Eleve nem is tervezték végig aszfaltosra a Gábor Dénes utcát?

0
Hirdetés

Egyfajta puzzle nekünk ez a Gábor Dénes utca. Morzsákból próbálunk építkezni, hogy mi is van ezzel az úttal. Ennek pedig a legfőbb oka az, hogy május vége óta nem válaszolt nekünk (csak ígérte, majd a vezérigazgató elfoglaltságára hivatkozva nem küldte a válaszokat) a kivitelező Colas az útépítésre vonatkozó kérdéseinkre. De a városházától is igyekeztünk megtudni mikorra is készül el az út, de innen se jött válasz.

Amit mi látunk, az az, hogy egyáltalán nem volt tisztázva a sajtóban (beleértve minket is) a legelső hírek megjelenésekor az út megépítéséről, hogy a Decathlon mögött húzódó út mettől meddig is lesz megépítve. Ütemek, szakaszok és méterek jelentek meg a cikkekben, de senki nem vette a fáradságot, hogy lemérje a megadott hosszúságokat. Ne legyen félreértés, mi is hibásak vagyunk. Ami betudható annak is talán, hogy amikor kiderült, hogy épül itt egy út, akkor alig két hónapja létezett a KecsUP, nem voltak kiépítve még az információs csatornák, és talán jóhiszeműen mentünk a többi sajtótermék után. Például ennek az útnak a megépítéséről is innen-onnan szedtük össze az információkat. De most legalább (és már több cikkben megtettük) igyekszünk megtudni mi a helyzet, de válaszok hiányában csak találgatunk, próbáljuk összerakni a képet.

Meddig tart a 642 méter?

Azt mi is leírtuk, hogy a Ritz transzformátorgyártól 642 méter hosszan épül meg az út, és majd aszfaltot kap a Rosta utca egy szakasza is. Ugyanakkor a megyei hírlap például kifejezetten azt írta a 642 méterre, hogy az a vasúti átjáróig annyi, eddig épül meg az út. Pedig az kb. 900 méter. Aztán ez a lap írta meg azt is, hogy egy év múlva könnyebb lesz bejutni Ballószögről, mert a rossz minőségű Beretvás közt kiválthatja a Gábor Dénes utca. Az egyik ingatlaniroda is azt írta (hivatkozva az önkormányzati sajtóra mint forrásra), hogy Célegyenesbe ért a Gábor Dénes utca felújítása, hamarosan újabb szilárd burkolatú út köti össze Boróka utcát a Helvéciai úttal.

Szerintünk az átlagember, ha ilyeneket olvas, könnyen azt gondolhatja, hogy ez az út teljesen megépül. Szóval annyira nem egyértelmű a helyzet, és talán a tájékoztatás sem volt tökéletes, így nem csoda, ha még a helyileg illetékes önkormányzati képviselő is belebonyolódott, hogy hol is tart éppen az útépítés. Akkor pedig mit gondoljon az a kecskeméti lakos, aki tegyük fel alig várja, hogy ezen az úton közlekedhessen, és próbál eligazodni a hírek között.

Hirdetés

Nem lett végig aszfalt – a MÁV a hibás?

A megleptés pedig akkor érhette a hírolvasókat, amikor szeptemberben olvasták az önkormányzati sajtóban, hogy az utolsó szakasz nem kap aszfaltot, és a nyilatkozó városháza nem is tudja, ez mikor történhet meg. De azért persze tök jó lesz ez úgy is, hogy majd leszórják a zúzalékot és tömörítik. Igaz, hogy a cikk elején még arról írtak, hogy a Colas megkezdte az aszfaltozásra váró szakasz megerősítését. Ebből megint csak arra gondolhat az ember, hogy akkor jön majd az aszfaltozás.

