Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Iskolaérettség: az állami központosítás szembe megy a gyermek érdekeivel

- Advertisement -
  • Az oktatásban dolgozók szerint a döntéshozatal központosítása újabb jele annak, mennyire nem veszik komolyan a pedagógusok szaktudását.
  • Korábban az óvónő, az óvoda vezetője, az óvoda pszichológusa és a szülő dönthetett arról, hogy a gyerek alkalmas-e arra, hogy hatodik életévét betöltve iskolába menjen. Ez sokáig jó is volt így.
  • A szülők az év végén arról számoltak be Kecskeméten, hogy a gyermekük iskolaérettségi vizsgálata során a pedagógiai szakszolgálattól szakmai megerősítést is kaptak a törvény okozta bizonytalansággal szemben.

Január 31-ig adhatják be a szülők a kérelmüket az Oktatási Hivatalnak a további egy év óvodában való maradás érdekében. „Fontos döntés ez, hiszen az éretlenül iskolába kerülő gyermekek éveken keresztül folyamatos kudarcélménynek lesznek kitéve, mivel az iskolai körülmények többnyire nem alkalmasak a differenciálásra, így az oktatás minősége nemcsak számukra, hanem a többi gyermek számára is romlik.” – írja a szuloihang.hu.

Mint ismeretes tavaly ősszel szavazta meg az Országgyűlés a köznevelési törvény módosítását, amiben eldöntötték a politikusok: minden hatodik életévét betöltött gyerek automatikusan iskolakötelessé válik. Kivétel az a gyermek, akiről a szülő kérelmére az Oktatási Hivatal kimondja, hogy indokolt esetben maradhat még egy évet az óvodában.

Korábban az óvónő, az óvoda vezetője, az óvoda pszichológusa és a szülő dönthetett arról, hogy a gyerek alkalmas-e arra, hogy hatodik életévét betöltve iskolába menjen. Ez sokáig jó is volt így.

Az új szabályozás ellen az első pillanattól kezdve tiltakoztak az érintettek, a pedagógusok, a pszichológusok és a szülők. Az oktatásban dolgozók szerint a döntéshozatal központosítása újabb jele annak, mennyire nem veszik komolyan a pedagógusok szaktudását. A szülők több fórumon is kifejezték, hogy elfogadhatatlannak tartják az új iskolaérettségi rendelkezéseket, a törvény visszavonását kérték a minisztertől. Az ombudsman is kérte a hatévesek kötelező beiskolázásának elhalasztását, arra hivatkozva, hogy az átállásról nem kaptak az érintettek megfelelő tájékoztatást. Az ombudsman szerint:

„az előírásokat csak olyan időponttól lehet bevezetni, amikor azokat minden érintett megismerhette és a jogalkalmazás is felkészülhetett rá. A halasztással elérhető lenne, hogy a megalapozott döntéshez, a tanulók tényleges iskolaérettségének megállapításához szükséges feltételrendszer teljeskörűen rendelkezésre álljon.”

A szülők felelősségévé tették a kérvényezést, de nem adtak hozzá pedagógiai segítséget

A Szülői Hang Közösség felmérést készített a hivatali kérvényt beadó szülők között, miután a szülők megkapják az Oktatási Hivatal határozatát. Az eddigi 461 szülői visszajelzés alapján az érintettek 94%-a úgy véli, a kormányzat nem tájékoztatta megfelelően a szülőket a kérelmek elbírálásának szempontjairól (csupán 2% szerint volt a tájékoztatás megfelelő, 4% nem tudott dönteni).

Az állami tájékoztatás pusztán a hivatali kérelmezés bürokratikus részleteire szorítkozott, holott a gyermekek számára az lett volna a legfontosabb, hogy a szülők tudatossá váljanak az iskolaérettség összetett kérdéskörében, és megértsék, milyen jelek, tulajdonságok alapján lenne indokolt, hogy a gyermek még egy évet az óvodában töltsön.

