Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Tiszaalpár is a sárban ragadt a MÁV kétmilliárdos vasútállomás-építési programja közben

- Advertisement -

A kulturált és modern utazókörnyezet megteremtése céljából kétmilliárdos vasútállomás-felújítási programot indított két éve a MÁV. Hat településen azonban egyelőre ez nem jött össze, mert bár gyorsan ledózerolták a régi állomásépületeket, hogy új utasvárókat építsenek, de az építkezéseket nem kezdték el.

Közbejött a kormányzati beruházási stop, aztán minden úgy maradt.

Tiszaalpáron az esőzések után nagy pocsolyákkal, sárral körbevett üres terület a vasúti megálló. Épület nincs, csak egy menetrendtábla és néhány pad maradt infrastruktúrának, tavaly szeptemberben ugyanis ledózerolták a sínek mellett álló kétszintes házat, amelyben egykor az állomásfőnök is lakott.

Vancsura István polgármester elmondta, hogy az önkormányzatban tudtak ugyan a vasúttársaság építési terveiről, de a település próbálta elérni, hogy átvehessék a régi épületet is, mert abban akár két garzonlakást is ki tudtak volna alakítani. Ha mégsem épül meg az új épület, meghagyhatták volna régit. A szerkezet jó állapotban volt, csak a tetőt kellett volna kijavítani – mégis kiadták a parancsot, hogy el kell tüntetni.

A polgármester hozzátette: a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is, ezért több mint egy éve csak a bokorba mehetnek a várakozó utasok, ha úgy hozza a szükség.

A Hajdú-Bihar vármegyei Szerep is hasonlóan járt. Győri Balázs alpolgármester szerint a korábbi épületet közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám utána a MÁV teljesen elhanyagolta a végére romossá vált házat. A vasúttársaság 2015-ben mondta fel a szerződést, noha a községnek fontos a vasút. Az úthálózat sajátosságai miatt kevés busz jár, ezért a helyiek közül sokan használják a vasutat, napi nyolc járatpár közlekedik a vonalon.

A MÁV-ot hibáztatják a kialakult helyzetért mindkét településen, főként mert az utóbbi hónapokban érdemi választ sem tudtak kicsikarni a cégtől, így egyáltalán nem kaptak információt arról, mikor kezdenek bele az új épület megvalósításába.

Kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Program keretében a MÁV azért, hogy a főbb közlekedési irányoktól távolabb eső térségekben is javítsák a hálózat színvonalát.

Az állami vasúttársaság honlapján az olvasható, hogy olyan projektet akartak megvalósítani, amelyben minden részt vevő önkormányzattal szoros együttműködést alakítanak ki, és arra törekednek, hogy „a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék”. Ezért az előkészítés során meg is kérdezték a településeket, hogy a régi épületek felújítását vagy egy új, típusterv alapján készülő zárt várót szeretnének.

Az ígéret az volt, hogy a települések mindenütt ugyanolyan, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres épületet kapnak, amelynek klimatizált a váróhelyisége, és felszerelik wifivel, digitális töltővel, valamint utastájékoztató monitorral. A tervezet része volt a környezet megújítása új parkolóhelyekkel, valamint 10–30 férőhelyes fedett, kamerázott kerékpártárolóval.

Azonban hat települést cserben hagyott a vasúttársaság, az elmúlt egy-másfél évben Tiszaalpár és Szerep mellett Nyírbogáton, Sárrétudvariban, Basahalmon és Püspökhatvanban is lebontották a régi állomást, az új építése azonban elmaradt.

Források szerint 2022 nyarán már a kiírás előtt állt a várókra vonatkozó közbeszerzés, de közbejött, hogy kormányzati szinten beruházási stopot rendeltek el, így ezt a hazai költségvetési forrásból finanszírozott projektet is leállították. Úgy tudni elkészültek az épületek beltéri bútorai és raktárban állnak a biciklitárolók is, de a dolgok nem haladtak előrébb.

A MÁV közölte, szó sincs arról, hogy leállították volna a programot. Tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd. A program keretében kétszáz vasútállomásra telepítenek kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat. Azt is írták, hogy az új utasvárók kialakításánál annyira igyekeztek bevonni az önkormányzatokat, hogy a színvilág és környezet tervezésekor is figyelembe veszik az igényeiket.

Arra a kérdésre, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést, azt válaszolták, hogy egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárást követően ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás

via 24.hu

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Orbán és Gyurcsány is csütörtököt mondott Kecskemétre (galériával)

Úgy tűnik Kecskemét lesz a 2024-es választások metszéspontja, ahol a párhuzamosok mégis találkoznak, ugyanis információink szerint egy napon látogat...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version