Aztán az önkormányzati milliókkal (bocsánat, a kecskemétiek pénze ez) megtámogatott Keol minap megírta, hogy azért nem lesz információi szerint az utolsó szakaszon aszfalt, mert a MÁV (mivel van itt egy vasúti átjáró) nem engedélyezte a városnak az aszfaltozást.

Erre erősített rá később a Baon, amely cikkében egyrészt megerősítette, hogy a 642 méter a Ritz gyár kezdetétől (eddig volt ott a körforgalomtól kiépítve az aszfalt korábban) a vasútig ér, amiről fentebb azt írtunk, hogy ez nem annyi, az kb. 900 méter. De ami az érdekesebb ebben a cikkben, hogy a fentebb hivatkozott képviselő, Leviczky Cirill szerint azért nem lett aszfalt az utolsó szakaszon, csak zúzalékos megoldás („csökkentett technológiájú”), mert ehhez nem kellett a MÁV engedélyét megkérni. Valamint amilyen megvalósítást a vasúttársaság szeretett volna, az drágább lett volna a városnak.

MÁV: Nem aszfaltra, csak földút stabilizációra kért hozzájárulást a város

Még ezt az utóbbi cikket nem is olvastuk, amikor megkerestük a MÁV sajtóosztályát, hogy valóban ők akadályozták-e meg, hogy az utolsó szakaszon aszfaltozhassák az utat. A válasz igen gyorsan megérkezett és a következő (kiemelés tőlünk)

“Az aszfaltút kialakítása hatósági építési engedélyhez kötött tevékenység. A város csak földút stabilizációra kért üzemeltetői hozzájárulást a vasúttársaságtól, amit meg is kapott szeptember elején.”

Vagyis ebből a válaszból mi azt olvassuk ki, hogy eleve nem is aszfaltozásban gondolkodhatott itt a város, hanem valamilyen másféle megoldásban, amire engedélyt kért és kapott. De ha valóban a MÁV-tól hozzájárulást kaptak, akkor miről beszél Leviczky Cirill, hogy azért csökkentett technológiával történt a kivitelezés, mert ehhez nem kellett a MÁV engedélyét megkérni. Még annyit írt a MÁV, hogy kérdezzük meg az önkormányzatot is. Ezt meg is tesszük, bár amilyen gyakran (ez nullával egyezik) kapunk válaszokat onnan fél éve, sok reményünk nincs, hogy a városháza véléményét is megoszthatjuk olvasóinkkal.

Terveztek-e végig aszfaltozást eleve?

Amúgy volt már ennek egy előjele, mármint, hogy nem lesz itt aszfalt, hiszen Leviczky Cirill még májusban elejtett egy fél mondatot az önkormányzati sajtóban, hogy “a harmadik szakaszon egy olyan útstabilizálás fog megtörténni, amely átjárhatóvá teszi a jármű forgalmat a Decathlon körforgalom és a Helvéciai út között.”

Vagyis mi nem tudjuk értelmezni most a MÁV-ra mutogatásokat, hiszen ha már öt hónapja is csupán útstabilizálásról beszélt a képviselő, akkor most miért olyan nagy hír, hogy a MÁV állítólag nem engedte az aszfaltozást?

Mi megnéztük, amit találtunk, számoltunk, térképen jelöltünk

Mindjárt megmutatjuk azt, amire jutottunk.

A város honlapján találtunk egy június 4-i hírt, amelyben a következőt írják:

“A Decathlon mögötti körforgalmi csomóponton kezdődő és az egyetemi campus területéig tartó útfejlesztés két, egymással párhuzamosan zajló ütemben épül”

Ebben nincs szó a helvéciai útig tartó útépítésről, és ha talán hangsúlyosan ez jelent volna meg egységesen a kecskeméti sajtóban, hogy nem lesz végig aszfalt, akkor most senki nem csodálkozna kommentekben, hogy miért így van, ahogy. Már ha így volt. Hogy ez mégsem így lett, arról persze megvan a magunk véleménye, és bizonyára az olvasóban is kialakult erről valamilyen kép. Vajon az átlag kecskeméti tudja-e meddig tart a campus területe? Mert simán tarthat a vasúti átjáróig. És akkor megint ott tartunk, hogy lényegében mégis teljes aszfaltozásról volt szó eredetileg is. Ugyanakkor érdekes ez az 2020.június 4-i önkormányzati tájékoztatás. Mert a cikk úgy kezdődik, hogy elkezdődött a második ütemben megvalósítása, de pont idén nyáron nem igen volt itt munka.

