fbpx
21 C
Kecskemét
2024. május 3., péntek

FRISS HÍREK

Viktor a TikTokon – a Fidesz stratégiája a fiatalok megszerzésére

- Advertisement -

Október 23-án Orbán Viktor Veszprémben mondta el ünnepi beszédét válogatott közönség előtt, kordonokkal elzárt területen. Egyedül a közmédia lehetett jelen, minden más sajtót kívül tartottak. Ez a „bátor utcai harcos” mentalitás vajon mennyire szimpatikus a fiatalok körében? A Fidesznél időről időre felmerül, hogy inkább az idősebb korosztály az ő bázisuk.

A 18–29 évesek körében csak 14 százalékra mérte a kormánypártot a Medián, ami azért is érdekes, mert két évvel ezelőtt a Medián a 30 év alatti korosztályban még 34 százalékos támogatottságot mért a kormánypártnak. Ha ez valóban így van, akkor ez azt jelentené, hogy a Fidesz támogatottsága két év alatt nagyjából megfeleződött a fiatalok körében.

Azonban a Fidesz nem engedi csak úgy el a fiatalokat, hosszú évek óta tudatosan építkezik, hogy szavazókat szerezzen közülük, és utánpótlást is kineveljen.

Oross Dániel, az Aktív Fiatalok Magyarországon kutatócsoport ifjúságpolitikai kutatója szerint:

„Olyan van, hogy hullámzik a támogatottság. A törzs maga idősödik, ezzel együtt a Fidesz továbbra is a legtudatosabb abban, hogy a fiatalokkal kapcsolatot építsen. Feltételezhető egy visszaszorulás, azt viszont nem lehet mondani, hogy a támogatottság összeomlóban vagy lejtmenetben van, ez egyfajta csodavárás, messiásvárás”.

Már az Orbán-érában nőtt fel és szocializálódott a mostani 18–29-es korosztály, nekik már egy ízes gyurcsányozás és őszödi beszédezés nem mond semmit, így másképp nyitnak az irányukban. Legfrissebb projektként a hatvanéves Orbán Viktort is felpakolták a TikTokra: Viktor a TikTokon.

Azonban Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a kormány TikTok-mestere: ő leginkább közéletben és politikában utazik, okítja is a magyar fiatalságot Brüsszelről, energiapolitikáról és szankciókról. De a magaskultúrát sem veti meg, a déli határkerítésről szóló videója alatt például egy kazahsztáni rapper a baszásról kántál.

Szijjártó Péter a Facebookon aktív, még a 2018-as kampányban mondta meg Rogán Antal propagandaminiszter, hogy kéne csinálnia egy Facebook-oldalt, azóta pedig a külügyminiszter imázsán egy tízfős stáb dolgozik. Az oldalon Szijjártó a világ legkülönbözőbb pontjain jár-kel, tárgyal, kezet fog, megbeszél, megegyezik és szerződést köt.

Ha szűkebb hazánkban, Kecskeméten is körülnézünk, akkor a Fideszhez csatolt, külön pártként nem igazán értelmezhető KDNP képviseletében Mák Kornél is szinte influenszer lett a Facebookon: hol polgárőrökkel, hol polgármesterekkel találkozik, hol valamilyen delegációd fogad. Rendszeresen dokumentáltatja tevékenységeit, így a közösségi oldala tele van saját magával: rendezvényen ül, eseményen eszik-iszik, ünnepségen találkozik emberekkel, egyeztet, ott van, szerepel, beszél, megtekint, és a hivatali irodájában tart pártértekezletet.

A nehéztüzérség sem tétlenkedik: a Megafon megállíthatatlanul tolja a fideszes tartalmakat a közösségi médiában. Céljuk volt, hogy „jobboldali-konzervatív értékrendű” embereket tanítsanak meg arra, hogy hatékonyabban kommunikáljanak a közösségi médiában. Szerintük a nagy techcégek tudatosan elnyomják a jobboldali hangokat – ezt az elméletet egyébként nem támasztják alá a nemzetközi kutatások.

A Fidesz azzal is próbálkozott, hogy legyen a médiaportfólióban kifejezetten a 30-35 év alattiaknak szóló médium. Ilyen próbálkozás volt például a Pesti TV, azonban kétes volt a siker, hiszen a célzott korosztályból egyre kevesebben néznek tévét. A csatornát bármelyik háztartásban lehetett fogni, a nézettsége nagyon elmaradt a várttól, fenntartása pedig költséges volt, tavaly nyáron pedig le is húzta a rolót, és azóta online fut.

