Bizonyára senki sem szeret hivatalokba járni, kivárni a hatalmas sort, majd fáradt és türelmetlen ügyintézőkkel küszködni. Egy balti államban erre már szinte egyáltalán nincsen szükség, az ügyintézés jelentős része már otthonról, akár a kanapéról is elintézhető.
Észtországban már csak a házasságkötéshez, a váláshoz, illetve az ingatlanértékesítéshez kell kimozdulni otthonról, minden más ügyet akár a kanapéról el lehet intézni – derült ki a Hongkongban tartott Internet Economy Summit konferencián Sandra Särav, az észt Gazdasági és Kommunikációs Minisztérium globális ügyekért felelős igazgatójának előadásából – írja a ebojtar.blog.hu.
Az észtek hasonló helyzetben voltak a kilencvenes években, mint mi magyarok. Kicsivel több, mint 50 évig voltak a Szovjetunió tagjai, így 1991-ben, amikor visszanyerték a függetlenségüket, fel kellett építeniük az országot. Az ország közigazgatásával sem volt ez másképp, mindent az alapoktól kezdtek. Ennek hatására vette kezdetét már a 90-es években a digitalizáció, az ezredfordulón pedig megjelent az első digitális szolgáltatás az országban, aminek keretében online lehetett benyújtani az adóbevallásokat.
Ezek azonban csak a kezdő lépések voltak, azóta az ország közigazgatása még tovább fejlődött. Olyannyira, hogy mára az észtek adminisztrációt igénylő szolgáltatásainak 99 százaléka intézhető digitálisan. Az észt e-kormányzati portál mintegy 3000 különböző lehetőséget biztosít ügyintézésre, ami abból adódik, hogy minden új szolgáltatást úgy vezetnek be, hogy az online is kezelhető legyen, anélkül, hogy bármilyen hivatalban meg kellene jelenni.
Mindez persze nem működhetne, ha az ország még 2002-ben nem vezeti be az elektronikus személyi igazolványt (eID). Ezzel napjainkra azt észt lakosság 98 százaléka rendelkezik. Születéskor ugyanis minden állampolgár automatikusan kap egy digitális azonosítót, amit a 15 éves korban kötelezővé váló eID is tartalmaz – később ezzel tudják azonosítani magukat az online szolgáltatásokban.
Ráadásul ez a rendszer azért is irigylésre méltó, mert az embereknek időt, az államnak pedig pénzt takarít meg. Emellett pedig az egymással kommunikáló állami rendszereknek hála az ügyintézés kényelmesen és logikusan működik.