fbpx
21.1 C
Kecskemét
2024. május 2., csütörtök

FRISS HÍREK

Bács-Kiskun vármegyében rossz utakon járunk, a Magyar Közút szerint 40 százaléka rossz

- Advertisement -

Nem ok nélkül kesergett gróf Széchenyi István is azon, hogy a nagy magyar Alföldön számottevő forgalom kifejlődni nem tudott a rossz hazai közlekedési viszonyok miatt, ami a lakosság között hátráltatta az érintkezést és akadálya volt a sűrűbb gazdasági kapcsolatoknak is. A reformpolitikus az elégtelen közlekedési viszonyoknak nem csak a gazdasági elmaradottságot tudta be, de a szellemiekben való visszamaradásunk akadályát is ebben látta.

Meglátása, azóta sem vesztett érvényéből, hiszen a magas minőségű érintkezés – vízen, közúton, vonaton, online, offline – mai is kulcseleme, hogy fenntartható ipari és agrár, oktatási, illetve közszolgáltatási környezetben éljünk, dolgozzunk, tanuljunk, tervezzünk. Az akadálytalan közlekedés elengedhetetlen lenne a mindennapokban, már csak azért is, mert a problémás közlekedés nagyban hozzájárul a meglévő területi egyenlőtlenségek további növekedéséhez.

Még mindig nagyon sok a földút Magyarországon

A Magyar Közút és KSH két féle utat különböztet meg: a településeken áthaladó főútvonalakat, valamint az önkormányzati kezelésben lévő utakat. Az országos közúthálózat hossza 33 ezer kilométer, ehhez társul hozzá több mint 1000 km kerékpárút is, ami 2017-ben került a Magyar Közút kezelésébe. A helyi, tehát a települések kezelésében lévő közutak hossza több mint 140 ezer kilométer. A KSH 2020-as adatbázisából kiderül, az országos utak burkolata legnagyobb részben aszfalt és bitumen, a helyi utak esetében ez a 30 százalékot sem éri el. (Vannak még más összetételű utak is országos és helyi szinten egyaránt, a beton, a makadám vagy a kőút, de ezek százaléka az országos hálózatban elenyészőnek mondhatók.)

  • A Magyar Közút közölte, hogy az elmúlt 13 éven mintegy 8000 kilométernyi útfelújítást végeztek el, ami 2022-ben mintegy 960 kilométernyi, főleg mellékúti szakasz volt érintett.

A földutakkal kapcsolatban friss adatokkal nem rendelkezünk, de aligha változott annak hosszúsága 2012 óta. A Földmérési és Távérzékelési Intézet Távérzékelési Igazgatósága kiszámolta, hogy Magyarország össz-úthálózata 206 ezer kilométer, aminek 62 százaléka földút. (Az Európai Unió régebbi országaiban – az EU-15-öknél – a földutak aránya mindössze 4 százalék.)

Az esővíz elvezetés nem megoldott a Budaihegy földútjain / kecsup.hu

Mivel a mezőgazdasági területeket kiszolgáló utak tekintetében még hátrányosabb a helyzetünk, a külterületi utak helyzetével és jövőjével mezőgazdasági és vidékfejlesztési szempontból egyaránt foglalkozni szükséges” – állapították meg a szakértői anyagban. Mindez azért lenne fontos, mert: „A nyugat-európainál rosszabb hazai útállapotok miatt ugyanis nagyobb önköltséggel terhelten jelennek meg az európai (és a hazai) piacon a magyar mezőgazdasági termékek – a vidéket feltáró országos úthálózat kapcsolati hiányosságai miatt pedig a vidék önszerveződése és szervezhetősége alacsonyabb fokú, mint lehetne.”

A teljes hazai úthálózatnak mindösszesen 24 százaléka jó minőségű

Sokféleképpen osztályozza a Magyar Közút az utak minőségét, a legbeszédesebb mind közül az országos közutak burkolatállapot osztályzat szerinti megoszlása (ebbe természetesen a földutak nem tartoznak bele). A Magyar Közút 2022 tavaszi (legfrissebb) közlése szerint a teljes magyarországi kiépített hálózat esetében:

Hasonló cikkünk:  Mutatjuk a Kecskeméten bérelt lakások utáni hozamot  

13,245 km (41,7%) közút rossz besorolást kapott és mindösszesen 7,771 km (24,5%) kapott jó minősítést.

2,038 km (6,4%) megfelelő, 5,208 km (16,4%) tűrhető, 3,352 km (10,6%) pedig nem megfelelő.

Bács-Kiskun vármegyében rossz utakon járunk

  • 489 km (22,8%) jó,
  • 896 km (41,7%) viszont rossz minősítést kapott.
  • 159 km (7,4%) megfelelő, 335 km (15,6%) tűrhető, 265 km (12,4%) nem megfelelő, ami összesen: 2144 km.

A főhálózat valamivel jobb képet mutat:

188 km (29,7%) főút jó, viszont még mindig van 130 km (20,6%) főút, ami rossz besorolást kapott.

Megfelelő: 58 km (9%), tűrhető: 117 km (18,6%), és nem megfelelő: 136 km (21,6%), ami összesen: 629 km

A Bács-Kiskun vármegyei mellékhálózat viszont tragikus:

  • jó: 301 km (20%)
  • rossz: 766 km (50%)
  • megfelelő: 101 km (6,7%), tűrhető: 218 km (11,4%), nem megfelelő: 129 km (8,5%), ami összesen: 1515 km

Az úthálózat kiszervezése

Hogy mikor lesznek jobbak az utak, azt egyelőre nem látni, de a gyorsforgalmi utak után busás összegeket fizet ki az állam. Még 2021-ben döntött arról az Orbán-kormány, hogy 35 évre magáncégekre bízza a hazai gyorsforgalmi utak üzemeltetetését. A Mészáros Lőrinc és a tiszakécskei Szijj Lászlóhoz köthető Themis nevű magántőkealap vezette konzorcium a gyorsforgalmi utak kezeléséért évente nettó közel 100 millió forintot kap az államtól – sztrádakilométerenként. A koncesszió három és fél évtizedes tartama alatt 5 és fél ezer milliárd forint üti a kormányközeli nyertesek markát – derítette ki a szerződések tartalmát másfél év közérdekűadat-igénylési küzdelem után a Transparency International.

A Magyar Közút közzé tette továbbá azt, hogy az egyes gyorsforgalmi-, fő-, mellék- és belterületi utak üzemeltetési teendőit kik látják el a jövőben. Az M5-ös autópálya 17-es kilométertől délnek tartó szakasz üzemeltetését 2022. szeptember 1-től az AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt. látja el.

A Magyar Közút összesen 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatot lát el; – jegyezzük meg azt, hogy mindezt igen szűkös állami költségvetési forrásból. A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat továbbra is a helyi önkormányzatok kezelik – legalábbis kellene, hogy kezeljék, ha volna rá elegendő forrásuk, mint az tapasztalható a kecskeméti utakon közeledők számára.

Ez a cikkünk is érdekelheti:

Nyakig járnak a sárban, küzdelem a kecskeméti külterületen élők élete – videóval

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...