A járművek felfüggesztése kiemelt szerepet játszik a stabil, biztonságos közlekedésben, illetve a teherautók, pótkocsik, pick-upok, lakóautók és más haszongépjárművek terhelhetőségében. Ma már többféle kialakítást alkalmaznak, idővel vagy a fokozott terhelés miatt pedig a cserét sem lehet megúszni.
A trapézrugó működése
A LAPRUGÓ OUTLET laprugóinak kínálatában többféle járműtípushoz találhatjuk meg az ideális alkatrészt. Akár konkrét modell alapján is kereshetünk. A trapézrugók számítanak a legrégebbi kialakításnak, amelyeket manapság főképpen billencsek hátsó tengelyein, mezőgazdasági járműveken és pick-up kisteherautókon alkalmaznak. Előnye, hogy nagyon egyszerű és olcsó a gyártása, és a javítása is könnyebben megoldható. Természetesen a komolyabb, nagyobb terhelésnek kitett járműveken, illetve bonyolultabb szerkezetek esetén már nem a trapézrugó fogja a megoldást jelenteni.
Ennek ellenére még rengeteg autón, pótkocsin ilyen kialakítással találkozhatunk, ezért is érdemes tisztában lenni a működésével. A laprugó többfunkciós alkatrészként “üzemel” a jármű felfüggesztésében.
Az elsődleges feladata a tengely és az alváz összekapcsolása, ami elengedhetetlen a jármű stabilitása és irányíthatósága miatt. Ha a fő rugólap eltörik, komolyan megsérül vagy egyenesen hiányzik, akkor a tengely nem lesz megfelelően rögzítve az alvázhoz, akár el is mozdulhat, ezzel veszélyeztetve az irányíthatóságot. A trapézrugó feladata biztosítani a tengely helyes pozícióját. Ha eltérnek a méretei, esetleg az egyik oldalon más méretű található, akkor a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, ez pedig negatívan befolyásolja a menettulajdonságokat.
Fokozott gumikopás és egyenetlen kormányzás lesz az eredménye. A trapézrugó állapotát ezért is kell rendszeresen ellenőrizni, sérüléseket, repedéseket, esetleg deformációt keresni rajta. Ha már menet közben is azt érezzük, hogy nem megfelelő a rugózás, megsüllyedt a jármű, akkor minél hamarabb meg kell javítani a laprugót vagy beszerezni egy újat.
Ne hanyagoljuk el a sérült laprugót!
Sajnos sokszor tapasztalható az, hogy törött laprugóval tovább közlekednek a tulajdonosok, pedig ennek rengeteg veszélye van. Az sem mindegy, hogy pontosan melyik rugólap sérült meg. Ha a fő laprugó az áldozat, ráadásul az első rögzítési pont és a tengely között található a törés, akkor azonnal javítani kell, mivel a jármű bármelyik pillanatban irányíthatatlanná válhat.
Ha a másodlagos rugólap sérült, korlátozott ideig még használható a jármű, de csak kis terheléssel és nagy óvatossággal.
A törés mellett más problémák is előfordulhatnak
A trapézrugó a folyamatos használat és/vagy magas terhelés miatt idővel veszíthet rugalmasságából, ami a jármű megereszkedését okozza. Az elhasználódott gumiperselyek, kopott alkatrészek kellemetlen zajokat eredményezhetnek. Az üresen használt teherautó esetén a laprugó túl nagy keménysége is okozhat problémákat.
(X)