Kettő útfejlesztésnek is zöld utat adott a kormány a több leállított beruházás mellett. Ezek jelentősen átalakítanák a Balkán és a Nyugat-Európa közötti magyarországi tranzitforgalmat. A forgalom jelentős részét sikerülne a néha túlterhelt M5-ösről a most még kihasználatlan M6-os autópályára terelni, ha meghosszabbítják az M9-es gyorsforgalmi utat, és meglesz az összeköttetés a tompai határátkelőhelyhez. Ehhez azonban még évek kellenek: az út tervezése, a kijelölt területek megvásárlása, majd maga az építkezés.
A vonatkozó kormányrendelet így ír róluk:
- M9 gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódóan tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és kapcsolódó gyorsforgalmi úti szakasz előkészítése;
- M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig.
Azért jelentősek ezek a beruházások, mert ezekkel közvetlen összeköttetés jön majd létre a szerbiai nagy forgalmú A1-es autópálya és a legkihasználatlanabb magyar M6-os között. Az M5-ös autópálya így részben tehermentesítve lesz, amin jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti, irdatlan mennyiségű tranzitforgalom nagy része halad.
Jelenleg a Balkánról az Észak-Európába tartó vendégmunkások, áruforgalmat lebonyolító kamionok csak az M5-ösön Szeged-Kecskemét-Budapest irányába tudnak haladni, majd az M0-sra, és úgy mennek tovább az M1-esen Ausztria felé. Visszafelé ugyanezen az útvonalon mennek.
A zöld jelzést kapott fejlesztésekkel a forgalom jelentős része átkerülhet a jelenleg kihasználatlan M6-osra. Az M6-ost elérő M9-es autópálya rövid jelenlegi szakaszához kapcsolódva az 51. és 53. számú főutak közötti gyorsforgalmi úttal (tehát az M9-es folytatásával), illetve az arról az útról Tompa felé vezető, szintén gyorsforgalmi úttal megteremtődik a magyarországi úthálózat összeköttetése a szerb A1-es autópályával – az M5-ös érintése nélkül.
„A déli lekötés meghosszabbításaként az új határátkelőhelyhez vezető szakasz új közlekedési folyosót fog létrehozni az M6 autópálya irányából Kelebia, Szabadka (és ezen keresztül Újvidék és Belgrád) irányába, míg a kelet-nyugati irányú ág távlatban folytatódhat az M5 autópálya és Szeged irányába, amivel később majd tovább alakulhat a gyűrűs-sugaras útszerkezet az ország déli területein. Az új közlekedési folyosó és átkelőhely egyrészt a meglévő forgalmi viszonyok kezelésével, optimálisabb levezetésével tehermentesítené a térség közútjait, másrészt pedig az új közlekedési hálózatok megteremtése a térség gazdasági potenciálját is erősítheti” – közölte újságírói kérdésre az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Bányai Gábor kormánybiztos és a Fidesz kiskunhalasi országgyűlési képviselője elmondta, hogy az M9-esnek az 51-es és 53-as út közötti szakaszára – amely a térképen mért távolságok alapján mintegy 60 kilométeres lehet – idén februárban kiadták a környezetvédelmi engedélyt, a további tervezés során a nyomvonalat még pontosítani kell. Az idén a harmadik negyedévben kezdődhet meg a közbeszerzési eljárás a kivitelezési tervek előkészítését megelőző tervezésre, azután csak maga a tervezés mintegy 36 hónapot vehet igénybe. Ezt követi az érintett területek megszerzése és előkészítése. Mindebből az látható, hogy az építkezés megkezdésének időpontja még a távoli jövő kérdése, hiszen előbb még a munkálatokra is közbeszerzést kell majd kiírni.
via Telex