Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója elküldte az EP-választás listavezetői vitájához a tájékoztatást, amiben állítása szerint úgy állította össze a négy témakört, hogy megnézte az Európai Parlament rendszeres közvéleménykutatását, és kiválasztotta az európaiak számára legfontosabb témákat – írja a 444.hu.
A vezérigazgató ezt írta a témák kiválasztásáról:
„A vita során négy különböző témában nyílik a jelölő szervezeteknek lehetőségük álláspontjuk kifejtésére. A témák kiválasztásánál az Európai Parlament megbízásából végzett Eurobarometer közvélemény-kutatás 2024. évi tavaszi felmérésének eredményeit vettük alapul. Az Eurobarometer kutatás többek között azt is vizsgálta, hogy az EU-s polgárok szerint mely témákkal kellene kiemelten foglalkozni az EP-választás kampányában.”
A leírás szerint az Európai Unió legfontosabb témái a kampányban a következők:
- az EU biztonsága,
- migráció,
- mezőgazdaság,
- demokrácia.
Azonban az említett közvéleménykutatások vonatkozó cikkei más képet mutatnak, mint amit a közmédia sejtet. A hivatkozott Eurobarometer alapján az európaiak 4 legfontosabb témája a kampányban, sorrendben:
- társadalmi kirekesztettség,
- közegészségügy,
- új munkahelyek teremtése,
- az EU biztonsága.
A top 10 folytatása, sorrendben: éghajlatváltozás, Európa jövője, migráció, demokrácia, mezőgazdaság, terrorizmus elleni küzdelem.
A kutatás szerint pedig Magyarországon a top 4 téma:
- közegészségügy,
- új munkahelyek teremtése,
- Európa jövője
- és a társadalmi kirekesztettség.
Konklúzió, hogy finoman szólva is erős csúsztatás, hogy a közmédia által vitára bocsátott témák lennének a „legfontosabbak” a kutatás alapján. Inkább tűnik úgy, hogy a közmédia önkényesen szemezgetett a témák közül, figyelmen kívül hagyva az általuk hivatkozási és legitimációs pontnak használt kutatás három legfontosabb európai témáját, előre sorolva a kormány kedvencét, a migrációt.