Összesen 24 fejlesztés megindításáról döntött a kormány még júliusban, amiről néhány nappal ezelőtt írt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nyomán a Világgazdaság. A szóban forgó tervezett beruházások vidéki városokat (Debrecen, Iváncsa, Dunakeszi, Zalaegerszeg, Nyíregyháza) érintenek, köztük Kecskemét ipari parkját érintő közútfejlesztéseket is.
A kecskeméti projekt tartalmazza az
- 5. számú főút négysávúsítását 2,5 kilométer hosszan,
- a 44-es főút négynyomúsítását 4,5 kilométer hosszan, valamint
- egy új nyomvonalon vezetett 3,5 kilométeres út tervezését az 52-es, illetve az 541. számú főutak között.
A kormányhatározat azt is kimondja, hogy egy eljárás (három részben) keretében indul meg a tervezők kiválasztásának feltételes közbeszerzése.
Mit is jelent a feltételes közbeszerzés alkalmazása? Egy mondatban azt, amikor nincs fedezet a tervezett fejlesztésre, például útépítésre, de a közbeszerzés lefolytatásra kerül, és amint rendelkezésre áll a pénz, a szerződés hatályba léphet.
Az uniós támogatásból megvalósuló projekteknél ez gyakran előfordul, mondhatni bevett gyakorlat itthon, mondta a közbeszerzésekben jártas forrásunk. A közbeszerzési törvény nevesíti is azokat az eljárásokat, amelyek esetében az ajánlatkérő ellenőrzési körén kívül eső, bizonytalan jövőbeli esemény következhet be, például nem kap meg valamilyen engedélyt. Támogatások esetében bizonytalan jövőbeli eseménynek minősül az, ha az ajánlatkérő a támogatást megkapja-e. Amennyiben nem kapja meg, vagy csak egy részletét, az eljárást eredménytelenné nyilváníthatják. De dönthetnek az eljárás folytatásáról is, például ha az uniós forrás helyett saját költségvetésből finanszírozzák a tervezett fejlesztést. Ahhoz tehát, hogy hozzáláthassanak az igényelt kecskeméti útfejlesztésekhez, még néhány feltételnek meg kell valósulnia, legfőképpen annak, hogy rendelkezésre áll-e elegendő forrás.