tett ki (10,1 milliárd forint). Ez alapján bruttó 709 ezer forint lehetett az átlagkereset. Náluk is vannak kölcsönzött dolgozók, bérmunkások és alvállalkozók.