Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Vizsgálják, miként menthető meg a nagy tölgy

- Advertisement -

Kedden félig körbeásták a Dózsa György úti legnagyobb tölgyfát, mint megtudtuk azért, hogy feltárják a gyökerek elhelyezkedését. Utána egy órás megbeszélés következett, ennek során különböző lehetőségek merültek fel, mi legyen a fával. A legvalószínűbb, hogy két nagyobb tartógyökerét el kell vágni, ez járhat azzal, hogy a koronáját is csökkenteni kell, de a tölgy így remélhetőleg megmarad.

Mint ismert, hétfőn újabb szakaszához érkezett az 52-es Kecskemét belterületi szakaszának négysávúsítása, átfordították a terelést a bal oldalra. Ezzel párhuzamosan most a Dózsa György út és Izsáki út jobb oldala lesz megterhelve földmunkálatokkal, ami a fák és általában a növények számára nem sok jót ígér. Megírtuk, hogy a Dózsa 23-33. előtti társasházak gyökérzetét már múlt hét végefelé igencsak megbolygatták.

Fotó: Hraskó István

Kedden arról kaptunk értesítést, hogy a Dózsa György úti, valószínűleg 1928 körül ültetett nagy tölgyfa körül árkot ástak. A helyszínen dolgozó geodétától megtudtuk, minderre a gyökerek feltárása érdekében volt szükség. A gyökerek közül kiszedték a földet, de nem vágták el őket. A földmérő színes festékkel fel is fújta, hol fog húzódni a négysávú úttól a biciklibolt és az új társasház közötti kapuhoz vezető, a Dózsa György útra merőleges bejáró. A négysávos szegélye olyan 30 centire lesz a tölgyfa törzsétől, persze a fa eddig is nagyon közel volt az úthoz.

Azt is megtudtuk a helyszínen, hogy hamarosan egy bejárás következik, ez így is történt, a kedd délutáni megbeszélésen részt vett többek között Szabó József Kristóf favizsgáló, Győri András, a város főkertésze és a kivitelező Hazai Építőgép Társulás Zrt. több munkatársa.
Szabó József Kristóf előzetesen kérdésünkre elmondta, ő a projekt keretében korábban megvizsgálta a fákat akusztikus tomográffal, amelyeknél pedig gyökérelvágás történt, felmérte a fák gyökérállékonyságát. A röntgenhez hasonlító Fakopp műszer a legnagyobb tölgyfánál azt mutatta, hogy a közepén van egy kis korhadás, de ettől a favizsgáló szerint még „sok-sok évtizedet el tud élni”.

Előzetesen a szakember az út szintjének megemelését tartotta olyan megoldásnak, amellyel meg lehetne menteni a fát. Mint a bejáráson kiderült, az út nyomvonalának elhúzása már nem jöhet szóba, mivel akkor túl keskenyek lennének a sávok, és a mostani már egy módosított, fél méterrel bentebb húzott nyomvonal (az mondjuk nehezen fér a laikus ember fejébe, hogy miért nem elég annyi hely, mint eddig, hiszen az út korábban is négysávos volt – a szerző).

A megbeszélésen a kivitelező részéről többször elhangzott, hogy ők is törekszenek a fa megőrzésére, de alapvetően csak végrehajtók, akik terv alapján dolgoznak. Mivel az aszfaltréteg 24 centiméteres lesz, alatta pedig még lesz útalap, így annyira mélyen le kell ásni, hogy a felső tartógyökerek biztosan sérülni fognak. Felmerült, hogy esetleg teherelosztó lemezzel át lehetne hidalni a gyökeret, de a kivitelező jelezte, hogy a hídszerkezet tartó pillérei és a gerendák is olyan vastagok lennének, hogy a gyökereket így is ki kellene szedni. Az sem megoldás, hogy a tölgyfa mellett ne aszfaltréteg legyen, hanem csak beton. A térszint megemelését is elvetették. Köztes megoldásként szóba került, hogy visszavágják a tölgyfa koronáját, elvágják a felső gyökereket, és mivel utóbbi a fa statikai romlását idézheti elő, ezután végeznek több alkalommal állékonyság vizsgálatot.

Fotó: Hraskó István

Végül az a döntés született, hogy a hét folyamán – valószínűleg már szerdán – befejezik a gyökérzet feltárását (ez ugyanis még nem volt teljesen kész), majd a favizsgáló vasárnap a gyökér stabilitását a szél által okozott terhelésben tesztelő  méréseket végez, aznapra ugyanis tartós 40 km/órás szelet jeleznek. Szabó József Kristóf elmondta: ha az így számolt biztonsági tényező megfelelő, a két legfelső nagyobb gyökér az út felőli oldalon átvágható, és nagy valószínűséggel így a koronát sem kell visszavágni, vagy ha igen, akkor sem túl nagy mértékben. Persze sok függ attól, hogy amikor annak idején a közműveket a fa mellett lefektették, az utat építették, akkor mennyire sérült a gyökérzet, ez is befolyásolhatja a fa statikai állapotát. A most kiásott gyökereket az ígéret szerint a kivitelező geotextíliával le fogja fedni, a vizsgálatok eredményéig nem vágják el.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Megnyílt a város első P+R parkolója, egyelőre nem tolonganak az autók

Átadó nélkül használatba került Kecskemét első P+R parkolója Homokbányán. Május 16-tól bátran használhatják a kialakított placcot, akik ingyen, tömegközlekedéssel...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version