Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a kecskeméti légiforgalmi irányítók

- Advertisement -

Ha nincs valódi repülőtér, akkor kell egy virtuális, hiszen a légiirányítók jártasságát akkor is fenn kell tartani, ha a munkahelyükön éppen fejlesztések folynak, s emiatt radikálisan megcsappan a légiforgalom.

Benkő András őrnagy vezetésével éppen ezért érkezett az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légiirányítóinak 13 fős csapata a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának Hungária körúti objektumába. Az itt működő, korszerű, még 2016 márciusában átadott 3D-s toronyszimulátor segítségével a szakemberek két csoportja (hiszen az otthoni szolgálat ellátását is biztosítani kellett) immáron harmadik alkalommal, egy-egy héten keresztül dolgozhatott valódi eljárásokkal, de virtuális repülőgépekkel.

A szimulátor bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki probléma és kényszerhelyzet modellezésére is alkalmas.  A képet öt vásznon, 180 fokos látószögben jelenítik meg: ez szabadon mozgatható és forgatható.

Mint Benkő őrnagy elmondta, a HungaroControl szakembereinek segítségével bonyolították le a képzést a légiforgalmi eljárásokat szimuláló rendszeren. Mivel május óta Kecskeméten csak forgószárnyas légijárműveket, azaz helikoptert tudnak fogadni, így a jártasság megfelelő fenntartásához szükség volt erre a kiképzésre.

A sikeres munkához hosszú út vezetett: elsőként azt kellett meghatározni, hogy miről szóljon a gyakorlat. Ezután állították össze a forgatókönyvet, melyben a valós életben előforduló szituációkat, feladatokat szerepeltettek, amely Kecskemét forgalmi helyzetét „tükrözi le” a számítógépek képernyőjére. Az elkészült scenariót a HungaroControl szakemberei táplálták be a számítógépes rendszerbe. Ezt azután több napos munkával, rengeteg futtatással ellenőrzik, hiszen mint arra az őrnagy rámutatott: néha teljesen másképp jelenik meg az ember fejében a gyakorlat, mint amit aztán a képernyőkön látni fog.

A „finomhangolás” után jöhet az álpilóták felkészítése. A katonai és a közforgalmi repülés nagyon sok eljárásban, manőverben különbözik, ezért a szimulált gépeket vezető, az irányítókkal rádiókapcsolatban lévő álhajózókat erre fel kell külön készíteni. A szimuláció során a Kecskemétre kidolgozott, pályairányonként 4-4 gyakorlatot használják az irányítók. Erre a képzésre két újat is „hoztak magukkal” a szakemberek, melyeket az elmúlt hetek során csiszoltak szinte tökéletesre.

Az irányítók teljesítményét persze a 40-50 perces „szekciók” után a váltásparancsnok (supervisor) vezetésével alaposan kiértékelik, ez nagyon fontos eleme a munkafolyamatnak. Hiszen éppen ez a lényege a szimulátornak: az elkövetett esetleges hibákból úgy lehet tanulni, hogy közben senkit és semmit nem veszélyeztetünk – írja a JetFly.hu.

- Advertisement -
Exit mobile version