Közösségi közlekedési kísérleti projektet, azaz egy „igényvezérelt járatot” indít a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo). Június 1-től november 30-ig egy új, 148-as jelzésű autóbusz indul el. A meghirdetett járatok munkanapokon félóránként, 8:30 és 12:00 óra között közlekednek. Ennek érdekessége, hogy regisztrációhoz kötött – ha senki sem jelzi igényét az indulás előtt legkésőbb 3 órával, akkor az autóbusz el sem indul. Felmerülő kérdéseinkre Homoki Tamás alpolgármester válaszolt.
„A Kecskeméti Közlekedési Központ az Interreg GreenPATH kísérleti projekt keretében az esetenkénti munkavállalói ingázást célzó igényvezérelt közösségi közlekedési kiszolgálást vezet be 2025. június 1-től (vasárnaptól) 2025. november 30-ig (vasárnapig)” – közölte a KeKo május 20-án, kedden.
Az új buszjárat mögött egy Európai Uniós projekt áll, amely 156 ezer euróval (jelen árfolyam szerint körülbelül 63 millió forinttal) támogatja a kecskeméti modellt: ennek 80 százaléka uniós pénz, 15 százalék állami finanszírozás, a maradék 5 százalékot pedig a KeKo állja.
Az új, 148-as jelzésű busz területileg a Vasútállomás és Déli Iparterület között rendszeresített megállóhelyeket fedi le, és a munkavállalói és munkáltatói igényeket kívánja kielégíteni. Mint fentebb olvasható, legkésőbb 3 órával előre be kell jelentkezni majd az igényelt járatra, ebből következik az, hogy a járati útvonal és a menetidő is rugalmas.
Az utasok – ugyanígy 3 órával a járat indulása előtt – SMS-ben kapnak majd üzenetet a menetrend szerinti indulási és érkezési időről.
Fotó: Kecskeméti Közlekedési Központ
Ebben a kísérleti projektben Kecskeméten kívül más európai városok is részt vesznek: Monza, Milánó, Bécs, Trieszt és Bologna is. Kérdéseinkre Homoki Tamás alpolgármester választ az alábbiakban.
A struktúrát, hogy milyen időközben és milyen gyakran közlekedik az új járat, azt a KeKo találta ki, vagy ez a pályázatban már rögzített volt?
A pályázat nem írt elő az egyes városokra semmiféle kötöttséget a menetrend és a vonalhálózat kialakításának tárgyában. Bizonyos városokban a diákok eljutását célozták meg, Kecskemét esetében pedig a munkavállalók eljutását a munkáltatókhoz. Volt egy előzetes igényfelmérés a munkáltatóknál, és a munkavállalók felé is történt kérdőív kiküldése – akik válaszoltak, azoknak az adatait felhasználták. Ezt követően a KeKo állapította meg az időpontot (8:30 és 12:00 óra között) és a félórás időközt. Ehhez a munkáltatók kérésére a Budapestről illetve a Szegedről beérkező vonatok kecskeméti érkezési időpontját vették alapul.
Ha azt az információt kapja az utas SMS-ben, hogy például 10 óra 30 perckor tud felszállni a buszra az egyik megállóban, akkor az adott megállóból a busz biztosan nem fog továbbhaladni a fixált időpont előtt, akkor sem, ha az hamarabb odaér?
Ha a felszálló utasnak a rögzítése visszaigazolhatóan megtörtént, akkor természetesen nem. Viszont a másik utas – aki a megállóban várakozni kényszerül – is egy olyan időpontot fog tudni, amibe bele van kalkulálva az említett megállás 10:30-as időpontja.
Hozzátette: „Azt azért megbeszéltük a KeKo-val, hogy miután ezek az igényvezérelt buszok erre a hat hónapra a városi vonalhálózat részei, ha véletlenül egy nem regisztrált utas is fel akar szállni erre a járatra (egy előre lefoglalt fel- és/vagy leszállás miatti megállás alkalmából), akkor ennek a járatnak az irányultságát ismerve felszállhat, a buszsofőr fel fogja engedni a buszra – függetlenül attól, hogy ő nem volt regisztrálva. De ez nem befolyásolja jelentősen azokat az időpontokat, amelyeket a többi regisztrált utas megkapott.”
Április 22-től május 16-ig, közel egy hónapig útlezárással demonstráltak a Hollandfaluban található Hanusz István utcai lakosok. Erre szerintük többek...