Idén újra nekünk ajánlhatod fel az adód 1 százalékát!

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne.

2023. óta nekünk is felajánlhatod adód 1%-át. Ne hagyd az államkasszában ezt a pénzt, rendelkezz róla, hogy a vidéki média kapja meg!

Áramlat Alapítvány adószáma: 19235743-1-03

Szabad Európa: így tarol Balásy Gyula az állami megrendeléseken

- Advertisement -

Az állami szervek a Balásy Gyulához köthető cégcsoporttal kénytelenek dolgozni, egy, a Szabad Európa birtokába került dokumentumból kiderül, hogy az árajánlatok teljesen abszurd tételeket is tartalmaznak. A cégcsoport Rogán Antalnak köszönhetően vált egyeduralkodóvá a kommunikációs és rendezvénypiacon.

Magyar Péter a Partizánnak adott interjúban a sokszoros túlárazásról beszélt: még a Diákhitel Központ vezetőjeként többszörösen túlárazott szerződéseket kellett kötnie a New Land Media és a Lounge Design Kft.-vel. Ráadásul elmondása szerint a cserébe kapott kommunikációs szolgáltatás minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Azonban ez csak az egyik olyan eszköz, amellyel az állami reklámköltéseket kezelő cégcsoport százmilliárdos bevételre tesz szert.

A Szabad Európa annak járt utána a dokumentum (egy Excel-fájlról van szó), valamint a Lounge-csoport működésére rálátó források alapján, miként működik a monopolhelyzetbe hozott cégcsoport: játék az óraszámokkal, feleslegesen elszámolt tételek, olcsón dolgoztatott alvállalkozók, túlárazás és a propagandamédia fenntartása: a médiavásárlásokról ugyanis a Karmelitában döntenek.

A kormány – Rogán Antal vezetésével – 2014-ben központosította az állami szervek kommunikációját. Egyre több cégnek és állami szervnek tették kötelezővé, hogy csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül rendelhetnek meg bármiféle kommunikációs munkát. 2018 óta pedig már csak egyetlen cégcsoporttal szerződik a Rogán alá tartozó hivatal: ez pedig Balásy Gyula Lounge-csoportja, amelynek van kommunikációs (New Land Media, Lounge Design) és rendezvényszervező (Lounge Event) üzletága is.

A G7 számításai szerint 2015 és 2023 között összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést az NKOH keretmegállapodásai alapján az állami szereplők kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra. Az alapvetően piacról élő legnagyobb ügynökségek bevételei ehhez képest tíz-húszmilliárd forint körül mozognak.

Nemcsak a bevételek, de a nyereség is kiemelkedő a cégcsoportnál. A G7 iparági összehasonlításában arra jutott, hogy a Lounge-csoport nyereségrátája is meghaladja versenytársaiét. Míg Balásy cégeinél a teljes bevétel 11 százaléka a nyereség, addig a piaci átlag 7,6 százalék volt a lap számításai szerint.

Az Excel-fájlt a közbeszerzés részeként Balásyék töltöttek ki, és a New Land Media, illetve a Lounge Design által megadott tarifákat tartalmazza. Van benne minden, PR-ügynökségi feladatok, rendezvényszervezés, fotó- és videókészítés, marketing, rendezvénykellékek, kiállításszervezés, szállás, illetve hirdetésszervezés nyomtatott és online lapokban, helyi és országos tévé- és rádiócsatornákon.

A dokumentum címe alapján a 2022–2023-as évre vonatkozó tarifákat tartalmazza, mégpedig inflációkövető formában, utoljára tavaly szeptemberben módosították, de a lap információi szerint még mindig az itt feltüntetett értékekkel dolgozik a New Land és a Lounge Design.

Néhány tétel valóban a piaci ár többszörösén vagy egyenesen értelmezhetetlen módon szerepel a Balásy-féle árajánlatokban, de nem elsősorban ezek magyarázzák a Lounge-csoport kiemelkedő nyereségrátáját. Leginkább az óraszámokkal és a darabszámokkal trükközhetnek a Lounge-csoportnál – mondta a Szabad Európának több, egymástól független piaci forrás. Azt ugyanis sokkal nehezebb utólag ellenőrizni, hogy egy adott munka elvégzéséhez hány szakember hány munkaórájára volt szükség pontosan.

A táblázat mérete lényegében mindent tartalmaz, ami csak felmerülhet, és ez azt is eredményezi, hogy összességében az árajánlat még olcsó is lehet: alacsony áron írnak be olyan tételeket, amelyekre végül nem lesz szükség mondjuk egy rendezvényen, és drágának olyanokat, amelyekre viszont biztosan – hiszen sok fölösleges sor van a táblázatban.

A számokkal és táblázattal alátámasztott részleteket a Szabad Európa cikkében olvashatja.

- Advertisement -
Exit mobile version