fbpx

FRISS HÍREK

A női gondolkodás számos pluszt ad a fejlesztési munkához

- Advertisement -

Kellő türelme és kitartása miatt tartották alkalmasnak arra, hogy nőként átvegye a KEFO Motorsport Formula Student csapat irányítását. A munkában nem hisz a demokráciában, a fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultációk alapján állapítják meg. „Olyan kihívásokkal szembesülünk és olyan problémákat kell megoldanunk a csapatban, amelyekre az iskolai környezetben nincs lehetőségünk” – mondta az autopro.hu-nak Bendik Elizabet Hanna, a kecskeméti KEFO Motorsport csapatvezetője.

– Mióta működik a csapat és hány főből áll?
– A KEFO Motorsport Formula Student csapat 2010 óta működik Kecskeméten a Neumann János Egyetemen, ami akkor még főiskola volt. A nevünk innen ered, a KEFO-t megtartottuk azután is, hogy egyetemmé váltunk. Jelenleg 29-en vagyunk a csapatban, idei célunk a teljes aero-csomag felszerelés megtervezése, szimulálása és legyártása volt, ennek megvalósítása mellett a súlycsökkentésre helyeztünk nagy hangsúlyt. Sajnos az optimalizált csonkállványokat, kerékagyakat végül nem szereltük be az autónkba. Ezenkívül magnézium-felniket vásároltunk, a pilóták pedig szimulátorokon gyakoroltak a versenyre. Ezzel az volt a célunk, hogy a dinamikus versenyszámokon minél jobban szerepeljünk, minél több pontot szerezzünk. A dokumentálásra is nagy hangsúlyt fektetünk, aminek az a lényege, hogy a következő években az újabb generációk minden adathoz hozzáférjenek és ne kövessék el évről-évre ugyanazokat a hibákat. Ezek közé tartoznak például a futómű beállítással kapcsolatos adatok, a hibákat és a jó megoldásokra, illetve az azokhoz vezető utakat és pontosan dokumentáljuk.

– Tavalyhoz képest mennyit változott az autó?
– Néhány elképzelés megmaradt az előző formula autóról, de számos újítást is bevezettünk a Yamaha R6-os motorral felvértezett járműben. Új az ülés, így a pilóták megfelelőbb tartással és pozícióban versenyezhetnek. Elektromos váltót is szerettünk volna beszerelni, de sajnos ez végül nem jött össze.

Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett júliusban Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. A SZEngine motorral versenyző Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyen végzett. A kecskeméti KEFO Motorsport a 24., míg a BME Motorsport csapata a 25. lett. A BME Formula Racing Team az elektromos autók versenyében a 18. helyen végzett, itt a TUfast e-technology vitte el az aranyérmet. Az önvezető kategóriát az AMZ driverless csapata nyerte meg.

 

– Hogy készülnek egy versenyszezonra?
– Év elején kitűzzük a jövő évi célokat és kőbe véssük az időtervet. Augusztusban és szeptemberben elkezdjük felkeresni a szponzorokat, október-novemberig tervezzük a koncepciót és minden egyes mérföldkőnél részletesebbé tesszük a szükséges feladatok listáját és határidejét. A rajzok és a modell jóváhagyása után következik a gyártás és a műhelyben a szerelési munkálatok, majd a tesztelés. Sajnos a költségvetésünk nem tette lehetővé, hogy teljesen új autót készítsünk, nagyjából ötven százalékban használtunk tavalyi, illetve ötven százalékban idei, teljesen új alkatrészeket. Ebben az évben csak egy versenyen indultunk, ez volt a Formula Student East, Zalaegerszegen. A felkészülésben nagyobb hangsúlyt fektettünk a dinamikus versenyszámokra.

Hasonló cikkünk:  SZÍN-TÁR: Tizenötödik alkalommal találkoznak a színművészeti egyetemek Kecskeméten

– A Techtogether versenyeken milyen tapasztalatokat szereztek?
– Három éve dolgozom a csapattal, azóta mindig részt vettem a Techtogether versenyen, ezeken nagyon hasznos tapasztalatokat szereztünk a közös feladatokon. Ezek kiválóak arra, hogy a csapat tagjai összekovácsolódjanak, a kitelepült cégekkel pedig szponzori kapcsolatokat tudunk kiépíteni.

– Nőként milyen módszerekkel vezeti a csapatot?
– A demokratikus módszerek nem feltétlenül működnek. Ha mindenkit meghallgatunk, akkor nagyon nehezen alakul ki közös cél. A fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultáció alapján állapítjuk meg, akik a csoporttagjaikkal folyamatosan kommunikálnak. Nagyon fontos továbbá, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé, mindig ezt veszem számításba legelőször.

– Hogy lett csapatvezető?
– Korábban a szponzor-kapcsolatokkal foglalkoztam, illetve a futómű részleg munkájában vettem részt. Az előző csapatkapitány szerint kellő türelmem és kitartásom van ahhoz, hogy átvegyem a csapat irányítását. Nőként a kommunikáció inkább az erősségem mint a férfi csapattagoknak, ez kifelé és befelé is igaz, emellett igyekszem minden részletre odafigyelni egyszerre. Nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a korábban elkövetett hibákat ne kövessük el még egyszer. Gimnáziumban matematika és fizika szakon tanultam, emellett a művészeti tárgyakat is kedveltem. A mérnöki munkában a kreativitás és a reáltudományok adódnak össze, ami szimpatikus nekem.

– A mérnöktársadalmon belül milyen a nők helyzete?
– Egyre több nő dolgozik ezen a területen vezető pozícióban és műszaki pályán is. A másfajta gondolkodásmód miatt számos pluszt tudunk hozzáadni a fejlesztési folyamatokhoz, mert más szempontok alapján vizsgálunk meg egy-egy problémát, ezzel kiegészítve a férfiak elképzeléseit. Szerintem fontos, hogy a nők és a férfiak közösen dolgozzanak a projekteken, mert így komplexebb megoldások születhetnek. Az összetettség lehet vonzó a nők számára ezen a területen.

– A csapatban való részvétel milyen előnyökkel jár?
– Nálunk nagyon sok céggel munkakapcsolatba kerülnek a hallgatók, ami természetesen megkönnyíti az elhelyezkedést. Emellett olyan kihívásokkal szembesülünk és olyan problémákat kell megoldanunk, amelyekre az iskolai környezetben nincs lehetőségünk. Nemcsak elméletben, a könyvekben találkozunk bizonyos helyzetekkel, hanem azokat a hétköznapokban meg is tudjuk tapasztalni.

– Milyen területtel szeretne a jövőben foglalkozni, mondjuk tíz éves távlatban?
– A projektmérnöki feladatok jelentenek számomra érdekes kihívást. Személy szerint nem a tervezés érdekel a munkafolyamatban, hanem az, hogy az egyik fázisból miként jutunk el a következőbe. Mindehhez milyen feltételek és körülmények kellenek.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...