A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 186 millió forintos bírságot szabott ki a Lidl Magyarországra, mert a cég négy, „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazott termékével:
- teljes kiőrlésű nosztalgia kifli,
- PurPur teljes kiőrlésű stangli,
- teljes kiőrlésű pogácsa magvakkal és
- teljes kiőrlésű búzaliszt felhasználásával készült kakaós csiga édesítőszerekkel
megtévesztette a fogyasztókat, mivel azok a finomlisztnél kisebb arányban, csak 30-33 százalékban tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet – írta a Népszava. A GVH szerint ez sértette a tisztességes verseny szabályait, mert a „teljes kiőrlésű” jelző használata legalább 50 százalékos teljes kiőrlésű liszt arányt feltételez.
A hatóság kiemelte, hogy a jogsértő gyakorlat évekig fennállt, és különösen azokat a fogyasztói csoportokat érinthette hátrányosan, akik egészségügyi okokból, például cukorbetegek, választják a teljes kiőrlésű termékeket.
A Lidl az eljárás során együttműködött a versenyhatósággal, és vállalta, hogy módosítja a termékek jelölését, valamint fogyasztói edukációs kampányt indít a teljes kiőrlésű termékekkel kapcsolatban. Ennek ellenére a GVH súlyosnak ítélte a jogsértést, mert az hosszú időn keresztül, nagyszámú fogyasztót érintve történt.
Lapszemlénk megjelenése után kaptuk a levelet a Lidl-től, kérve a vállalat álláspontjának megjelenítését, mellyel frissítjük cikkünket (2024.02.14.).
A Lidl Magyarország a GVH által a négy teljes kiőrlésű termék témájában meghozott döntése kapcsán az alábbi állásfoglalást kívánja tenni:
A Lidl Magyarország felelős vállalatként folyamatosan azon dolgozik, hogy felhívja a figyelmet az egészségtudatos táplálkozás fontosságára és széles, magas minőségű termékkínálatával támogassa vásárlóit a tudatos vásárlói döntések meghozatalában. Az áruházlánc stratégiai fontosságú, helyben sütött pékáru részlege pedig számos alternatívát kínál.
A Gazdasági Versenyhivatal a Lidl kínálatából négy terméket vizsgált, és ezeknek a tekintetében állapította meg, hogy álláspontja szerint a Lidl kommunikációs hibát vétett, amikor „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazta azokat (teljes kiőrlésű nosztalgia kifli, PurPur teljes kiőrlésű stangli, teljes kiőrlésű pogácsa magvakkal és teljes kiőrlésű kakaós csiga).
Az áruházlánc minden esetben törekszik arra, hogy maximálisan megfeleljen a jogszabályoknak és a vásárlói igényeknek egyaránt. Az érintett négy termék beszállítója szerződésben garantálta a Lidl számára a teljes kiőrlésű megnevezés használatának jogszerűségét. Továbbá az árucikkek teljes kiőrlésű liszt tartalma úgy került meghatározásra, hogy annak beltartalmi értékei mellett az ízélmény is megmaradjon. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a magyar piacon elérhető teljes kiőrlésű termékek eltérő mértékben tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet, és a jogszabályok kizárólag a kenyér esetében tartalmaznak ennek vonatkozásában előírást. A Lidl a Versenyhivatal határozatával nem ért egyet.