A kormány elvette az óvodák felelősségét az iskolaérettség megítélésében, és a szülők felelősségévé tette a kérvényezést, ám mindehhez nem adott pedagógiai segítséget. Az iskolaérettséghez nem elég, hogy a gyermek kész legyen számolni és írni tanulni. Fontos a kitartó figyelem képessége és a monotóniatűrés, a fejlett beszéd és beszédértés, az érzelmi kiegyensúlyozottság, az alkalmazkodóképesség, a kifejlett mozgáskoordináció és még sok más készség is. Teljesen természetes, hogy a gyermekek képességei eltérő tempóban fejlődnek, így szakmailag az a kormány által sugallt kép, ami szakemberek által igazolandó kóros állapotnak láttatja a lassabban fejlődő gyermekek helyzetét. – magyarázza a problémákat a szuloihang.hu közösségéhez tartozó szakember.

A kecskeméti szakszolgálatot is megterhelte a kérvényroham

December végén itt beszámoltunk arról, hogy az új szabályozás okozta bizonytalanság nehéz helyzetbe hozta a kecskeméti szakszolgálatot is, amelyhez több száz szülő kérelem érkezett be nagyon rövid időn belül. A szülők az év végén arról számoltak be, hogy a gyermekük iskolaérettségi vizsgálata során a szakemberek a kecskeméti pedagógiai szakszolgálatnál nagyon körültekintően jártak el, és szakmai megerősítést is kaptak a törvény okozta bizonytalansággal szemben.

Szél Bernadett független országgyűlési képviselő közérdekű adatigényléséből kiderült: a törvénymódosítás elfogadását követően összesen 19,7 ezer iskolaérettség megállapítására irányuló kérelem érkezett a megyei szakszolgálatokhoz, ezek közül december 20-ig 12 ezer szakvéleményt állítottak ki.

A decemberben tapasztalt nagyfokú szülő aktivizmus után január 1-től egy rendelettel hirtelen el is vették a szülő és az óvoda jogát arról, hogy ő döntsön a gyermek még egy évig óvodában maradásáról és óvodai neveléséről.

Megkérdeztünk több kecskeméti szakembert a kialakult helyzetről:

Kecskeméten más településekkel ellentétben viszonylag kevesebb számú az Oktatási Hivataltól hatósági kérésre kirendelt, a szülő által felterjesztett iskolaérettségi vizsgálat várható, mert november és december folyamán több száz vizsgálatot végeztek el a pedagógiai szakszolgálat munkatársai. Így a következő hónapban elvileg nem magas számú iskolaérettséggel kapcsolatos vizsgálat elvégzését remélik az Oktatási Hivatal által kirendelt szakértői vizsgálat elvégzésére.

A törvénymódosítással számos olyan bizonytalanságot idéztek elő a szülői körökben is, ami aggodalmat kelt – számolt be több érintett szakember a tapasztalatairól. Elmondták, azzal, hogy elvették a szülőtől és az óvodától a jogot, hogy egy évig még közvetlenül maguk döntsenek, saját hatáskörben, szülői és óvodai, pedagógusi véleményeket figyelembe véve a gyermek értelmi képességén túl a szociális és érzelmi érettségének, az óvodai csoportba történő beilleszkedésének, fejlődésének megítélésében, ezáltal is csak megnövelték a bizonytalanságot. A közvetlen partneri kapcsolat, kommunikáció helyett a szülőknek hatósági eljárást kell kezdeményezniük gyermekük iskolaérettségével kapcsolatban. Eddig ugyanis az volt a működő, bevált gyakorlat, ha az óvoda és a szülő nem volt egyetértésben a gyermek iskolaérettségével kapcsolatban, akkor közvetlenül kérték a pedagógiai szakszolgálat szakmai segítségét, vizsgálatát. A törvénymódosítást követően a szülőnek ki kell tölteni egy hivatalos formanyomtatványt, amit megküld a budapesti központú Oktatási Hivatalnak, majd a Hivatal kirendeli az adott szakszolgálatot szakértőként a vizsgálat lefolytatására nagyon szoros határidők betartására kötelezve.

Fotó: illusztráció – www.freepek.com

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version