Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Még a jó hírekről sem nyilatkozik nekünk a KeKo és a kommentelést is tiltja

- Advertisement -

Kerestük a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.-t áprilisban is, októberben is, mennyire váltak be az olcsó havi tanulóbérletek, de hiába: a cég sem tavasszal, sem ősszel nem méltatott minket válaszra. Pedig jó híreket közölhettek volna – de ezt megtartották az önkormányzati sajtónak. A helyi buszos cég fura kommunikációjára jellemző, hogy elindították TikTok csatornájukat, de a Facebook-oldalukon tiltják a kommentelést.

Március 1-jétől vezette be a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft. az új díjszabást, amelynek legfontosabb újdonsága az volt, hogy:

  • 1000 forint lett a havi tanulóbérlet,
  • 2700 forint a 90 napos bérlet
  • és ugyancsak 1000 forintba kerül azóta a napijegy.

Kíváncsiak voltunk, az árakban bekövetkező kedvező változások milyen hatást gyakoroltak az utasforgalomra, több diák utazik-e az olcsóbb bérletekkel a buszokon.

Fotó: Hraskó István

  • Először április közepén érdeklődtünk erről a KeKonál. Hári Ernő ügyvezetőnek jeleztük, hogy szívesen beszámolunk arról is, jelenleg milyen folyamatok láthatóak az utasszám alakulásában, és akár írásban, akár szóban kíván nyilatkozni, rendelkezésére állunk.

„Legalább 6 hónap tapasztalata alapján lehet értelme a díjszabási rendszer hatását értékelni” – ennyit írt vissza ekkor az ügyvezető.

Bár úgy gondoltuk, talán már másfél hónap után is látszódhatnak jelei az árleszállításnak, elfogadtuk a KeKo hozzáállását: lehet, hogy ez tényleg rövid idő egy értékelésre.

Kivártuk hát a fél évet, és még rá is tettünk egy hónapot.

  • Október 9-én kerestük meg újra az ügyvezetőt. Hári Ernőtől ismét megkérdeztük: az elmúlt immár hét hónap tapasztalatai alapján mennyire váltak be az 1000 forintos havi tanulóbérletek, a 2700 forintos 90 napos bérletek, eddig mennyi fogyott ezekből a termékekből. Ismét jeleztük, hogy szívesen beszámolunk arról is, jelenleg milyen folyamatok láthatóak az utasszám alakulásában, az új termékek segítenek-e emelni. És felvetettük, hogy megírnánk, egy hónap tapasztalatai alapján mennyire kedveltek a diákok közlekedését segítő járatok, a 169-es, a 23 A-as, a 34 V-s buszok, ezekkel átlagosan hány tanuló utazik reggelente és délután?

A KeKo ismét nem méltatta szerkesztőségünket válaszra. Ellenben a Hiros.hu-val gyorsan összehoztak egy anyagot két nappal később. Ebből kiderül, hogy az alacsonyabb árak hatására a dolgozói bérletek száma 19 százalékkal, a tanulóké 65 százalékkal emelkedett a kecskeméti tömegközlekedésben, míg a jegyeladások száma 3 százalékkal csökken.

„Ahhoz, hogy a közösségi tömegközlekedést közel tudjuk vinni az emberekhez és széles körben népszerűsítsük, nagyon fontos volt, hogy a korábbi 2.300 forintról 1.000 forintra lett mérsékelve a diákbérlet ára” – mondta el az ügyvezető az önkormányzati médiának. Hári Ernő a Hiros.hu-nak hangsúlyozta, egyértelműen látszik, hogy egyre többen utaznak buszjáratokkal, tehát az egyéni közlekedés csökkent a városban. Azt is kiemelte: míg 2023 első félévében 2022 első félévéhez viszonyítva országos átlagban 13 százalékkal növekedett a helyi utasszám, addig ugyanezen időszakban Kecskeméten ez a növekedési arány 27 százalék volt.

Ezek tehát mind jó hírek. Meg is írtuk volna, ha az ügyvezető hajlandó velünk szóba állni. Persze lehet, hogy belegondolt: furán mutatna, ha a Kecsup hozná le a jó híreket először, így az önkormányzati sajtónak kedvezett. Még ezt is megértenénk, hozzászoktunk ehhez a hozzáálláshoz, a „nemtájékoztatáshoz”, „sajtóelhárításhoz” . De az már mindenképpen elgondolkodtató, hogy azóta is eltelt egy hónap, és továbbra sem kaptunk választ a városi cégtől.

Pedig a sajtótörvény – a 2010. évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól – III/9. § kimondja (és erre tájékoztatást, nyilatkozatot kérő leveleinkben fel is szoktuk hívni a figyelmet):

„Az állami és önkormányzati szervek, intézmények, tisztségviselők, a hivatalos és közfeladatot ellátó személyek, valamint az állami vagy önkormányzati többségi tulajdonban lévő gazdasági társaságok vezetői – a szükséges felvilágosításoknak és adatoknak a médiatartalom-szolgáltatók számára, megfelelő határidőben történő rendelkezésére bocsátásával – a közérdekű adatok nyilvánosságáról, illetve az információszabadságról szóló jogszabályok keretei között kötelesek elősegíteni a médiatartalom-szolgáltató tájékoztatási feladatának elvégzését.”

Ha úgy tetszik, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. megsérti a törvényt.

