Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Megszüntetnék a kecskeméti civileket támogató Városi Támogatási Programot

- Advertisement -

„Az önkormányzat finanszírozása nélkül a sport, a kultúra, ifjúságpolitika, idősügy, közbiztonság, oktatás, egyházak, fogyatékkal élők támogatására létrejött szervezetek céljaikat nem képesek megvalósítani.” A városvezetés ezzel a világos, szikár ténnyel indokolta meg a 2019-es városi költségvetésben azt, hogy miért van szükség a Városi Támogatási Program (VTP) folytatására.

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester előterjesztőként már nem említi a korábban sokszor dicsért VTP pozitív hozadékét a 2020. évi költségvetési tervezetben, amit december 12-én tárgyal a közgyűlés. Egy tollvonással a Városi Támogatási Programot beolvasztanák abba a Választókerületi Támogatási Programba, amelynek részleteit most nem, csak 2020 februárjában tárgyalnák meg.

A 2011-ben induló VTP-ét azzal indították útjára, hogy „a civil szféra a társadalom minden területét átfogja” és „fontos tartópillére demokráciánknak, az egyes közösségek érdekérvényesítésének.” És a VTP előtt működő támogatási rendszer aránytalanságot és ellentmondást hordozott magában. A VTP sem volt bár tökéletes, aminek a civilek hangot is adtak: főként azt szerették volna elérni, hogy jobban váljon el egymástól az intézményi és a tisztán civil pályáztatás, illetve elsődleges javaslattételi joggal rendelkezhessenek.

Senki sem tudja, hogy pontosan miről is szavaznak

A képviselőknek úgy kell dönteniük csütörtökön, hogy

nem készült az előirányzat felhasználására vonatkozó részletes eljárásrend.

Az érintettek – sem az egyéni kerülettel bíró képviselők, sem a kecskeméti egyesületek – nem tudják, hogy például azok az egyesületek, amelyek nem kötődnek tevékenységükben egyetlen választókerülethez sem, esélyük van-e részt venni az új programban. És arról sem esik egyetlen szó sem, hogy ki(k), hogyan és milyen elvek mentén osztanák szét a pénzt a jövő évtől. Maga a polgármester vagy a szakbizottságok, esetleg a 14 egyéni választókerületi képviselő fejére felülről ültetett tanács?

A kecskeméti civileket „elfelejtették” bevonni

Megkerestünk több kecskeméti civil egyesületi vezetőt, hogy mit gondolnak a VTP megszüntetésének a tervéről. Véleményük van, de kérték anonimitásukat.

Néhány éve alakult civil egyesület vezetője így reagált a hírre:

Sajnálattal olvastam, hogy az eddig jól működő Városi Támogatási Program a jelenlegi formájában megszűnik. Egy olyan programot kívánnak megszüntetni, amely a városban aktívan működő civil szervezetek számára már ismert, jól bejáratott, olajozottan működik. Az elszámolása egyszerű, a kiosztása igazságos. A civil szervezetek többségének munkája nem függ össze a választókerületével, így értelmetlen tartjuk a választókerületi kerethez való csatolását ennek a támogatásnak. Kérjük, hogy tájékoztassák a civil szervezeteket a továbbiakról!

Több évtized óta aktív civil, egykor volt a városi civil kerekasztal elnöke pedig ezt mondta:

Sok éve öröm, hogy létezik egy Városi Támogatási Alap, amely – ugyan egyre több ellentmondással eredeti céljaihoz képest, de – mégis komoly lehetőséget adott a civil szervezeteknek is, hogy éves programjaikhoz ilyen módon is, közösségi anyagi támogatást kapjanak. Érthetetlen módon, fájdalommal látjuk, halljuk, hogy korábban toleráns értelmiséginek hitt/tudott városi tisztségviselők mára szinte pártkatonák módjára, hogyan ideologizálják az ilyen folyamatokat? Amikor más téren is az integráció, értelmes viták helyett a legkisebb közéleti homokozók totális elfoglalása is zajlik – sokszor akár törvényeket önkényesen értelmező, de minimum nem erkölcsös -, legkevésbé sem elegáns módon.

