Sok forrófejű ember van még a politikai vezetők körében is, akik úgy gondolják, ha az ellenzék hatalomra jutna, két-három nap alatt börtönbe kellene juttatni a Garancsi, Mészáros, Tiborcz-féléket. Még Fekete-Győr András is tesz ilyen kijelentéseket. Óriási hiba lenne, ha ez valóban így is történne, mert ez a hatalomra kerülők terrorja lenne, ami semmiben se különbözne a török Erdogan vagy a fehérorosz Alekszandr Lukasenka tevékenységétől. Vagyis kizárólag a törvényes keretek között lefolytatott vizsgálatokat kellene alkalmazni. Először is letartóztatást csak az ügyészség tud indítványozni, az pedig nagyon nem valószínű, hogy Polt Péter ilyet megtegyen a választást követő kéthárom napban. De nemcsak az ügyészség indítványozása, hanem még előtte hosszabb időt igénybe vevő nyomozás is szükséges egy letartóztatáshoz. Nem európai az olyan módszer sem, amit a Fidesz már többször is alkalmazott, hogy minden vizsgálat nélkül majdhogynem vezetőszáron kísérnek be a rendőrségre teljesen ártatlan személyeket, mint ahogyan ezt a Norvég Alapkezelő vezetőjével megtették pár évvel ezelőtt.
Még az is kérdéses, lehet-e kétharmad nélkül egyáltalán elszámoltatásról beszélni. A jogászok úgy mondják, hogy kellően megalapozott nyomozás esetén erre van lehetőség. De ehhez nem szabad a Fideszt lenézni, mert mindent profi módon körülbástyáztak. Hiszen a pénzlopási mechanizmusokat magas felkészültségű ügyészek dolgozzák és dolgozták ki részükre. Ezzel szembenézni csak úgy lehet, ha hasonlóan igényes apparátust állítanak fel és az készíti elő a tárgyalást. A kétharmadra nem is itt, hanem a demokratikus jogállami működés helyreállításánál lenne szükség. A Fidesz olyan államrendet épített fel mára, amelyben gyakorlatilag megszűnt a végrehajtó hatalom kontrollja, hiszen mindent egy ember dönt el. A kétharmad nélküli elszámoltatás azért is tudna működni, mert a főügyészséget, élükön Polt Péterrel, az már nem segítené, hogy az állami vezetők mellettük állnak. Ez pedig sok eljáró ügyészt felbátorítana, és merészebben foghatnának a korrupciós ügyek felgöngyölítéséhez. Ha pedig az új kormány által felügyelt rendőrség és a pénzügyi nyomozók szabadon vizsgálódhatnak, a rengeteg bűncselekményt, amit a NER újgazdagjai elkövettek, nem valószínű, hogy Polték ezen vizsgálatok mindegyikét meg tudnának akadályozni. Segítheti a bűnügyek kivizsgálását egy korrupcióellenes ügyészség felállítása is. De ha valóban kormányváltás lenne, akkor erre már nem is lenne annyira szükség.
Hogyan is nézne ki az elszámoltatás? Az első lépés a könyvvizsgálati és gazdasági nyomozói munka, amely feltárja a jogi és gazdasági hibákat. Azután ki kell hallgatni a büntetőügyben érintett személyeket. Ez már nem egyszerű munka. Ha a csalásban résztvevő személyeket nézzük, akkor biztos, hogy számítani kell az elkövetők összebeszélésére, a tények elhallgatására, hiszen mindegyikük védi nemcsak saját magát, hanem a bűntársait is. Közben mindezeket az ügyészeknek felügyelni, irányítani kell, majd a nyomozati adatok alapján el kell készíteniük a vádiratot. Csak így juthat a bíróság elé egy-egy ügy.
Fontos dolog, hogy nem kell mindjárt a legfajsúlyosabb ügyeken kezdeni. A Budapest–Belgrád vasútvonal költségeit, elszámolását például a Fidesz ügyvédjeinek hada vizsgálta át, ott a legapróbb részleteket is alaposan lepapíroztak, így az ilyen dolgokkal csak a későbbiekben kell foglalkozni. Érdekesebbek a kisebb ügyek. Mészáros vagy Garancsi cégbirodalmában biztosan lehet majd találni olyan részeket, amit büntetni lehet. Hiszen már pár tízmilliós áfacsalásért is börtönt szabnak ki a bíróságok. Annak idején Al Caponét is adócsalásért zárták börtönbe, mert a sok megrendelt gyilkosságait nem lehetett rábizonyítani. Az is fontos, hogy adott személynél egyszerre legfeljebb csak két-három ügyet kell vizsgálni, és nem a többszáz esetet, mert akkor évekig is elhúzódik a vizsgálat. Az sem elhanyagolható, hogy az igazán nagy, több száz milliárdos ügyekben külföldi szereplők is érintettek lehetnek, ami diplomáciai kérdéseket is felvetne.
Olyan kérdések is felmerülnek, ha valóban lenne kormányváltás az érintettek majd tömegével fogják megsemmisíteni a terhelő irataikat. Egy-egy ügynek azonban több helyen nyoma, másodpéldánya van, csak kellő ügyességgel ezeket fel kell kutatni. Bizonyos iratok azért is fennmaradnak, hogy az illetők saját ártatlanságukat bizonyítsák vele. Biztos, hogy sok beszédfelvétel is elő fog kerülni a mobilokon. Vagyis nincsen minden veszve, kellő igyekezettel sok mindent elő lehet keríteni.
Végül is a legérdekesebb kérdés, vajon Orbán Viktort el lehet-e majd ítélni? Erre jóformán egyértelmű nemmel felelnek a hozzáértő szakemberek. Orbán ugyanis képviselő fog maradni, így érvényben lesz a mentelmi joga, amit biztosan nem szüntetnek meg. Másrészt egy miniszterelnök nem szokott részt venni közvetlenül kétes ügyekben, nem utasít szóban senkit bűn elkövetésére és főleg nem ír alá ilyen utasításokat. Egy elhamarkodott börtönbe zárás inkább a vidék lakóinak rokonszenvét váltaná ki. Gondoljuk csak meg, az elmúlt 2018-as választáson a falvak igen nagy többségében 80-90%-os volt a Fideszre szavazás, és a vallásos idős többség is a falun él, akik elhiszik a Fidesz vezetők őszinte vallásosságát, ők nem tudnak a korábbi „Csuhások térdre!” szellemű megnyilatkozásaikról.
Baky Miklós