A sáros nyomvályús utak, az elhanyagolt kecskeméti külterületi utak olykor 20-40 centiméter átmérőjű kráterei ősztől gyakran megtelnek vízzel. A külterületen élők naponta küzdenek munkába menet és haza. Az itt élők nem értik, miért nem végeznek évente több alkalommal útkarbantartást.
A Vacsi köz képviselője, Tóth Szilárd, a Szövetség a Hírös Városért frakció ellenzéki önkormányzati képviselője is ezzel a kérdéssel fordult a polgármesterhez még ősszel. A kertvárosias körzetéhez kiterjedt külterület tartozik, elnyúlt föld- és murvával felszórt utakkal.
Tóth elmondta, amennyiben az önkormányzat forrásokat biztosít a külterületi utak karbantartására, ezt a munkát a Kecskeméti Városüzemeltetési Kft. (KVÜ) kifogástalanul elvégzi. Csakhogy az utakat múlt nyáron, illetve a választások előtt csinálták meg, azóta senki sem nyúlt hozzájuk, vagy csak egy-egy szakaszához. Szárazság esetén a szálló por és a kátyúk, eső esetén a kiöblösödő gödrök okoznak gondot az itt élőknek. A főbb útvonalakat (Talfájaköz, Hegedűsköz, kis Hegedűsköz, Vacsi köz) rendszeresen kellene rendbe tenni, évi legalább három, jobb esetben négy időszakos karbantartásra lenne szükség. A képviselő azt kérte:
- az útkarbantartás ne véletlenszerűen történjék,
- a munkálatokat tegyék ütemezetté, amiről
- előre tájékoztassák a lakosságot.
„Már esik is bele a tócsába”
A közgyűlési vita után valami azért történt a Vacsi köz végén, ami annak tudható be, hogy novemberben volt az évi második alkalom, amikor a KVÜ felvonult. A lakossági tapasztalatok viszont erősen megoszlanak.
A Vacsiköz-Kecskemét csoportban olvasható: „November 3-án a Hegedűs köz folytatását, a Budaihegy tanya földutat „megtúrták” útjavítás címén. Nincs benne köszönet! A kátyuk mélysége némileg csökkent, de az egészet vastag por fedi. Kifelé haladva a városból a középvonaltól balra kialakult egy „taraj”, a baloldali széle az útnak egy szakaszon mélyebbre került, mint a szélén a füves rész, ahol az esővíz megáll majd. Itt majd kétéltű járműre lesz szükség. Kár volt hozzányúlni, mert csak romlott az amúgy is igen rossz állapot. Nem tudom , ellenőrzik-e az „elvégzett munka” minőségét? Ez szégyenteljes! Nem lenne szabad elfogadni és kifizetni, mert az az itt lakók adójából is történik.”
Szemléletesen jegyezte meg egy másik hozzászóló is a kihívásokat: „A Tesco melletti földút, mely csatlakozik a nagy Hegedűs közre szintén kapott némi igazítást. A sok apró lyuk eltűnt ugyan, de bizonyos szakaszonként mintha nem lett volna képben a gép kezelője. A nagy gödrök megmaradtak. Betonút végén, gépjavítóműhely előtti kereszteződés, utána 20 méterre 3 nagyobb gödör, végig van hiány. Ha már nem kevés pénzébe kerül a városnak egy ilyen gréderezés és évente 2 van előírva (október – április) jó lenne tisztességes munkát végezni!”
És még egy közvetlen tapasztalat: „Mindig ezt csinálják! Egyre mélyebbre vájják le a felszínt útjavítás címszó alatt! Az ember kilép a kapuján és már esik is bele a tócsába!”
1200 km külterületi és 400 km belterületi útja van Kecskemétnek
Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz) polgármester Tóth kérdésére elmondta, 1200 km külterületi és 400 km belterületi útja van Kecskemétnek, ez a többi magyarországi városhoz képest extrém eltérés. Az önkormányzat engedi az építkezést és a belterületbe vonást, de nem tudja vállalni a szilárd útburkolattal történő ellátását ezeknek a hatalmas nagy városrészeknek. Amivel pedig nem számolt senki sem, hogy a Kecskeméti Városüzemeltetési Kft. benzinköltsége a duplájára emelkedett. Az önkormányzati szférára a benzinár sapkát sem terjesztették ki – tette hozzá a polgármester.
Falu György (Fidesz) alpolgármester elismerte, a földes utak nincsenek jó állapotban. Azokra próbálnak figyelni, ahol a hulladékszállító járművek is közlekednek. Tóth azon felvetését, hogy az utakat a választáskor tették rendbe, Falu visszautasította. „Az utakat nem akkor hoztuk rendbe, amikor választás volt, hanem a választás volt akkor, amikor az utakat rendbe hoztuk.” – csavarta meg az alpolgármester. Március, április hónapban indulnak el ugyanis a gépek a téli időszak után, és – tette hozzá Falu – ilyenkor van még pénz.
Nyáron a széltől sodort sívó homok, ősztől tavaszig pedig a sáros vízzel telt kátyúk nehezítik a külterületről a város felé tartó közlekedést, nemcsak a Talfája közön vagy a Vacsi közön, hanem Kecskemét egész külterületén. Plusz forrás viszont egyelőre nem is látszik. 2021-ben a kormány „Külterületi helyi közutak fejlesztése” címmel tett közzé felhívást, amelynek keretében az érintett önkormányzat, így Kecskemét is, maximum 300 millió forintra pályázhatott. Tűzoltásra elegendő ekkora összeg, a megoldásra nem.
A KVÜ-vel kötött szerződés szerint évi kétszer teszik rendbe a külterületi utakat, kivételek azok az esetek, ahol be kell avatkozni az útszakasz járhatatlansága miatt. Hiába van a város költségvetésében 930 millió forint beállítva az út, a járda, a földutak profilozására, ebből a keretből kellene kigazdálkodni az amúgy is rossz állapotban lévő kerékpárutak javítását, a buszmegállóhelyeken az utasvárók kialakítását, de még a hiányos útburkolati jelek felfestését is. A forráshiány ezen a területen látványosan megmutatkozik. Ez lehet az oka annak, amit Falu alpolgármester mondott, a kevés pénz miatt csak azokra az utakra fókuszálnak, ahol a hulladékszállító járművek is járnak. Az itt élő adófizetőknek ez aligha megnyugtató válasz, hiszen a néhol 30-40 cm átmérőjű és 10 cm méter mély kráterek az ő autóikat teszi tönkre.