Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Építkezés nem, hanem a kecskeméti pályaudvar tervezésének az értékelése zajlik

- Advertisement -

Január 15-ig kellett elkészülnie a vizsgálati és előkészítő tanulmánynak, mely alapján döntés hozható a már régóta felújításra váró kecskeméti vasútállomás kiviteli műszaki tartalmáról, és a pályaudvarhoz kapcsolódó fejlesztésekről.

Jelenleg ebben a dokumentumban foglalt észrevételek minisztériumi értékelése zajlik, és a tervező által tett kiegészítések átvezetése a vasúttal kapcsolatosan felmerült kérdések miatt – a MÁV Zrt. bevonásával. E véleményezési szakaszt követően folytatódik az egyeztetés Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatával – válaszolta kérdésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), ahol arról kérdeztünk, hol tart a kecskeméti vasútfejlesztési projekt és a tervezett P+R parkoló kialakítása. A pályaudvar fejlesztéséről a Kormány még 2016 őszén döntött a Modern Városok Program keretében.

2022. április 27-én tartották azt a lakossági fórumot, ahol felmerült a gyalogos és kerékpáros felüljáró Hunyadiváros irányába tervezett rámpa felülvizsgálatának az igénye. Nem csak ez került bele a Vizsgálati/Döntéselőkészítő tanulmányba – írta érdeklődésünkre az ÉKM, hanem azon túl az alábbiakra is kiterjed a tervező feladata:

  • a buszpályaudvar tervezett kapacitásainak optimalizálását célzó további vizsgálatok,
  • a jelenlegi vasútállomási P+R terület és raktárépület közötti vasúti funkciókkal bíró terület közösségi közlekedési csomópont céljaira történő hasznosításának lehetőségei,
  • a gyalogos és kerékpáros felüljáró jövőbeli lehetséges peronkapcsolatainak kérdése, és
  • a tervezett projektelemek tekintetében a jelenlegi és várható vasúti vonalfelújítások, valamint a jelenlegi forgalom fenntartásához és a várható további növekvő vonatszám kiszolgálásához és szolgáltatásfejlesztéshez illeszkedő vágányképnek való megfelelés vizsgálata.

Egykoron élettel teli volt a MÁV Kultúrház, ahol még működik a tekepálya / Fotó: kecsup.hu

Milliárdnál többet költöttek tervezésre, míg az állomáson megállt az idő

Ha csak az elmúlt nyolc évet vesszük figyelembe, így is több mint 1 milliárd forintot költöttek el a kecskeméti főpályaudvar fejlesztésének a tervezésére. A dokumentumokban hol így szerepel, hol intermodális csomópontként, aminek az átépítéséről – P+R parkoló létesítésével egybekötve 2016 őszén született határozat. A projekt előkészítése, mely a NIF Zrt. feladataként indult, 2017-ben bruttó 571 millió forint támogatásban részesült.

Belülről a kecskeméti pályaudvar / Fotó: kecsup.hu

Többszöri átszervezésre került sor időközben (megszűnt nem csak a NIF Zrt., de a Technológiai és Ipari Minisztérium is), és az irányítást, mint jogutód, az ÉKM vette át. Ezt követően a tervező kiválasztása történt meg közbeszerzés útján; – a nyertes ajánlati ár bruttó 650 millió volt, melyhez kormánydöntéssel további 120 millió forint többletforrás került biztosításra.  

A tervezési szakasz ezután kezdődött el. Az engedélyezési tervet a kecskeméti önkormányzat műszaki illetékes szervezeti egysége 2022. január 15-én hagyta jóvá. Április 27-én lakossági fórumot tartottak, ahol a felüljáró Hunyadiváros irányába tervezett rámpájának felülvizsgálatát kérték. És más további szempontok is megállapításra kerültek a tervezés során.

Újabb egy év telt el, amikor 2023. szeptemberben az ÉKM az észrevételek alapján Vizsgálati/Döntéselőkészítő dokumentum elkészítésére utasította a tervezőt, aminek a határideje 2024. január 15-e volt. Jelenleg ebben a dokumentumban foglalt észrevételek értékelése zajlik a minisztérium, a MÁV Zrt. és a tervező részvételével. Amikor ez a szakasz lezárul – ennek pontos idejéről az ÉKM a KecsUP-nak küldött válaszában nem tett említést – vonják be az egyeztetésbe az utasokon keresztül közvetlenül érintett kecskeméti önkormányzatot.

A kecskeméti pályaudvar és környékének a rekonstrukciója sokadik nekifutásra sem ért még célba, és a jelek szerint az utazóközönségnek erre még jó ideig várnia kell. Megújítása többszempontból várat magára, mert az önkormányzati fejleszétési dokumentumok értelmében, pont kerülne a megoldatlan parkolásra, korszerű váróteremből indulhatnának az utazók, és egy impozáns állomás Kecskemét belváros „kapujában” a nagyvárosiasságot méltóképpen reprezentálná. A vasútállomás fejlesztéséről a város közgyűlése eredetileg 2009-ben döntött, ekkor nyújtotta be a „Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések” című pályázatát.

- Advertisement -
Exit mobile version