Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

„Fiúk gyorsan, a bokorban” – elbontották a tiszaalpári vasútállomást, újat viszont nem építettek

- Advertisement -

Nemcsak a MÁV jellegzetes sárga állomásépületének nyomait nem látni Tiszaalpáron, mióta tégláit az utolsó darabig elhordták 2022 szeptemberében, hanem az új utasforgalmi létesítményt sem, melyet az utazó közönség részére már 2023-ban át kellett volna adni. Tiszaalpáron forgattunk, ahol az utasok meséltek az állomásépület nélküli vasútállomásról.

Az alapos bontási munkálatokra 30 millió forint közpénzt költöttek, az új épületre egyelőre egyetlen forintot sem, pedig a kistelepülések helyi életminőség-javítását célzó Magyar Falu Program állta volna. Közbejött azonban a kormány beruházási stopja, ami miatt leállt a kétmilliárdos vasútállomás-felújítási program Tiszaalpáron és további öt településen, Basahalmon, Nyírbogáton, Püspökhatvanban, Sárrétudvariban és Szerepen.

Mindig vannak fel- és leszálló utasok Tiszaalpáron / Fotó: kecsup.hu

– WC a Kisbakterben, de a fiúk gyorsan a bokorban is elvégezhetik a kis dolgukat – mondja keserédes mosollyal egy helyi férfi, amikor arról érdeklődünk, hogy az utasok állomásépület hiányában hová mehetnek mosdóba.

Kisbakter a tiszaalpári MÁV megálló szomszédságában / Fotó: kecsup.hu

– Ez a nemzet szégyene – mondja egy másik, zöld-fehér sapkás úr, de már a Kisbakterben, ahol a pislákoló cserépkályha mellett beszélget a mosolygós pultos hölggyel, aki hozzáteszi, hogy van a fiatalok között, aki ingyen wc-ként használná a mosdót, de mások, leginkább az idősebbek, egy üdítőt vagy kávét kérnek, mielőtt igénybe veszik. A nők kevésbé jönnek be, már csak azért is, mert mit szólnak hozzá, ha látják, hogy kocsmába megy – ha csak mosdóba is. Ez szocializáció kérdése – alakul ki némi véleménykülönbség a vendéglátóipari egységbe időközben betérő vendégek között – az eltérő szokásokról.

Arról azonban nincs vita, hogy mióta ledózerolták a régi állomásépületet, a téli esők és fagyok idején méltatlan körülmények között, sárban és a szabad ég alatt, mosdó nélkül várakozhatnak az utasok.

YouTube video player

Van most egy lámpa az állomáson, ami a köves peront világítja meg. Ez korábban nem volt ott, csak valaki majdnem összetörte egyszer magát leszállás közben, és a MÁV utólag tette oda erre az esetre reagálva – mesélte a deles vonatról leszálló egyik utas.

11:51-es indulás Tiszaalpáron / Fotó: kecsup.hu

A Tiszaalpár nyugati szélén lévő megállóhely elérését az alföldi tájon szokatlanul kanyargós utak biztosítják. Az IV. személyszállítási kategóriába tartozó volt MÁV épületet a nyári hőségben platán árnyékolta. Vele szemben, a sínpárokon túl szántó terül el, ahol korábbi újságbeszámolók szerint gyakori vendégek a gólyák.

Máig megrázó történetek is fűződnek az alpári állomáshoz. Az egyik az volt, amikor nagyszámú közönség lepte el a pályaudvart, hogy csendőrök gyűrűjében tegyék vonatra az alpári hitvesgyilkost, aki megölte feleségét. A másik, amikor a második világháború közepén a falusi állomáson legalább háromezer ember szorongva fogadta a sebesült magyar katonákat.

Egykor a tiszaalpári állomásépület / Forrás: vasutallomasok.hu

A település lakói és dr. Vancsura István polgármester is értetlenül áll, hogy miért is kellett elbontani az épületet, amelyet 10-15 éve újítottak fel, és a felső szintjét éveken át lakták.

Az önkormányzat hiába jelezte, hogy átvennék az ingatlan üzemeltetését, hiszen a településen lakáshiány van, az állomás épületében lévő szolgálati lakást pedig ebből a célból hasznosíthatnák. A vasúttársaság ebben nem volt partner, helyette „új regionális típusépület” kialakítását gondolták el.

A 100 éves, emeletes épület helyett 20 négyzetméteres, zárt, klimatizált váróhelyiséget terveztek, ahol az utasok rendelkezésére áll WIFI-szolgáltatás, digitáliseszköz-töltési lehetőség és utastájékoztató monitor is. A félig tégla, félig üveg lapos tetős váróhely elé pedig fedett-nyitott várótér is készült volna.

Tiszaalpárra tervezett új regionális típusépület / Forrás: baon.hu

Jár ugyan a vonat, de jobban is lehetne időzíteni az ingázókhoz

A Tiszaalpárról Kecskemétre ingázók számára az első járat 6:51-kor indul, amivel átszállást követően 7:47-re érkeznek az utasok a vármegyei jogú városba. A diákok számára ez késő, ha nyolckor kezdődik az iskola, hacsak nem Kiskunfélegyházára kell utazni, oda a vonat 7:16-ra fut be.

