fbpx
2.5 C
Kecskemét
2024. december 4., szerda

FRISS HÍREK

A hazai autóipari multik több olyan bújtatott eszközt használnak, amikkel csökkenthetik a dolgozóik létszámát

- Advertisement -

A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint csőd és tömeges elbocsátások ugyan nem várhatóak, de az európai autóipar válsága miatt a magyarországi multik hivatalosan is megkezdhetik a létszámok megvágását – írja a 24.hu.

Iparági információk szerint a magyar járműágazat nem képes függetleníteni magát az európai autóipar válságától, a jövő év elején pedig a helyzet tovább romolhat. Közel 8 százalékkal csökkent a járműgyártás kibocsátása, az akkumulátoripart is magában foglaló villamosberendezések gyártásban 12,3 százalékos volt a visszaesés idén január és szeptember között. A számok azt mutatják, hogy hiába a kormányzati optimizmus.

László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a 24.hu-nak elmondta: „Kívülről nem látszik, de az egész hazai járműiparban elterjedt már az a hír, miszerint a vállalatok töredék időben termelnek, jellemzően 30–40 százalékos kapacitással működnek. A hétvégi termelésről le is álltak az üzemek, túlórák pedig csak bizonyos területen vannak.”

Ugyanakkor a feldolgozóiparban már megjelent a passzív, „bújtatott” létszámcsökkentés, ami az alelnök szerint a teljes járműágazatban elterjedt. Emellett olyan munkáltatói eszköz is megjelent, hogy a korábbi munkaerőhiányos időszakban elképzelhetetlennek tartott működési szabályzatot sokkal szigorúbban tartatják be.

Hasonló cikkünk:  Négy év után újra megdrágultak a folyószámlahitelek

A szakszervezeti vezető szerint az ilyenfajta bújtatott létszámcsökkentési formának az elterjedtségét aligha lehet felmérni, de a Vasas taglétszámából következtetve a munkavállalók mintegy 7–8 százaléka eshetett áldozatul ezeknek.

A kölcsönzött munkaerő tömeges leépítésére idén a kecskeméti Mercedes-gyárnál derült fény, míg az SK On akkumulátorgyártó üzemeiből az idén mintegy 700 kölcsönzött, valamint harmadik országbeli dolgozót küldtek el a vegyipari szakszervezet, a VDSZ szerint.

A munkavállalók szerint a gyártók lépései mögött a kormányzat intelmei állnak. Vannak olyan pletykák, hogy a döntéshozók nyomást helyeztek a multicégekre, ami szerint a hivatalos létszámleépítésektől tekintsenek el, mert politikai szempontból nehezen kezelhető, ha nagy létszámú elbocsátásokról jelennek meg hírek.

A kormány számára pedig hivatkozási alap lehet, hogy az iparági vállalatoknak a Covid óta rengeteg állami támogatást adtak, például versenyképesség-növelő támogatás címén 100 milliárdos nagyságrendben. A szakszervezeteknek ezekről az értesülésekről azonban nincsenek bizonyítékai.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A kecskeméti Mercedes gyár lett az ország legvonzóbb munkahelye

A PwC idén is különböző szempontok alapján értékelte a hazai székhelyű vállalatokat: mind az autóipari gyártó, mind az összesített...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...