A KeKo kommunikációja egyébként elég vegyes képet mutat. Pozitív, és az ifjabb korosztály iránti nyitást jól mutatja, hogy elindították TikTok csatornájukat. Facebook-oldalukra pedig rendszeresen tesznek fel hasznos infókat. Viszont láthatóan tartanak a kommentelőktől, már jóideje korlátozzák a hozzászólásokat.

Képernyőfotó / KeKo Facebook-oldala

Az iskolai buszokról

Mint írtuk, az iskolai buszokról is kérdeztük volna a KeKot, de erről sem kívántak nyilatkozni. Az októberi közgyűlésre hasonló témában Siposné Bodrozsán Alexandra, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület képviselője nyújtott be interpellációt. Mint leírta, több lakossági megkeresést kapott a Szüret utcáról és környékéről a 15D és 34 V jelzésü járatok közlekedésével összefüggésben.

„Az alapvetően családi házas övezetben közlekedő buszok mindennapos tevékenysége nagy zajjal és rezonanciával jár, és mivel az érintett utcák amúgy sem makulátlan burkolata nem az ilyen gépjárművekkel való megterhelésre lett kivitelezve, az állagromlás, süllyedés jelei már most is észrevehetőek. A nagy zaj mellett pedig a környező épületekben is kárt okoznak. A kanyarodás – főleg a nagy befogadóképességgel bíró csuklós buszok esetén – pedig balesetveszély mellett teljesíthető” – írta Siposné Bodrozsán Alexandra.

Hozzátette, az említett buszjáratokat diákok is használják, akik 7-8 óra között indulnak el otthonról és 14-16 óra közötti időszakban érkeznek haza. Ezzel kapcsolatban is kapott lakossági jelzéseket, hogy ezekben az időszakokban szükséges a járatok racionalizálása, hogy a gyermekek időben tudjanak érkezni órára, valamint a hazajutás se emésszen fel túlságosan sok időt. Mindezek miatt kérte Homoki Tamás alpolgármestert, hogy az érintett járatok útvonalait vizsgáltassa felül a KeKoval, bízva abban, hogy sikerült találni egy konszenzusos megoldást.

Fotó: Hraskó István

Homoki Tamás válaszában (amit az ellenzéki képviselő egyébként el is fogadott) leírta: a KeKo és az Inter Tan-Ker is „jogosult és köteles az utazási igényeket folyamatosan figyelemmel kísérni és indokolt esetben ezek alapján menetrend módosítást kezdeményezni”.

Az alpolgármester hangsúlyozta, éppen emiatt, a buszokat igénybe vevő munkavállalók munkába járásának javítása érdekében módosították idén szeptember 1-jétől a menetrendet. A vonal a Hetényegyháza végállomás megállóhely és a Déli Iparterület között közlekedik, érintve a Petőfivárost is, a Vízmű utcán „átközlekedve”. Munkavállalók kezdeményezésére döntött a KeKo az Egyetértés utca – Szüret utca – Széktó utca irányú útvonal-módosításról.

Homoki Tamás jelezte, a hálózati módosítás jelenleg próba jelleggel üzemel napi 6 járat (szabad- és munkaszüneti napon 3, illetve 4 járat) közlekedtetésével. A november 30-ig tartó próbaidőszak során gyüjtött adatok alapján fog dönteni a KeKo a vonal véglegesítésről vagy a Vízmű utcába való visszaviteléről.

A 34V szeptember 1-jétől jár, fő célja a diákok eljuttatása a Vásárhelyi Pál Általános Iskolába Kadafalva, Homokbánya városrészekből és a belvárosból. A vonal körjárat, a kadafalvi Mókus utcából indul és a Petőfiváros, Széchenyiváros, belváros érintését követően ugyanazon az útvonalon megy vissza. A vonalon naponta az iskolai igényekhez igazodva két járat közlekedik.

Homoki Tamás leszögezte: a buszjárat kihasználtságát a KeKo folyamatosan monitorozza. E szerint a 34V-t átlagosan 20-25 diák veszi igénybe az iskolába történő el- és hazajutáshoz.
„Az útburkolatok minőségére is tekintettel” a buszok sebességét korlátozó előírásokat tettek a buszvezetők irányába, ennek betartását is ellenőrzik. A forgalmi irányítóközpontban mért adatok alapján megállapították, hogy a buszjárat Szüret utcán való áthaladási sebessége átlagosan 25 km/h és 32 km/h között van.

„A 34V autóbuszvonalon alacsonyabb tengelyterhelésű, de a közlekedési igényeket teljességgel kielégítő szóló autóbusz közlekedik. A Szüret utca elhelyezkedése okán autóbusz vonalhálózati szerepe jelentős. A Vásárhelyi Pál Általános Iskola megközelítésében reális alternatívája az egyéni közlekedési módoknak, csökkentve ezzel a személygépjármű forgalmat, a környezet zajjal és kipufogógázzal való terhelését. Fentiek alapján a 34V jelü járat útvonalán a Kft. nem tervez változtatni. A 15D jelű járat vonatkozásában pedig a próbaidőszakot követően születhet döntés a járat korábbi, Szüret utcát elkerülő útvonalának esetleges visszaállításáról” – válaszolta Homoki Tamás.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Megnyílt a város első P+R parkolója, egyelőre nem tolonganak az autók

Átadó nélkül használatba került Kecskemét első P+R parkolója Homokbányán. Május 16-tól bátran használhatják a kialakított placcot, akik ingyen, tömegközlekedéssel...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version