Egy civil szervezeti vezető így fogalmazta meg kritikáját:

A Városi Támogatási Program átalakításának lehetnek nagyon pozitív eredményei. Sajnos az elképzelések széles körű egyeztetésre nem kerültek, pedig a működtetés módja egy forráskezelés legfontosabb része, ezért ennek utólagos megalkotása – az érintettek kihagyásával – bizonyára nem célja az Önkormányzatnak. A jelenleg ismert előterjesztésben az új szándék a forrást területi, választókerületi lehatárolással biztosítaná, összevonva a már létező képviselői kerettel. A széttördelt forrás esetén minden témakör minden kerületben pályázható, vagy csak ott, ahol azt a mindenkori önkormányzati képviselő jónak látná? Mennyivel lenne demokratikusabb a mai elbírálási szisztémánál, ha ezt sok-sok kis „tanácsadó testület” venné kézbe? Egyszóval hasznosabb lenne az összevonásról a döntést elhalasztani,  problémákat áttekinteni és megfelelő megoldásokat találni, együtt a közösségekkel, akiket nem véletlenül neveznek „kedvezményezetteknek”.

A keretösszeget is csökkentenék

2019-ben a civileknek adható Városi Támogatás Programra 110 millió Ft-ot különítettek el. Ettől teljesen független támogatási forma volt az ún. választókerületi keret, amely az adott választókerületre, például a Belvárossal összefüggő feladatokra volt elkölthető. Ennek az összegét 2019-ben 84 millió Ft-ban állapították meg.

A Kecskeméti Lapok a civileket segítő program megszűntetését két „jól” irányzott mondattal rendezte le: „Jövőre 174 millió forint lesz az úgynevezett városrészi keret, amely több, mint korábban volt. Az összeg felhasználásáról a tervek szerint februárban önálló rendelet készül majd.” A közpénzből működő, ám nem titkoltan kormánypárti kánonokat pengető lap azt azonban már nem említi, hogy a két alap összevonása tavalyhoz képest mínusz 20 millió Ft csökkentést jelent.

Ha visszatekerünk az időben, akkor ez a negatív különbség még nagyobbra rúg. 2011-ben a Városi Támogatási Program 154 millió Ft (!) volt (2019-ben 110 millió), nem is beszélve a 2018-as évről, amikor a választókerületi keret meghaladta a 120 millió Ft-ot. 2020-tól tehát nemcsak a civilekre, hanem az egyéni választókerületekre szánt forrásokat is megvágná a hatalom.

Valami megváltozott 2019 őszét követően

A választókerületi keretről a Fidesz-KDNP képviselői kényelmesen és önmagukban dönthettek az összes egyéni választókerületben 2019-ig. Az őszi önkormányzati választásokat követően a 14 egyéni választókerületből hatot a Szövetség a Hírös Városért Egyesület és nyolcat a Fidesz-KDNP nyert el. A politikai tér 2010 óta most először módosult. A Fidesz helyi hatalma valamelyest ellenőrzés alá került, amennyire egy kézzel vezérelt centralizált államban ez lehetséges. A kormánypárt, hogy mérsékelje politikai veszteségét, igyekszik szűkre szabni az ellenzéki egyéni választókerületek mozgásterét.

Joggal merül fel a kérdés, hogy mi köze ehhez a civileknek?

A civilek oldaláról nézve ennek a hatalmi politikai játszmának messze el kellene kerülnie az öntevékeny társadalmi egyesületeket. A Városi Támogatási Program megszüntetése és beolvasztása egy átláthatatlan és kidolgozatlan programba nem segíti elő a civil társadalom építkezését, akik – elvileg – a demokrácia tartópilléreinek megerősítését is jelentik.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version