A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint csőd és tömeges elbocsátások ugyan nem várhatóak, de az európai autóipar válsága miatt a magyarországi multik hivatalosan is megkezdhetik a létszámok megvágását – írja a 24.hu.
Iparági információk szerint a magyar járműágazat nem képes függetleníteni magát az európai autóipar válságától, a jövő év elején pedig a helyzet tovább romolhat. Közel 8 százalékkal csökkent a járműgyártás kibocsátása, az akkumulátoripart is magában foglaló villamosberendezések gyártásban 12,3 százalékos volt a visszaesés idén január és szeptember között. A számok azt mutatják, hogy hiába a kormányzati optimizmus.
László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a 24.hu-nak elmondta: „Kívülről nem látszik, de az egész hazai járműiparban elterjedt már az a hír, miszerint a vállalatok töredék időben termelnek, jellemzően 30–40 százalékos kapacitással működnek. A hétvégi termelésről le is álltak az üzemek, túlórák pedig csak bizonyos területen vannak.”
Ugyanakkor a feldolgozóiparban már megjelent a passzív, „bújtatott” létszámcsökkentés, ami az alelnök szerint a teljes járműágazatban elterjedt. Emellett olyan munkáltatói eszköz is megjelent, hogy a korábbi munkaerőhiányos időszakban elképzelhetetlennek tartott működési szabályzatot sokkal szigorúbban tartatják be.
A szakszervezeti vezető szerint az ilyenfajta bújtatott létszámcsökkentési formának az elterjedtségét aligha lehet felmérni, de a Vasas taglétszámából következtetve a munkavállalók mintegy 7–8 százaléka eshetett áldozatul ezeknek.
A kölcsönzött munkaerő tömeges leépítésére idén a kecskeméti Mercedes-gyárnál derült fény, míg az SK On akkumulátorgyártó üzemeiből az idén mintegy 700 kölcsönzött, valamint harmadik országbeli dolgozót küldtek el a vegyipari szakszervezet, a VDSZ szerint.
A munkavállalók szerint a gyártók lépései mögött a kormányzat intelmei állnak. Vannak olyan pletykák, hogy a döntéshozók nyomást helyeztek a multicégekre, ami szerint a hivatalos létszámleépítésektől tekintsenek el, mert politikai szempontból nehezen kezelhető, ha nagy létszámú elbocsátásokról jelennek meg hírek.
A kormány számára pedig hivatkozási alap lehet, hogy az iparági vállalatoknak a Covid óta rengeteg állami támogatást adtak, például versenyképesség-növelő támogatás címén 100 milliárdos nagyságrendben. A szakszervezeteknek ezekről az értesülésekről azonban nincsenek bizonyítékai.