A ted.europa.eu-n megjelent a felhívás a magyar koncesszori rendszerre, amely 35 évre adná oda a hulladékgazdálkodási jogokat és egyben az állami támogatásokat az egyetlen kiválasztott koncesszor részére, hívta fel a figyelmet közösségi oldalán Fekete-Győr András.
A Momentum politikusa szerint a rendszer ellentétes számos EU-s irányelvvel, nem beszélve arról, hogy a pályázati határidőnek 2021. szeptember 9-ét jelölték meg, azaz 12 munkanapot adtak egy 35 évre szóló koncesszori pályázatra. Azt is hozzá teszi, hogy ezen meglepődni nem kell, mert, ahogy az egyetemeket is, úgy most a hulladékgazdálkodási jogokat is magának akarja a Fidesz.
35 évre szervezik ki a magyar gyorsforgalmi úthálózatot is
A szinte a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózatot 35 évre (várhatóan tehát 2057-ig) koncesszióba adó felhívás június 14-én jelent meg az EU-s közbeszerzési értesítőben, ami legalább olyan kevés idő, mint a hulladékgazdálkodási jogok kiszervezésére adott határidő.
Ez arról szól, hogy 1662 kilométer gyorsforgalmi út üzemeltetését és a jövőben tervezett utak építését egy vállalatra bíznák, amely ezért évente rendelkezésre állási díjat kapna, és ebből kellene kigazdálkodnia a fenntartás mellett az új utak építését is, összegez a G7 gazdasági portál. Elemzésük szerint ezt a feladatot, ha végül nem valamelyik kínai cég kapja meg, akkor a Duna Aszfalt felelne meg együtt a Magyar Közúttal közösen.
Európában ugyan nem példa nélküli egy teljes gyorsforgalmi úthálózat privatizálása, de vissza is táncoltak belőle. Olaszországban 1999-ben adták el az állami Autostrade per l’Italia S.p.A-t, amely szinte minden gyorsforgalmi út üzemeltetője és fejlesztője. Fő tulajdonosa a Benetton család, de már 12 százalékos részesdést vásárolt a kínai Selyemút Alap. Olaszországban azonban belátták, hogy nem volt jó ötlet a sztrádák magánkézbe adása: a genovai hídtragédia után eldöntötték, hogy visszaveszik állami kezelésbe a céget, és ez idén meg is történt.