Ilyen sorsra jutott a provokatív híroldalként pozicionált 888.hu is. Az utóbbi években már csak vegetált, néhány véleménycikk mellett főleg MTI-ből bemásolt hírekkel ketyegett, majd nyolc év működés után idén idén februárban átköltözött az Origóra.

Hasonló cikkünk:  Bloomberg: annyira elmérgesedett Matolcsy és Orbán között a viszony, hogy szóba se állnak egymással

Ezekből a próbálkozásokból tehát azt látni, Orbánék a hagyományos sajtónál jóval sikeresebben építkeznek a közösségi médiában.

A Fidesz egyre inkább elöregedik, ami ellen több fronton is védekeznek: egyrészt ott a Fidelitas, ami káderképzőként szolgálhat. Az ifjúságpolitikai kutató szerint a Fideszé az egyetlen olyan ifjúsági szervezet, ami karrierutat jelenthet a tagoknak, az ellenzéki pártokra ez nem jellemző. Az olyan top fideszesek, mint Szijjártó Péter vagy Rogán Antal is végigjárták a ranglétrát, ők is a Fidelitasban kezdtek.

Másrészről van az utóbbi években az Orbán-kormány által több százmilliárdos vagyonnal megtámogatott Mathias Corvinus Collegium, amit a magyar kormánykritikus nyilvánosságban gyakran a Fidesz janicsárképzőjének neveznek. Az MCC néhány éven belül tízezer diákot oktat majd az általános iskolásoktól a gimnazistákon át az egyetemistákig, így jelentős hatásuk lehet az egész magyar társadalomra.

De vannak más frontok is a fiatalok megszerzéséért: elengedték például a legfiatalabb munkavállalók adóterhét. A 25 év alattiaknak tehát szja-mentességük van, ami a gazdasági szempontokon felül politikailag is jól jöhet a kormánynak. Szociálpolitikai lépésként ott van a babaváró hitel és a csok is, amik bár hozhattak népszerűséget a Fidesznek, azonban a feltételeiket épp most szigorítják.

Akad megosztó ügy is a fiatalok főszereplésével: Orbánék például sokáig nem tudtak mit kezdeni az SZFE-üggyel. Az akkori diákok hónapig blokádot tartottak a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vas utcai épületénél, miután az egyetem fölé rakott alapítvány az új alapító okirattal megfosztotta az egyetem vezetését és szenátusát minden jogkörétől.

Az elmúlt hónapokban az egyetemistáknál is fiatalabb generáció tüntet részleges rendszerességgel: a középiskolások. Ők azok, akik már egyáltalán nem ismernek más rezsimet Orbánén kívül, és akikből pár év múlva már szavazókorú állampolgárok lesznek.

Ők most az oktatás jövőjéért és a státusztörvény ellen tüntetnek, de ezek a megmozdulások gyakran csapnak át Fidesz- és kormányellenes tüntetésekbe, és a résztvevők néha Orbán hivatalánál, a Karmelitánál vagy épp a Fidesz Lendvay utcai székházánál kötnek ki.

Hasonló megmozdulás volt a katatüntetések, azokat is főleg a fiatalabb generáció szervezte, pár hídfoglalásig jutottak el, mielőtt alig két nap alatt át is nyomták az új katatörvényt az Országgyűlésen, amivel például a katások csak magánszemélyeknek dolgozhatnak.

„A tüntetések kétségkívül ártanak a Fidesz népszerűségének, de ezek csak fellángolásszerűek, nem egy kiépült struktúráról van szó. Kevés az olyan ügy, ami akár egy évnél tartósabban is fenntartja a közfigyelmet. A Fidesz ezeknél jobban viszi a saját narratíváját” – mondta erről az ifjúságpolitikai kutató.

Az ellenzék részéről viszont nincs kinevelt fiatalság, helyette a megmozdulásoknál inkább csak rövid időre felkarolnak pár arcot: Nagy Blanka, aki a túlóratörvény ellen szólalt fel 2018-ban, vagy Kalló Dániel, a Független Diákparlament volt elnöke.

„Politikailag racionálisan nincsenek úgy felépítve, hogy kikezdjék a Fideszt, hogy alternatívát nyújtsanak. Az ellenzék nem építkezik. Nem azt mondom, hogy nincsenek szervezeteik, de hosszú távú stratégiáik nincsenek. Ha ezek léteznének, akkor lehetne azt mondani, hogy a Fidesz kihívások előtt áll” – mondta a kutató.

via Telex

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...