Méretéből fakadóan Kecskemét is ideális kerékpáros város, és valóban sokan is használják ezt a közlekedési módot. Az infrastruktúra ugyanakkor – bár folyamatosan újul meg – több helyen még elhanyagolt. A város felismerte a kerékpározás fontosságát és több előremutató kezdeményezést is támogat. Milyen bringázni abban a városban, ahol közel 50 éve elsőként adták át a gyalogosoknak és kerékpárosoknak a főteret, és hogyan segíthetik a helyi cégek munkavállalóik kerékpárra váltását, és miért érdemes ezt megtenniük?
A hazai kerékpáros közlekedés helyzete, a kerékpáros munkába járás egyéni, céges és társadalmi előnyei és elősegítésének lehetőségei, valamint a kecskeméti bringás helyzet volt napirenden a Bringázz a munkába! kampány negyedik, helyi cégvezetők számára szervezett online workshopján. Kiderült, hogy bár Kecskemét kimondottan bringás város, és több előremutató kezdeményezésnek is a helyszíne, a kerékpáros infrastruktúrára itt-ott ráfér a frissítés, és az átgondoltabb megvalósítás. A workshopon megszólaló cégek ezúttal is hasznos tippeket és jó példákat mutattak be arra, hogyan lehet egy vállalkozás akár néhány egyszerű lépéssel is kerékpárosbarát.
Július végén tartotta a 2021-es Bringázz a munkába! kampány negyedik, online workshopját a Magyar Kerékpárosklub. Ezeket, az idei kampány kulcsfontosságú elemeinek számító eseményeket a kerékpározás támogatására nyitott hazai vállalatok számra szervezzük. A havi egy ingyenes, de regisztrációhoz kötött online esemény mindegyikét más-más városban, a helyi igényekre szabva tartjuk. Áprilisban Budapesten volt az első, májusban Székesfehérváron a második, júniusban Győrben a harmadik, és most, júliusban, Kecskeméten a negyedik rendezvény.
A július 29-én délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást, és ecsetelte milyen előnyökkel jár az egyén, a társadalom és a munkáltatók számára. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Barna Imre a Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének vezetője avatott be a helyi kerékpáros viszonyokba, őt követték a kerékpárosbarát cégek munkatársai, így Nagy Gábor Tibor, a KIK-FOR Kft. (a város ingatlankezelő cége) ügyvezetője, Orosz Marina, a Leves’M ételbár társalapítója és Fejes Eszter, a VT Veres Kft. beszerzési igazgatója.
Barna Imre szerint jól jellemzi a kerékpározás kecskeméti elterjedtségét, hogy a városban évente kétszer megszervezett bringás uzsonnán jellemzően 600 adag finomságot osztanak ki egy délutáni 2 órás időintervallumban. Ezalatt becslésük szerint 1000-1200 kerékpáros haladhat át a Belvároson.
Bizony kerékpáros város vagyunk
– mondta, de jelezte, ez nem jelenti azt, hogy ne lenne min javítani. Az új fejlesztések között van, ami alaposabb átgondoltságot igényel, és akadnak gondok a kerékpáros infrastruktúra elhanyagoltságával is, a túlzott belvárosi autóforgalom mellett. Pedig Kecskemét volt az első hazai nagyváros, ahol már 1976-ban autómentes, gyalogos-kerékpáros övezetté alakították a főteret.
A problémák közé sorolta, hogy a külön vezetett kerékpárutak 60-70 százaléka gyalog-kerékpárút, ami konfliktusokat szül, és hogy a Mercedes-gyár felé – amelynek dolgozói közül sokan járnának kerékpárral – nincs ehhez megfelelő infrastruktúra.
Pozitív fejlemény ugyanakkor, hogy a város már csak a jól használható P-formájú kerékpártámaszokat telepíti, amiből többet is kihelyeztek az utóbbi időszakban, illetve, hogy megszüntették a telepítésükhöz szükséges korábbi bürokratikus akadályokat . Így sokkal több üzlet és vállalkozás létesít kerékpártárolókat saját erőből. Ugyancsak pozitív egyes kerékpárutak felújítása, illetve a korábbi hiányzó átvezetések pótlása.
Barna Imre ugyanakkor jelezte, az infrastruktúra-fejlesztéseknek nem csupán a meglévő igények kielégítése lehet a célja, hanem maga is forgalmat tud generálni, vagyis az emberek felfedezik, és használni kezdik az új utakat. Példaként említette a Nagykőrös irányába, illetve a Ladánybene felé kiépített kerékpárutat, amelyet hétközben hivatásforgalomra, hétvégén szabadidős kerékpározásra használnak az emberek.
Ő 3+1 érvet szokott emlegetni a kerékpáros közlekedés mellett: “Élhetőség, egészség, környezetvédelem, és hogy bringa a legolcsóbb közlekedési eszköz. A Kerékpárosklub területi szervezete az említett uzsonnán kívül nyereménysorsolással egybekötött túrákat is szervez, mint a legközelebb augusztus 28-án várható SZÉP-kihívás.
