A végleges döntés értelmében csütörtöktől a korábban egységes 10 százalék helyett akár 45,3 százalékos büntetővámot is fizetniük kell a kínai elektromos autógyártóknak – írja a Reuters.
Több hónapig vizsgálták azt, hogy mely autógyártók jutottak tisztességtelen állami támogatáshoz Kínában. Attól függően fizetnek majd magasabb vagy alacsonyabb vámot a helyi üzemmel rendelkező márkák, hogy mennyire működtek együtt a szubvencióellenes vizsgálat során.
Az Európai Bizottság becslése szerint a kínai autómárkák európai piaci részesedése jelenleg 8 százalék, ami jövőre elérheti a 15 százalékot. A Kínában gyártott villanyautók jellemzően 20 százalékkal olcsóbbak európai riválisaiknál.
A kínai állami kézben lévő SAIC és a hozzá tartozó MG lehet a döntés nagy vesztese, amely továbbra is a legmagasabb, összesen 45,3 százalékos vámtétellel számolhat. A BYD esetében 17 százalék, a Geely esetében pedig 18,8 százalék. Jól jött a Kínában piacvezető BYD-nek a szegedi gyárépítés, mert az itt összeszerelt autók után nem kell vámot fizetni.
Az új európai uniós vámot protekcionistának nevezte Peking, szerintük ennek a bevezetése káros hatással lehet az EU és Kína kapcsolataira, beleértve az autóipari ellátási láncokat is. Kína saját vizsgálatot kezdeményezett válaszként az uniós pálinka-, tej- és sértéshúsból készült termékek bevitelére vonatkozóan.
Ennek a kereskedelmi háborúnak az autóipar lesz a nagy vesztese, mert a Volkswagen, a BMW és a Mercedes jelentős érdekeltségekkel rendelkezik Kínában, de a VW tavaly elvesztette mintegy másfél évtizede meglévő piacvezető pozícióját, és a teljes helyi újautó-piac a kínai márkáknak kedvez.
via Telex