fbpx

FRISS HÍREK

Kamionparkolót építenének az M5-ös déli lehajtója mellé, beruházási célterület lett a szántó és gyümölcsös

- Advertisement -

Mint a KecsUP utánajárt, Kecskemét külterületén, az M5-ös autópálya déli lehajtója mellett, a Kiskertváros (Halasi úti hobbik) közelében közel 25 hektár, jórészt szántó és gyümölcsös művelési ágú földterületet nyilvánított beruházási célterületté a kormány egy januári határozatával. A tatabányai székhelyű Gold Parking Center Zrt. egy 330 férőhelyes kamionparkolót építene itt, döntően uniós forrásból.

A Magyar Közlöny egyik januári számában jelent meg egy január 25-ei kormányhatározat, amelynek melléklete felsorol tizenkét projekteket, melyeket Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázati kiírására kíván benyújtani. Köztük van felsorolva – több vasútvonal korszerűsítése mellett – egy biztonságos kamionparkoló kialakítása is Kecskeméten, a TEN-T (transzeurópai közlekedési) hálózat fejlesztése részeként.

A mellékletből az is kiderül, hogy az „arany szintű biztonságos és védett” kamionparkoló 330 férőhelyes lenne, és az M5 autópálya Kecskemét Déli (91 km) lehajtójánál alakítanák ki.

Fotó: Hraskó István

Egy másik kormányhatározat (a 10/2024) – ugyanebben az MK számban – a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások közé emelte a kamionparkolót – sőt, itt már logisztikai központként is említik -, a vele kapcsolatos közigazgatási hatósági ügyek pedig így nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyek lettek.

Azt is kimondták, hogy a beruházásra kijelölt telkeken „az OTÉK-ban megengedett funkciók, valamint a környezetre jelentős hatást nem gyakorló ipari és gazdasági tevékenységi célú építmények, különleges nagy kiterjedésű szállítmányozási, raktározási és logisztikai célú építmények, üzemanyagtöltő állomás, szállásjellegű épület, irodaépületek és azok kiszolgálóépítményei helyezhetőek el, azzal, hogy a terepszint feletti beépítettség legnagyobb mértéke 50%”. Valamint ha a hatályos településrendezési terv vagy az OTÉK a beépítés sajátos szabályaival ellentétes vagy azzal nem összeegyeztethető előírást tartalmaz, akkor a településrendezési tervet és az OTÉK-ot nem lehet alkalmazni (OTÉK: országos településrendezési és építési követelmények).

Fotó: Hraskó István

A támogatást igénylő szervezet a Gold Parking Center Zrt., a projektjavaslat tervezett költsége nettó 6,17 milliárd forint, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázatából 5,24 milliárd forintot biztosítanának, a saját erő pedig 930 millió forint lenne (hazai költségvetési támogatás nincs betervezve).

A cégről az Opten adatbázisából megtudtuk, hogy 2022-ben alapították, székhelye Tatabányán van, 2022. évi árbevétele 8 millió forint volt. A vezérigazgatója és tulajdonosa Hegedűs Mihály, akinek van egy másik hasonló cége is, a Parking Tatabánya Kft., amely 2022. decemberi hírek (hvg.hu, index.hu) szerint az M1-es autópálya Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál is tervez építeni hárommilliárd forintos beruházással egy őrzött kamionparkolót – erre ötvenszázalékos, vissza nem térítendő közvetlen uniós támogatást kapott, a létesítmény első ütemének átadását idén 2024 januárra tervezték.

A felsorolt tervek között említették, hogy itt alakítanák ki Magyarország első nyilvános hidrogéntöltő-állomását (további pályázatok eredményességétől függően), 17 darab, 350 kilowattos villámtöltő állomást építenének elektromos teher- és személygépjárműveknek, emellett lenne itt sofőrszállás, étterem is, valamint hogy a parkolóban fogadhatnak védett rakományokat és el lehet különíteni a veszélyes árut szállító járműveket.

