Irinyi út – Március 15. útkereszteződés: ha már beruházunk, akkor csináljuk jól – mondja a kerékpárosklub

- Advertisement -

Legyen kátyú, dugó, baleset, felújítás, esővel telt aluljáró vagy autós, gyalogos, illetve kerékpáros közlekedő, a kecskemétieknek mindig aktuális téma városunk közlekedési rendszerének megszámlálhatatlan problémája. Kellemetlen kérdés ez mindenkinek, már azért is, mert több mint tíz éve folyik a helyi közlekedés inkább szerteágazó reformja.

A kecskemétiek egyszerre szeretnének sokkal több zöldfelületet, szélesebb járdákat, biztonságos kerékpáros közlekedést, illetve több parkolóhelyet és többsávos utakat. Ez azonban nem megy, ha valóban komolyan vesszük a rendre rossz kecskeméti légszennyezettségi mutatókat és a fenntartható városi közlekedés követelményeit. De ha már a tervezéskor is az embert, vagyis ebben az esetben a szelíden közlekedőket (gyalogosok, kerékpárosok) állítanánk a középpontba, és a lakók igényeire szabnánk a fejlesztéseket, sokkal élhetőbb tereket nyerhetnénk, és jobban elfogadnánk azt, hogy ne az autósközlekedés kerüljön a kecskeméti közlekedési fejlesztések fókuszába. Röviden: ne felejtsék el a városi közlekedés tervezésekor meglátni a szelíden közlekedők igényeit.

„Csináljuk teljességre törekedve” – a kecskeméti kerékpárosklub nem rád, hanem érted haragszik

„Arra is fel szeretnénk hívni a figyelmet egyúttal, hogy mindegyik kereszteződés-átalakítás előtt meg kell vizsgálni az összes közlekedési mód számára rendelkezésre álló feltételeket, és ha szükséges, javítani azokon. Rendkívül sok a hiányosság, nincsenek átvezetések, nem átjárhatóak pl. a kerékpárral közlekedő számára minden irányba ezek a csomópontok. Ha már beruházunk, és átalakítjuk ezeket a kritikus helyszíneket, csináljuk jól, és csináljuk teljességre törekedve! Hogyha valahol nem volt korábban kialakítva a kerékpáros közlekedés megfelelő feltételrendszere, tegyük oda, szerepeljen ez a feladat már a tervezési szakaszban is!”– fejti ki Barna Imre, a kecskeméti kerékpárosklub kérését.

A kerékpárosklub megoldási javaslata az Irinyi út – Március 15. útkereszteződés kerékpárosbaráttá alakítása érdekében

A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete levelet küldött az önkormányzat illetékes osztályvezetőjének, amiben a megtapasztalt problémákra részletes javaslatokat fogalmaztak meg. A kecsUP szerkesztőségének is eljuttatott levelet szó szerint közöljük, mert úgy véljük jó példa arra, hogy milyen nézőpontból lenne érdemes újragondolni a kecskeméti közlekedést (amiről mint napi közlekedők is előszeretettel írunk cikkeket).

Tárgy: Irinyi út- Március 15. útkereszteződés
Tisztelt Osztályvezető Úr!

Az Irinyi út- Március 15. útkereszteződés átépítése során a tervezéskor és kivitelezéskor nem vették figyelembe maradéktalanul a kerékpárosok közlekedését.

A következőkben felsoroljuk, hogy milyen problémák merültek fel a kereszteződés közlekedésével kapcsolatban.

Probléma: A kereszteződéshez az Irinyi úton, a városközpont felől közelítve kamerás érzékelő van, amely nem érzékeli biztonságosan a kerékpáros közeledését.
Megoldási javaslat: A kerékpáros részére jelzőgomb kiépítése.

Probléma: Átérve a kerékpáros nem tud közvetlen balra kanyarodni.Megoldási javaslat: A kanyarodó kerékpárost (akár jobbra, akár balra kanyarodik) kissé jobbra tereljük, úgy, hogy a balra kanyarodó be tudjon állni a különvezetett kétirányú kerékpárút átvezetése előtt úgy, hogy a jelzőlámpa jelzése szerint szabályosan át tudjon hajtani. Alkalmazzuk a „kerékpáros közvetett kapcsolat (E-055)” jelzőtáblát.

Probléma: Az Irinyi úton észak felől érkező kerékpárost, a kamerás rendszer nem érzékeli biztonságosan.
Megoldási javaslat: A kerékpáros részére átkérő jelzőgomb kiépítése.

A tervezés során azzal számoltak, hogy a kerékpáros szálljon le és tolja át a kerékpárt / Fotó: kecsup.hu

Probléma: Az Irinyi úton észak felől érkező kerékpáros a balra kanyarodó sávból tud a Március 15. u.  különvezetett kerékpárútjára rákanyarodni.
Megoldási javaslat: A balra kanyarodó sávban kerékpáros felállóhely kialakítása, a kamerás érzékelő rendszer beállítása oly módon, hogy érzékelje a kerékpárost. Vagy: A kanyarodó kerékpárosok részére, jobbra kitérő sávot kell létrehozni, ahonnan a Márc. 15. u. kerékpárútjára már biztonságosan csatlakozhat. Alkalmazzuk a „kerékpáros közvetett kapcsolat (E-055)” jelzőtáblát.

Probléma: A Március 15. utca külön vezetett kétirányú kerékpárúton közlekedő kerékpáros nem tud az Irinyi utca felé a városközpont irányába lekanyarodni, nem tud besorolni. Az átvezetés vonalában nem látható a lámpa jelzése.
Megoldási javaslat: A sétáló rész terhére egy visszakanyarodó kerékpáros sávot kell létrehozni, azért, hogy a kerékpáros be tudjon sorolni az egyenesen továbbhaladó sávba, ahol már jól látja a lámpa jelzését. Természetesen a visszakanyarodó sávnak olyan szélesnek kell lennie, hogy kerékpáros utánfutóval is képes legyen haladni.

Az illusztrációt a kecskeméti kerékpárosklub készítette

Amennyiben érkezik válasz az önkormányzattól, ezeket nem tartják megfelelőnek a kerékpárosok

Amennyiben válaszában (osztályvezetőé – szerk.) az fogalmazódna meg, hogy a tervezés során azzal számoltak, hogy a kerékpáros szálljon le, és tolja át a kerékpárt, sajnos nem tarjuk megfelelő válasznak. Az ilyen álláspont figyelmen kívül hagy minden előírást.

Sajnos a kerékpározás használhatóságát csökkenti, a szabálytalan, járdán kerékpározást erősíti a gyalogosokkal történő konfliktushelyzetet növeli, mivel a gyalogos átkelőn kerékpárját áttoló közlekedő a járdán találja magát.

A kerékpár jármű, vezetőjét nem kényszeríthetjük arra, hogy csak akkor tudjon továbbhaladni, ha gyalogosként folytatja az útját. Az autóstól sem várják el, hogy szálljon ki és tolja át járművét.

Kérjük a fenti pontok megoldását, a továbbiakban pedig egyeztetést kérünk.

Tisztelettel: a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete nevében

2020. április 24.

 

- Advertisement -
Exit mobile version