Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Az árcsökkenés akadályba ütközhet a magyar boltokban

- Advertisement -

Árcsökkentési versenybe kezdtek az üzletláncok, mert az infláció miatt egyre szűkül a kereslet a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben. A folyamatot erősíti az is, hogy a Gazdasági Versenyhivatal hatósági eljárás keretében számos élelmiszeripari termék esetében vizsgálja a láncok üzleti gyakorlatait a jelentős áremelkedés miatt.

Egymásra licitálnak a diszkontláncok: a Lidl bejelentette, hogy közel 200 termék árát csökkentette tartósan, az Aldi 20–23 százalékkal alacsonyabb áron kínálja a magyar beszerzésű trappista sajtjait. A többi nagy élelmiszerlánc is igyekszik követni ezt a gyakorlatot.

Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára elmondta, hogy januárban kezdték el csökkenteni a tejtermékek árát a nagy bolthálózatok, mert a vásárlói érdeklődés csökkenése miatt a nyugati uniós tagállamokban nagy mennyiségben halmozódtak fel eladatlan készletek, főként vajból. Ezeket a termelők igyekeztek mérsékeltebb áron, minél gyorsabban piacra dobni azoknál a kereskedőknél, amelyek nagy volumeneket tudnak átvenni. Erre reagáltak a vezető magyar tejtermelő és -feldolgozó vállalatok, amelyek szintén nagy volumencsökkenést szenvedtek el. Mivel a tejtermelést nem lehetséges olyan hamar visszafogni, mint amilyen gyorsan szűkül a kereslet, ezért a szereplők elkezdték lenyomni az áraikat.

Megpróbálták számon kérni az árak letörését a kisebb feldolgozóipari cégeken is, miután a kereskedelmi láncok tartósan kedvezményes ajánlatokat kaptak a felvásárlási árra a 2–3 legnagyobb szereplőtől. Kiderült a beszállítói tárgyalások során, hogy a kis- és középvállalkozások jelentős része nem tud árakat csökkenteni, mert hosszabb távú, fixáras energiaszerződéseiket olyan magas árakon kötötték meg, melyek immár nincsenek köszönőviszonyban a jelenleg elérhető piaci tarifákkal.

A kedvezőtlen feltételekkel megkötött energiaszerződések az egész élelmiszeriparban komoly versenyképesség-csökkenést okoznak a kisebb szereplők körében. Elsősorban a magas energiaigényű ágazatokban – így a tejiparban, a húsiparban, a sütőiparban, valamint a fagyasztott termékeket gyártó és forgalmazó vállalatoknál. A tésztagyártóktól is kapott olyan visszajelzést, hogy a liszt és a tojás árának csökkentése ellenére sem képesek lefaragni az önköltségi árat az energiadíjak miatt – mondta a főtitkár.

Mivel a szerződések között nagy eltérés mutatkozik, és minden alágazat költségszerkezetében eltérő az energia aránya, ezért nem lehet pontosan megbecsülni, hogy milyen inflációs hatással járhatnak a magas szinten rögzített energiaárak. Az biztos, hogy az élelmiszeripar emiatt nem képes arra, hogy egyenletesen csökkentse az árait, ezért nem biztos, hogy megvalósíthatók lesznek a magyar kormány infláció letörését célzó törekvései – értékelt Neubauer Katalin.

Leginkább a tőkeszegény mikrovállalkozásokat sújtják a piacit lényegesen felülmúló energiaárak. Az MVM január 1-jétől megszüntette az egyetemes szolgáltatásra már nem jogosult fogyasztók végső menedékes ellátását, és azoknak, akik ebből a körből nem tudták más kereskedőnél biztosítani földgáz-, illetve villamosenergia-ellátásukat, az állami cég automatikusan úgynevezett változó fixtarifa-szerződést kínált az idei áram- és gázévre.

Az MVM az üzleti célra vásárolt áramot 2023 egészére nettó 196 forint/kilowattóra áron, a földgázt pedig októberig nettó 725 forint/köbméteres áron tolja rá az egykori végső menedékesekre. Ilyen árak mellett sohasem lehetnek versenyképesek azok a cégek, amelyeknek nagy az energiaigénye – mondta Neubauer Katalin.

Amennyiben a magyar élelmiszeripari cégek jó része nem lesz képes a következő hónapokban árat csökkenteni, akkor a kiskerláncok igen hamar az importforrások felé fordulhatnak a legtöbb alágazatban. Kivétel a sütőipar, ahol nincsenek külföldi alternatívák, hiszen a termékek 72 órán belül romlandók.

Elemzők szerint az idén nem kizárt egy újabb leértékelődési hullám, bár a forint jelenleg érdemi árfolyamerősödésen van túl. A forintgyengülés az importárak növekedését hozná magával, aminek a következménye megint csak az infláció erősödése lehet.

via 24.hu

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version