Az esti órákban is nehézkes a közlekedés visszafelé Tiszaalpárra, akár busszal, akár vonattal szeretné az utat megtenni az ember. Kecskemétről 19:11-kor, Kiskunfélegyházáról 19:40-kor jön az utolsó vonat, és utána semmi, ami azt jelenti, hogy ott egy esti programon részt venni, vagy csak egy ismerőssel kávéházba-cukrászdába beülni igen bajos, mert a vasútállomásra kiérést is beleszámolva egész korán kell véget vetni még ezeknek a szerényebb mulatságoknak is. Kecskemétről annyival jobb a helyzet, hogy este 10-kor még megy busz Alpárra, csak hát előtte két órahosszán keresztül semmilyen mozgás sincs ebbe az irányba. De még a kimozdulásra igazán kínálkozó szombat estéken sem lehet kirúgni a hámból, ilyenkor ugyanis Kecskemétről sincs késő esti busz, sem vonat.

– Hogy mikor lesz állomásépülete ismét Tiszaalpárnak, ezt nem tudták megmondani – mondta a pultot támasztó, ősz bajszú férfi, aki felidézte, hogy felújításkor a MÁV épület új faanyagot és új tetőt is kapott.

Állomásépület nélkül Tiszaalpár / Fotó: kecsup.hu – 2024. január 15.

– Kótyavetyélés – érkezett a kályha mellett ülő asztaltársaságból az éles felelet. Kettéosztott társadalom ez – kezdte okfejtését a svájci sapkás férfi, aki szerint valakinek ez biztosan megérte, még akkor is, ha nem épült a helyére semmi sem. Becsületes munkához a feltételek itt nem adottak – fogalmazott tömören.

Gyűjtöttek aláírást? Felemelték az alpáriak a szavukat? – kérdeztük.

– Elmondhatjuk a véleményünket, de nem történik semmi sem, és sokan nem mernének aláírni egy ilyen petíciót – vette vissza a szót a pultnál álló férfi, akit elmondása szerint meglepne, ha a körzet országgyűlési képviselőjének nem lett volna tudomása az itt zajló dolgokról. – Valószínűleg nem is érdekli – tette hozzá, majd kényszerű mosollyal nyugtázta: bezzeg a szomszédos Lakitelek, ott épül és szépül közpénzből a fürdő – de az egy másik világ, nem az alpári.

A MÁV azt ígéri, hogy a Miniszterelnökséggel megkötött támogatási szerződés óta eltelt két és fél év után várhatóan 2024-ben Tiszaalpáron, Szerepen, Nyírbogáton, Sárrétudvariban, Basahalmon és Püspökhatvanban is megkezdődhetnek a beruházások. A tiszaalpáriak várják az új épületet, hogy a következő télen már ne esőben, sárban, mosdó nélkül kelljen várniuk a vonatot.

Érkezik a vonat Tiszaalpárra / Fotó: kecsup.hu – 2024. január 15.

Frissült a cikkünk (2024. január 21.): 

Várhatóan az idei évben megkezdődhet a beruházás Tiszaalpáron

A MÁV, a mikor várható az új regionális típusépület kialakítása Tiszaalpáron, továbbá Szerepen, Nyírbogáton, Sárrétudvariban, Basahalmon és Püspökhatvanban kérdésünkre, az alábbi választ küldte:

„A Magyar Falu Programban a MÁV kiemelt célja, hogy a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék. Ennek érdekében az önkormányzatokkal szoros együttműködésre törekszik a vasúttársaság az épületek környezetének rendezése, a helyiségek, épületek hasznosítása, valamint az utasforgalmi létesítmények üzemeltetése érdekében. Az új állomásépületek színvilágának és környezetének  tervezésekor is figyelembe vettük és vesszük az önkormányzatok igényeit, az önkormányzatokkal folyamatos az egyeztetés, többségük a megújuló létesítmények későbbi üzemeltetésében is részt vállal.

Eddig már 11 településen befejeződtek a fejlesztések, megújultak az épületek és környezetük, és a vasutasok munkakörnyezete is javult: Mádon, Szany-Rábaszentandráson, Zichyújfalun, Okányban, Biharnagybajomban, Csömödér-Pákán, Vaja-Rohodon, Medgyesegyházán, Nagyigmánd-Bábolnán, Mernyén és Nagykerekiben. Jelenleg is folyamatban van a kivitelezés Pocsaj-Esztáron, ami várhatóan tél végére be is fejeződhet, továbbá folyik Berkenye állomás megújításának előkészítése.

További 11 kistelepülésen új, zárt utasváró épületek épülnek. A korábbi létesítmények rossz műszaki állapota és diszfunkcionalitása miatt az épületek bontása és az utasokat komfortosabban kiszolgáló új létesítmények építése indokolt. Tizenegy zárt utasvárós helyszín – például Tiszaalpár, Nyírbogát, Sárrétudvari, Bashalom és Püspökhatvan – már építési engedéllyel rendelkezik. Sikeres közbeszerzési eljárást követően várhatóan az idei évben ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás. Ezen felül közel kétszáz vasútállomásra telepít a MÁV fedett kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat, ezeken a helyszíneken megújul a statikus utastájékoztatás is.

Ez is érdekelheti:

Az utolsó vonat is elment – képes riport a bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalról

- Advertisement -
Exit mobile version