Ugyanakkor megtaláltuk a Vonalvezető tervezőiroda információját erről, és ott már konkrétabbakat olvashatunk:

“A Kecskeméti Városfejlesztő Kft. megbízta cégünket a Kecskemét külterületén lévő Homokbánya, Déli feltáró út I. és II. ütemének megvalósítása útépítési engedélyezési – kiviteli tervének elkészítésére. Folytatódik a Ritz üzem előtt lévő út kiépítése. Előreláthatólag a Gábor Dénes utca felújítása a Rosta utcáig tart, a Rosta utca pedig a Homokszem utcáig lesz felújítva.”

Tehát e szerint a Rosta utcáig tart a felújítás, az pedig nagyjából ott van, ahol az egyetemi épületek elkezdődnek. A Smaragd Lakópark mellett. De csak előreláthatólag tart eddig, vagyis ez sem egy kőbe vésett igazodási pont.

Megkerestük a város honlapján annak a két projektnek a leírását, amelyeknek a segítségével épülhet itt az út.  Mert azt már a legelején tudni lehetett, hogy két projekt által épülhet itt út. És akkor itt megmutatjuk térképre rakva, amit mi a két projekt leírásában találtunk. Berajzoltuk méterek szerint, a megadott helyrajzi számot is figyelembe véve, és tudva, hogy melyik is a Rosta utca. A méréseket a Google Map távolságmérő funkciójával végeztük el, és ezt le is csekkoltuk autóval, kb. méterre pontosan mér. Erre jutottunk (kattintva nagyban jobban látható):

Google Map

Vagyis stimmelnek a projektben megadott méterek. És ez alapján a Kórhánközi útig nem tart az útépítés. Nincs ezzel gond, de azért fura, hogy az út egy részét lehetett megvalósítani aszfaltozással. Mivel a kecskemet.hu-n megtalálható projektleírásokban nem említik, hogy a számok és az ütemek az aszfaltozásra vonatkoznak, de lesz majd egy nem aszfaltos szakasz, ezért azt feltételezzük, hogy eleve nem is volt arról szó, hogy az utolsó szakasz aszfaltos lesz. Erre utal a MÁV levele is, amely szerint tőlük a város csak földút stabilizációra kért engedélyt és szeptemberben meg is kapta.

Amennyiben így van, mert ez tényleg csak egy feltételezés a puzzle darabjainak összeillesztéséből, akkor, ha már a legelején ez megy körbe a városban hangsúlyosan, akkor most senki nem lepődik meg, hogy fél út ilyen, fél út olyan. De ha így van, akkor most miért kell a MÁV-ra mutogatni mint egyfajta bűnbakra, hogy a vásúttársaság hiúsította meg bármilyen okkal és formában, hogy végig aszfaltos legyen ez az út. A magunkról részéről fontosnak tartjuk, hogy a kérdésekre válaszok érkezzenek a hivatalos helyekről, hogy ne kelljen találgatni, félreérthető információk között eligazodni. Mi ezért kérdeztünk. Az illetékesek pedig valamiért nem tartották fontosnak, hogy a válaszok megérkezzenek hozzánk.

Mi mindenesetre igyekszünk, és szeretnénk a városháza álláspontját is megjelentetni más cikkekben is, ezért is fordultunk az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, amelyről itt írtunk:

Kiadónk az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, mert a városháza semmibe veszi a KecsUP-ot