10 perc alatt mindenhova
Szavait követően Árva János mutatta be sokatmondó térképvázlaton, hogy Kecskeméten 10 perces bringázással szinte a város minden pontja bárhonnan elérhető:
A kerékpárosbarát cégek sorát Nagy Gábor Tibor, a Kecskeméti Városfejlesztési Kft. és a KIK-FOR Kft. (a város ingatlankezelő cége) ügyvezetőjének előadása nyitotta. Az ügyvezető jelezte, folyamatban van több fejlesztés, a népszerűbb kerékpárutak mentén pedig pihenőpadokat, hulladékgyűjtőket terveznek telepíteni. Bemutatott néhány újonnan létesült kerékpártároló-helyet – mint a kecskeméti Kodály Iskola Kecskemét kártyával működő kerékpártárolója, illetve a Benkó Zoltán Szabadidőközpontnál és a pályaudvarnál megvalósult támaszok -, valamint a sokáig elhanyagolt Homokbánya városrészben kialakított Bringapark, és a hozzá kapcsolódó Bike&Coffee közösségi tér.
Kiderült, hogy a Városfejlesztési Kft.nél nagy sikerrel használnak elektromos kerékpárt céges kocsi helyett, illetve hogy az itt dolgozók 30 százaléka használja a kerékpárt és nem csak bejárni, de munkaközi utazásaihoz is. Terveik között szerepel a KIK-FOR Kft. irodaháza portáljának a közlekedési mód népszerűsítését szolgáló kerékpárosbarát kialakítása is.
Az igazgató jelezte azt is, hogy a városi szolgáltatások és az – akár kerékpáros – infrastruktúra fejlesztése témakörében tájékozódás vagy ötletek, felvetések céljából is érdemes felkeresni a prestep.hu honlapot, de akár őt magát személyesen is.
Ételfutárok és céges flotta
Orosz Marina, a Leves’M ételbár társalapítója arról beszélt, hogy cégük 7 éve szállítja házhoz az ételt kerékpáros futárokkal, mivel ez a legpraktikusabb, és az árubeszerzést is jellemzően kosaras biciklikkel oldják meg. Új szempontként beszélt a bringás ételfutárkodásról, mint társadalmi esélykiegyenlítő lehetőségről, így olyanoknak is tudnak munkát adni, akik nem rendelkeznek jogosítvánnyal vagy épp autóval.
Saját, céges kerékpárflottát tart fenn a VT Veres Kft., erről Fejes Eszter, a cég beszerzési igazgatója beszélt. Az igazgató szerint jelenleg hat kerékpárt használhatnak – és használnak is rendszeresen – dolgozóik az energiaipar területén működő cégnél. A céges kerékpárokat a Kecskerékpárnál szervizeltetik, és mindig rendelkezésre állnak. A vállalkozás munkatársai közül többen is kerékpárral járnak dolgozni, van olyan közük, akik közel 40 kilométet teker Kiskunfélegyházáról a Szolnoki hegyi telephelyükre.
A cég a kezdetektől fogva részt vesz a Bringázz a munkába! kampányokban, levelezőlistán küldik körbe a kerékpározással kapcsolatos híreket, és alapító támogatói a fentebb említett SZÉP-kihívásnak: ők biztosítják a túrasorozat résztvevői számára a fődíjat, ami rendszeresen egy új kerékpár. Telephelyük bővítését is a kerékpáros igények figyelembevételével végzik: tároló és zuhanyzós vizesblokk is készül.
A jó példák bemutatását követően Halász Áron emlékeztetett, hogy az állam részéről is érkezik támogatás a kerékpáros közlekedés elősegítésére: már biztos, hogy jövőre adómentes lesz a céges kerékpárok beszerzése, és ősszel érkezik egy pályázat elektromos teherbicikli-beszerzés támogatására. Utóbbi célja részban az, hogy az arra nyitott cégek könnyebben építhessenek ki ilyen flottát, láthatóvá téve, hogy a teherkerékpárok lehetséges és valós alternatívát jelentenek a városi áruszállításban is.
Tippek a cégeknek
Árva János az esemény végén felsorolt pár tanácsot, amikkel egy vállalkozás néhány apró és olcsó lépéssel is kerékpárosbarátabbá válhat:
- Könnyítsék meg a bringával járók dolgát – akár csak néhány kerékpártámasszal, vagy útvonalötletekkel, közös bebringázásokkal a gyakorlatlanabbakat segítve, és támogassák a munkatársakat kerékpárvásárlásban. Hamarosan adómentessé válik a céges kerékpárok beszerzése.
- Beszéljenek róla – a belső csatornákon hívják fel a figyelmet a bringás eseményekre, szervezzenek, vagy vegyenek részt ilyeneken;
- Lobbizzanak – például infrastruktúráért az önkormányzatnál, ebben a Magyar Kerékpárosklub is tud segíteni szakmai tanácsokkal;
- Mutassanak példát – a vezetők a munkavállalóknak, más cégeknek, önkormányzatoknak, partnereiknek,
- Vegyék fel a kapcsolatot a Magyar Kerékpárosklubbal – szakmai támogatásért, ötletekért, kerékpáros oktatási anyagokért és programokért.
Induláshoz érdemes felkeresni még a következő hasznos linkeket:
Kerékpáros Kisokos
Ajánlás a kerékpártámaszok kialakításához
Oktatóvideósorozat is a klub honlapjaról
Így lehet csatlakozni a kampányhoz most Kecskeméten, ezzel aktivizalhatók a munkatársak
Így adózik a céges kerékpár