Hasonló cikkünk:  A héten nagyjából befejezhetik a McDonald’s-nál lévő körforgalmat, lezárások lesznek az Izsáki úton

De vissza Kecskemétre!

Ugyancsak a Magyar Közlöny már említett számában van egy másik kormányhatározat is, amely felsorolja a kamionparkolóhoz felhasználni kívánt földrészleteket, és beruházási célterületté nyilvánítja őket.

A Kecsup által piros ponttal jelzett földrészletek lettek beruházási célterületté nyilvánítva (térkép forrása: Lakossági TRT KMJV, terkep.kecskemet.hu

Ugyanez a környék a Google Earth-ön:

Forrás: Google Earth

Forrás: Google Earth

Mint utánanéztünk, összesen több mint 25 hektárról van szó. Az autópálya lehajtója-felhajtója mellett, a Kiskertvárostól (Halasi úti hobbiktól) légvonalban jó ötszáz méterre, a déli iparterülettől, a Mercedes-gyártól 4-4,5 kilométerre lévő földek döntő hányada jelenleg még szántó (3-as, 4-es és 5-ös minőségi osztályúak), valamint gyümölcsös (3-as és 4-es minőségi osztályúak) művelési ágú. Összesen tíz földrészlet van felsorolva a kormányhatározatban, egyiken van egy lakóház (tanya) is, de ezt az alrészletet nem sorolták a beruházási célterületbe, csak a szántó és gyümölcsös részt.

A termőföld védelméről szóló törvény szerint „termőföldet más célra csak kivételesen – elsősorban a gyengébb minőségű termőföld igénybevételével – lehet felhasználni”, az „átlagosnál jobb minőségű termőföldet” pedig más célra hasznosítani „csak időlegesen, illetve helyhez kötött igénybevétel céljából lehet”.

Fotó: ez a földrészlet még gyümölcsösként van besorolva (háttérben látható a Mercedes-gyár)

A törvényben az is szerepel, hogy „nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházás esetében az átlagosnál jobb minőségű termőföld végleges más célú hasznosítása is engedélyezhető, ha annak megvalósítása más jogszabály rendelkezéseire figyelemmel más helyen vagy más nyomvonalon nem lehetséges”.

Mivel „helyhez kötött igénybevételnek kell tekinteni különösen azt a területet, amelyet a Kormány a Magyar Közlönyben közzétett határozatával beruházási célterületté nyilvánított”, az autópálya lehajtó melletti földeknél pedig ezt megtették, így a kör be is zárult, már megvan a jogalap arra, hogy a kamionparkoló termőföldön létesüljön.

Fotó: Hraskó István

Szerkesztőségünk megkereste a Gold Parking Center Zrt.-t, mit lehet tudni a kamionparkolóról, milyen infrastruktúrával, szolgáltatásokkal valósulna meg, mekkora és milyen területen, jelenleg hogy áll az előkészítés, és hogy forrás megítélése esetén mikor kezdenék a kivitelezést?

„Társaságunknak pályázati szándéka van kamionparkoló kiépítésére, ez egy UNIO-s pályázat, ennek elbírálásáig nem szeretnénk nyilatkozni semmilyen típusú információval. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet leírja a helyszínt meg a tervezett költségvetést. Amint a pályázat elbírása hivatalossá válik, állunk szívesen rendelkezésére” – jött a válasz, de nem a Gold Parking Centertől, hanem a Parking Tatabánya Kft.-től.

Fotó: Hraskó István

A Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal honlapján megjelent hirdetmény szerint viszont az egyik földrészletre vonatkozóan már beadott a Gold Parking Center építési engedély iránti kérelmet kamionparkolóra és kiszolgáló létesítményekre.

Ez a szántó is a beruházási célterület része

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

„Elengedte” a városvezetés a Csiperót, az egyesület kijelentette: nem kíván eltérni az alapkoncepciótól

Hat éve nem rendezték meg Kecskeméten az Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozót, közkedvelt nevén a Csiperó Fesztivált....

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...